Nedostatek IT kandidátů současná krize nezmění, říká šéf Techloopu Andrew Elliott. Ještě více se ale bude pracovat na dálku

Andrew Elliott, spoluzakladatel a ředitel Techloopu

Foto: Techloop

Současná pandemická situace výrazně mění trh práce. Ekonomika se dostává do recese, mnoho firem tak propouští. Některé společnosti však v reakci na měnící se chování zákazníků naopak zažívají boom a rychle nabírají. To se ve velkém týká i práce na poli IT – tato část trhu se jen mírně a krátkodobě zkoriguje, čímž přejde k větší rovnováze.

Minimálně v to věří zakladatel recruiting platformy Techloop Andrew Elliott. Dlouhodobou vizí jeho startupu je pomocí transparentnosti a digitalizace zefektivňovat celý proces, což mu během současné situace hraje do karet.

I současnou krizi však Techloop využívá pro další zlepšování svého produktu. Uspíšil otevření inzerátů všem, tedy i neregistrovaným kandidátům, více se zaměřil na pozice s možností práce na dálku a díky tomu více oslovuje i firmy ze západní Evropy či Spojených států.

Po nedávné změně byznys modelu startup loni dosáhl na tržby deset milionů korun a letos se přehoupl do černých čísel. O všech produktových změnách, aktuální situaci na trhu IT náboru i dlouhodobějších trendech mluvil Andrew Eliott v rozhovoru pro CzechCrunch.

Na trhu existuje spousta personálních agentur, některé z nich se také zaměřují přímo na oblast IT jako vy. V čem jste oproti nim jiní?
Nejvíce tím, že nejsme personálních agentur. Jsme technologická platforma na bázi tržiště specializovaná na IT. Techloop převedl proces IT recruitmentu a hledání práce do digitálního prostředí, kde již dnes propojujeme tisíce IT talentů se stovkami firem. Agentury hledají vždy určitý počet kandidátů na jednu obsazovanou pozici. Pro ty z nich, kteří ve výběrovém procesu neuspěli, většinou nemají žádnou alternativní nabídku. Propojujeme celkovou nabídku a poptávku a tím děláme celý proces efektivnější.

dsc_0546-min

Tým Techloopu

Foto: Techloop

Zároveň o Techloopu říkáte, že je postaven na transparentnosti. Co to znamená?
Všechny nabídky u nás obsahují velmi detailní informace, například o jakou firmu se jedná, s jakými programovacími jazyky se u nich pracuje a jaké může kandidát očekávat platové rozmezí. Velká část agentur tyto informace nenabízí, někdy je ani přesně nezná, a kandidát se je dozví až později. Realita se pak může zásadně lišit oproti jeho očekávání.

Proč by tedy firmy měly využít právě Techloop?
Techloop nabízí široký pool IT kandidátů napříč pozicemi dle seniority a programovacími jazyky, které mohou firmy aktivně oslovit. Všichni registrovaní uživatelé prochází pre-screeningem a náš Talent team se stará o to, aby byl jejich pool dostatečně kvalitní a aktivní. Samotní uživatelé pak indikují ve svém profilu Job Status, tedy jaký mají aktuální postoj k hledání nové práce. To je pro firmy klíčové, mohou se ihned zaměřit na kandidáty, kteří hledají aktuálně práci.Díky unikátnímu datasetu z jejich profilů je hledání vhodného uchazeče rychlejší a přesnější a pro firmy tak může být časově i finančně efektivnější než třeba na jiných platformách, které nejsou zaměřené čistě na IT.

A proč by se měli na platformu registrovat samotní IT kandidáti?
Jedna z hlavních hodnot Techloopu je zachování soukromí a relevantní propojování. IT kandidáti jsou na platformě v anonymitě a odkrývají své jméno a kontaktní údaje až ve chvíli, kdy projeví zájem o danou nabídku konkrétní společnosti. Kandidát má zároveň od začátku informaci o tom, jaká firma ho oslovuje, na jaký projekt, může se podívat na firemní profil společnosti a získá představu o nabízeném platu. Díky tomu se může dobře rozhodnout a v komunikaci s firmou pokračovat, nebo nabídku odmítnout, a tím neodhalit svoji totožnost.

Zároveň neukazujeme na profilech aktuálního zaměstnavatele, abychom kandidáty nedostali do choulostivé situace. Ti si tak řídí celý proces komunikace se společnostmi sami, stejně jako se rozhodují, zda budou na profilu aktivní a budou nabídky sami procházet, nebo naopak budou vyčkávat na relevantní nabídky. Fungujeme tedy jako jedni z mála na oboustranném principu kontaktování.

