Létání bude jiné. EasyJet zvažuje prázdné prostřední sedačky, Emirates již před letem testují pasažéry

EasyJet se připravuje na novou dobu létání

Foto: EasyJet

Současná krize spjatá s nařízeními, která mají předcházet šíření koronaviru, dopadají na celou řadu odvětví. Jedním ze sektorů, který je kvůli koronaviru zásadně omezen, je komerční letectví. Jednotliví dopravci proto již napjatě vyhlížejí, kdy se budou opatření uvolňovat, a zároveň vymýšlejí, jak bude postupný návrat k létání vypadat.

Zajímavé opatření zvažuje jeden z největších nízkonákladových dopravců, britský EasyJet. Podle něj by prostřední sedadla v letadle mohla zůstávat volná, což by podpořilo praktikování tzv. social distancingu a u pasažérů zvyšovalo pocit bezpečí. Podle EasyJetu by se jednalo o dočasné opatření, které by bylo součástí širší bezpečnostní a preventivní strategie.

EasyJet jednotlivá opatření dle svého mluvčího konzultuje především s Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), ale i dalšími autoritami zaměřenými na bezpečnost v letectví. Dle konzultací s touto agenturou prý létání bude muset kvůli nebezpečím spjatým s koronavirem dostát jistých změn a dočasně budeme letadlem cestovat jinak, než jsme zvyklí.

easyjet-seats

Prostřední sedačky by mohly zůstat u EasyJetu prázdné

Jedním z opatření, o kterém aerolinky vážně uvažují, aby se mohly alespoň v částečné míře vrátit do provozu, je právě vynechávání prostředních sedaček. Takové opatření by samozřejmě výrazně snížilo kapacitu letadel a stálo mnoho peněz, ale i omezený provoz je aktuálně něčím, co aerolinky s velkým napětím vyhlížejí.

Samotný EasyJet musel na konci března uzemnit všech svých více než 300 letadel. Celosvětová omezení provozu a četné uzavírky či omezení ve Spojeném království totiž aerolince znemožnily smysluplný provoz. Něco takového je pro každého leteckého dopravce těžkou ranou a EasyJet již musel uklidňovat své investory oznámením, že nashromáždil dostatek hotovosti, aby krizi přežil.

Firma chce přežít díky kapitálu ve výši 3,3 miliardy liber v hotovosti (přes 100 miliard korun), které EasyJet získal kombinací úvěrů, prodeje některých letadel a rovněž půjčky se státní zárukou. Jak informuje magazín Zdopravy.cz, nabyté prostředky by dle šéfa EasyJetu Johana Lundgrena měly vystačit do konce letošního roku.

easyjet3

Generální ředitel EasyJet Johan Lundgren

Foto: EasyJet

Je důležité poznamenat, že nápad na uvolnění prostředních sedaček není ničím novým. Již dříve k tomuto opatření přistoupily americké aerolinky United Airlines či American Airlines. Pozadu nezůstávají ani Alaska Airlines, které svým pasažérům umožňují bezplatně stornovat či přebookovat let, pokud jim není zajištěno sezení s dostatečnou vzdáleností od jiných cestujících.

Je otázka, kdy se letecký průmysl začne alespoň částečně vracet k normálu. Začíná být ale zřejmé, že minimálně v prvních měsících po širším návratu letadel do vzduchu budou naše letecké výlety vypadat jinak, než jsme byli zvyklí.

flashsport-top2

Přečtěte si takéRychlé sportovní výsledky už doručuje. Teď chce český Livesport posílat nejrychleji ze světa sportu i zprávy

Návrat k „předkrizovému“ letectví bude asi jen velmi pozvolný a jistě bude záležet i právě na tom, jak spolehlivě se letištím a aerolinkám podaří zajišťovat bezpečnost cestujících. Bude totiž potřeba najít taková řešení, která zajistí bezpečnost, nebudou přílišnou překážkou pro cestující a zároveň nezruinují samotné aerolinky.

airbus-A380-emirates3

Airbus A380 od Emirates

Plnohodnotný návrat lidí do vzduchu se tedy může odvíjet i od toho, jak se budou dále vyvíjet možnosti testování pasažérů. Například prémiové aerolinky Emirates totiž minulý týden oznámily, že jejich pasažéři budou muset kvůli možné nákaze COVID-19 před letem podstoupit rychlý krevní test. Testování již na některých letech začalo a aerolinky jej chtějí dále rozšiřovat. Bude zajímavé sledovat, zda se k takovém kroku uchýlí i další dopravci.

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.