Miliardový Stripe nabírá 600 milionů dolarů. V krizi nezpomaluje, naopak roste a po Česku chystá další expanzi

Bratři Patrick a John Collisonovi, kteří stojí za miliardovým startupem Stripe

Foto: Stripe

Nejhodnotnější fintechový startup současnosti, za kterým stojí bratři Collisonové, nepřestává překvapovat ani v krizi – a není divu, e-commerce trhu se všeobecně daří a prakticky každý e-shop, ale i větší byznys, potřebuje platební bránu. Stripe si získal své zákazníky především jednoduchou integrací, ale také pokročilými funkcemi pro vývojáře, na kterých svůj byznys před téměř 10 lety postavil.

Nyní americký startup nabírá dalších 600 milionů dolarů, jež rozšiřují poslední investiční kolo ve výši 250 milionů dolarů, které Stripe ohlásil loni v září. To ho posunuje z předchozí již tak rekordní valuace 35 miliard na hodnotu 36 miliard dolarů a potvrzuje dominantní pozici na fintechovém trhu. Peníze do startupu napumpovali stávající investoři Andreessen Horowitz, Sequoia Capital, General Catalyst a několik dalších.

Peníze podle vlastních slov navíc Stripe nepotřebuje využívat na to, aby přežil, což se v koronavirové krizi týká některých jiných startupů, například Airbnb, ale na masivní nábor nových lidí, tvorbu služeb a také další expanzi. Je to jen měsíc a půl, co Stripe po několikaměsíčním testování oficiálně spustil své služby i v Česku, a očekává se, že brzy vstoupí na další evropské trhy. Aktuálně v uzavřené verzi testuje například Rumusko nebo Bulharsko.

stripew

Na druhou stranu i John Collison, spoluzakladatel a prezident startupu, pro Business Insider přiznal, že další financování Stripe nabral také proto, že nikdo nemůže předpokládat, jak bude vypadat zbytek letošního roku nebo rok 2021. Může přijít ekonomická recese, vše se může zpomalit a to, co vypadá nyní růžově, se může z měsíce na měsíc otočit. I tak firma hlásí, že má k dispozici zhruba 2 miliardy dolarů na provoz, další investice či akvizice.

V poslední době přitom Stripe nabral množství dalších velkých zákazníků. Jedním z nich je například Zoom, který díky boomu virtuálních meetingů takřka přes noc vyrostl na desetinásobky původního počtu uživatelů, a stejně tak roste i jeho hodnota a pozice na akciovém trhu.

Další stovky milionů od investorů tak Stripe podrží i v případném zpomalení a bude díky nim moct investovat dál. Nevylučuje ani, že se aktuálně dívá na několik startupů, které by chtěl potenciálně odkoupit. Zároveň oba bratři potvrzují, že v nejbližší době rozhodně neplánují vstup na burzu, o čemž se spekuluje jako o dalším jasném kroku Stripu, jelikož už má za sebou desítku investičních kol.

Podstatná je podle Johna Collisona také infrastruktura, jelikož se zvyšujícím se náporem na online služby roste také náročnost na platební bránu, takže se chce startup pojistit proti případným výpadkům.

Stripe versus Adyen

Stripe na mnoha trzích bojuje s větší či menší konkurencí, od Square až po PayPal, ale globálně ho v poslední době ve velkém dohání například holandská firma Adyen. Ta už dříve vyšoupla z dominantní pozice například PayPal u integrace na globálně největším aukčním serveru eBay. Adyen si navíc získává na popularitě i v Česku, kde ho v minulých týdnech integrovala například Alza.

tomas_havryluk

Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk

Foto: Alza

Jednička tuzemského e-commerce trhu se rozhodla pro změnu kvůli ještě vyšší bezpečnosti, snížení administrativy a také díky faktu, že přes 50 procent objednávek proběhne právě s platbou online. Integrace proběhla jak v rámci online systému, tak také fyzických platebních terminálů na pobočkách. Alza přitom podle informací vybírala mezi celkem devíti hráči z Česka i zahraničí a nakonec si vybrala právě Adyen.

Zdá se tak, že rychle rostoucí a progresivní startupy, které se okamžitě přizpůsobují aktuální situaci i potřebám trhu, budou hrát v nejbližší budoucnosti prim a firmy na ně budou ve velkém přecházet a opouštět tradičnější a pomalejší zavedené hráče.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.