„Pokud recruiter pošle nabídku Java developerovi na JavaScript projekt, je tato nabídka zcela nerelevantní a je to ztráta času pro obě strany.“

Většina kandidátů již má například profil na Linkedinu a třeba na Jobs.cz a jiných pracovních portálech a dostávají tak spoustu nabídek. Proč by měli věnovat čas další platformě?
Žádná z těchto služeb není čistě orientovaná na IT, které je v tomto ohledu specifické. V IT jsou stovky programovacích jazyků, desítky z nich se běžně používají. Techloop propojuje IT kandidáty se společnostmi právě na základě programovacích jazyků, a to nejen stávajících, ale i preferovaných do budoucna, což je na jiných platformách problém. Pokud recruiter pošle nabídku Java developerovi na JavaScript projekt, je tato nabídka zcela nerelevantní a je to ztráta času pro obě strany.

Konkurenční platformy podle vás nejsou tak efektivní?
Na ostatních platformách často probíhá spamming recruitery, kteří zkouší oslovit co největší počet vývojářů, často s nerelevantními nabídkami, protože neexistuje efektivní způsob, jak si vyfiltrovat profily odpovídající dané pozici. Techloop díky podrobným profilům orientovaným čistě na IT nabízí mnohem relevantnější nabídky.

Můžou na nabídky reagovat i kandidáti, kteří u vás nejsou registrovaní?
Pro neregistrované uchazeče jsme nově spustili Job Board, kde mohou aktivně reagovat na nabídky. Dostávat nabídky na míru mohou však jen registrovaní uživatelé.

Jedna z nedávno představených změn Techloopu je postupný přechod z uzavřených pracovních nabídek na otevřené. Z laického pohledu se tak může zdát, že se po tomto kroku ještě víc přibližujete konkurenčním řešením. Nebo je to jinak?
I nadále Techloop „uvnitř“ funguje unikátně a jeho hlavní část nabízí největší hodnotu pro firmy i registrované uživatele, kteří dostávají relevantní nabídky na míru. Od spuštění rosteme a nyní máme přes 450 pracovních nabídek. Přišlo nám škoda nechávat tyto pracovní příležitosti jen pro uzavřenou skupinu registrovaných uživatelů. Zároveň tímto krokem nabízíme našim společnostem další místo k propagaci svých otevřených pozic a dodatečný stream kandidátů. Tyto dva modely existují vedle sebe a vzájemně se doplňují.

Co si od otevření pozic slibujete?
Otevřít se venkovnímu světu byl náš dlouhodobý plán. Naším cílem bylo vytvořit ucelený ekosystém, dát svobodu IT kandidátům, jaký způsob hledání práce zvolí, a poskytnout další službu našim společnostem. Chceme na Techloop přivést nové IT kandidáty, kteří preferují aktivnější přístup a nechtějí se třeba nutně registrovat. Nyní mohou jednoduše projevit zájem o nabídku během minuty. Registrování uživatelé v případě projevení zájmu mají již předvyplněné informace z jejich profilu.

Reagujete spuštěním této služby na aktuální situaci?
Techloop Job Board jsme měli v plánu už dlouho. Současná situace na trhu, kdy vidíme zvyšující se zájem o hledání práce i v oblasti IT, nás přiměla změnit priority a spouštíme tuto službu dříve, než bylo v plánu.

22cd527d-a9c0-431b-b201-17e568ca7e60_1_201_a-min

Andrew Elliott, spoluzakladatel a ředitel Techloopu

Foto: Techloop

Další z novinek je nový algoritmus párování nabídky a poptávky. O co jde?
Nejlepší vyhledávání relevantních kandidátů podle zadání firem je naše klíčová a unikátní schopnost. Nedávno jsme po měsících ladění nového algoritmu spustili rozšířený matchmaking. Firma si u nás založí otevřenou pozici, kde specifikuje všechny klíčové body pro danou pozici jako tech stack, lokalita, seniorita, plat a podobně.

Náš algoritmus pak všechna tato kritéria vezme a porovnává je s profily kandidátů, k nim přidá i další data z platformy, jako je aktuální Job Status, aktivita kandidátů a tak dále. Pro každou kombinaci otevřené pozice a kandidáta spočítá skóre a propojí ty nejvíce relevantní výsledky. Kandidáti jsou pak seřazení od nejlepší shody. Máme unikátní dataset informací, který při matchmakingu využíváme, a do budoucna plánujeme přidávat další metriky.

„V dnešní situaci na trhu zejména v IT musí často firmy dělat kompromisy.“

Změní nový algoritmus fungování Techloopu?
Recruiteři mají sklon k hledání dokonalé shody. Zadávají tak přísná kritéria, která svazují a omezují výsledky hledání. V dnešní situaci na trhu zejména v IT musí často firmy dělat kompromisy. Díky novému algoritmu ukazujeme ideální shodu, ale i alternativy v podobě IT kandidátů, kteří splňují například 80 % kritérií, jsou stále velmi relevantní a ve finále se mohou do týmu hodit více než zcela perfektní kandidát. Striktně však dodržujeme, aby byl matchmaking relevantní v oblasti tech stacku (programovací jazyky). Díky novému algoritmu dáváme firmám širší nabídku kandidátů a zároveň dáváme šanci i těm, kteří by se předtím s firmou nepotkali.

S kolika firmami spolupracujete?
Od spuštění nového modelu před přibližně rokem máme přes 270 zákazníků. Měsíčně pak rosteme o dvacítku nových. Některým z nich navíc pomáháme přímo se sourcingem a část práce děláme za ně.

Co vaše spolupráce s firmami v oblasti přímého sourcingu obnáší?
Pomáháme firmám, které nemají interní kapacitu na sourcing nebo potřebují místo obsadit velmi rychle. Prvotní vyhledání a oslovení pak odpracujeme za ně, finální interviews a výběr už je na firmě. Nově jsme spustili i službu Hire Now, která je určena pro aktivně hledající IT kandidáty.

0036-lubo-7268-min

Přečtěte si takéMěsíčně lepíme mezeru 12 milionů korun. Jde o jeden z nejzajímavějších momentů, které jsem zažil, říká Lubo Smid z STRV

Jak tahle služba funguje?
Jedná se o novou formu, v zahraničí označovanou jako batch model, kde jsou zařazeni aktivně hledající kandidáti. Tento „batch“ je vždy tvořen na určitý programovací jazyk a lokalitu. Několik vybraných kandidátů je pak odesláno určitému počtu vybraných firem ve formě jednotných Techloop profilů včetně jejich časové dostupnosti na pohovory. Firmy si pak rychle vyberou, s kým a kdy se chtějí potkat. Naše aktivita tak v jednu chvíli vytvoří desítky zajímavých propojení, kandidáti se mohou dostat na několik pohovorů a firmy jsou schopné obsadit potřebné pozice i během jednoho týdne.

hubhub-prague_office-min

Techloop sedí v prostorách pražského HubHubu na Příkopech

Foto: HubHub

O které pozice mají firmy nejčastěji zájem?
Největší zájem je samozřejmě o software development pozice – zejména programovací jazyky JavaScript, PHP, Java, Python, C# a programovací jazyky pro iOS a Android.

Kolik kandidátů máte ve vaši databázi?
Registrovaných uživatelů je kolem 55 tisíc, nicméně máme relativně přísná kritéria, koho do platformy pustíme. Náš Talent tým provádí pre-screening a každý profil individuálně schvaluje. Neposuzujeme však senioritu a zkušenosti, ale kvalitu vyplnění profilu a relevanci vůči IT segmentu. Schválených kandidátů je nyní přes 15 tisíc, z toho 65 % z Česka a Slovenska. Za minulý rok vyrostl pool organicky o 15 procent, v posledních týdnech vidíme kvůli situaci na trhu rychle rostoucí počet nových registrací.

Jak často tito kandidáti práci vůbec hledají, jaký máte podíl aktivních uživatelů?
Podíl kandidátů, kteří hledají aktivně nebo jsou otevřeni nabídkám, je dlouhodobě přes 68 %. Minulý rok jsme zaznamenali přes 18 tisíc unikátních konverzací (nabídka mezi firmou a kandidátem). Za posledních 6 týdnů se aktivita kandidátů ztrojnásobila.

„V černých číslech bychom měli být celý rok, což je skvělá zpráva.“

Na jaký podíl nabídek většinou kandidáti reagují?
V průměru máme 60% response rate, což je několikanásobně vyšší, než je běžné jinde. Například LinkedIn se pohybuje mezi 10 až 25 % v závislosti na atraktivitě a relevanci nabídky a schopnostech recruitera.

Je Techloop ziskový projekt?
Letos jsme za první tři měsíce dosáhli pozitivní EBITDA a v černých číslech bychom měli být celý rok, což je skvělá zpráva. Budování takové platformy je samozřejmě kapitálově náročnější, protože je nutné získat minimální kritickou hranici na obou stranách nabídky i poptávky.

Na jaké úrovni se pohybují vaše tržby?
Loňské tržby dosáhly téměř 10 milionů korun, a to i přes zásadní změnu byznys modelu, kde jsme z určitého pohledu začali růst od nuly. Bylo to ale správné rozhodnutí, jelikož nový SaaS model je pro naše firmy efektivnější a pro nás daleko zajímavější.

V čem byl původní byznys model jiný?
Předchozí model byl čistě transakčního charakteru. Firmy platily pouze v případě úspěšného hiringu. Odměna byla stanovena ve výši 10 až 15 procent z ročního platu kandidáta. Oproti agentuře to sice znamenalo jistou úsporu, ale rozdíl nebyl zásadní. Tím, že bylo používání platformy zdarma, bylo zapojení firem daleko nižší než nyní. V novém modelu s předplatným jsou firmy daleko aktivnější a v hiringu úspěšnější. Zároveň se dostanou na řádově nižší náklady než ve starém modelu.

techloop-w-min

Rozhraní Techloop

Foto: Techloop

Pociťujete na trhu práce změny související s nástupem koronavirové krize?
Za posledních šest týdnů vidíme stoupající počet nových registrací IT kandidátů. U již registrovaných sledujeme zvyšující se aktivitu, aktualizace a změny v otevřenosti k nabídkám. Na sociálních sítích hlavně v prvních týdnech, kdy zavládla panika, byly k vidění i celé týmy, které hledaly práci. Výrazně se pak zvyšuje preferovaný nebo možný podíl práce na dálku (remote) na obou stranách.

Mění se v posledních týdnech i přístup firem k náboru zaměstnanců?
I v recruitmentu, stejně jako v dalších aktivitách firem, vidíme zásadní posun k digitalizaci celého procesu – interviews i onboarding zaměstnanců online. Některé firmy samozřejmě vyhlásily „hiring freeze“, ať už kvůli existenčním problémům, nebo pouze dočasně z opatrnosti kvůli současné nejistotě. Bohužel bylo vidět i pár firem, které přistoupily k propouštění nebo utlumily celé projekty a externí spolupráce. Segmentu IT se však tento trend dotýká méně. Naopak u některých našich zákazníků vidíme ještě větší poptávku.

Zaznamenali jste například nárůst nebo pokles poptávky po IT specialistech?
Zatím to na tvrdých číslech vidíme jen částečně, ale ukazují relativně mírný pokles celého IT trhu o přibližně 11 %, měřeno počtem inzerovaných pozic na všech hlavních portálech. Ten se dnes stále pohybuje kolem 5 tisíc. Dobíhají však ještě inzeráty z doby, kdy vše ještě běželo. Celkový dopad v čase tak bude výraznější. V porovnání s ostatními segmenty je na tom IT nejlépe. Některé firmy vyčkávají se zveřejněním nových otevřených pozic nebo potvrzením finálních nabídek již vybraným kandidátům.

„Věříme, že z transparentnosti a digitalizace mohou těžit obě strany.“

Pociťujete změny na trhu i ve vašich interních statistikách?
U nás v Techloopu vzrostl počet otevřených pozic zhruba o 15 %. Celkově vnímáme poptávku jako relativně stabilní – část firem vyčkává, ale nahrazují je firmy, které rostou a potřebují akutně další IT profesionály. Obrovský nedostatek IT kandidátů v Evropě, ale i ve světě podle našeho odhadu současná krize nezmění. Trh se jen mírně a krátkodobě zkoriguje a přejde k větší rovnováze.

Reagujete na současné dění v Techloopu změnami v produktu, nebo jde z vaší strany o dlouhodobou strategii?
Držíme se dlouhodobé strategie, a tou je zefektivnění recruitment procesu, který se dlouhé roky prakticky nezměnil. Věříme, že z transparentnosti a digitalizace mohou těžit obě strany. Reagovali jsme však reprioritizací a spustili náš nový Job Board dříve, než bylo v plánu, aby byly veškeré otevřené pozice dostupné všem. Zároveň jsme se zaměřili na práci na dálku a oslovujeme nově i firmy z USA a západoevropských trhů, které hledají kvalitní vývojáře bez geografického omezení a tím chceme nabídku dále rozšiřovat.

Jaké další dlouhodobé trendy na trhu pozorujete? Kam se bude vyvíjet?
Současná situace urychlí trendy, které již byly k vidění. Ještě větší zájem o práci na dálku ze strany IT profesionálů. Větší otevřenost k home officu a budování plně remote týmů ze strany firem. Krátkodobě vývojáři mohou hledat stabilnější firmy a preferovat zaměstnání na HPP. Ještě větší digitalizace ve všech segmentech povede k dalšímu růstu poptávky. Dlouhodobě budou vznikat nové a lepší digitální projekty, které ze současné situace vytěží maximum obdobně jako za minulé recese.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.