Konec elektrických boardů Boosted ukazuje, že ani globální lovebrand nemá nic jisté. Teď jeho zbytky kupuje Lime

Populární výrobce elektrických boardů je po vážných problémech v rukou Lime

Foto: Boosted

Měli peníze, zákazníky i několik skvělých produktů, pak ale začala hvězda amerického výrobce elektrických boardů vyhasínat. Přestože prkna od Boosted jsou schopna zdolávat i strmé kopce, celá společnost se nyní řítí opačným směrem, a to v pořádně svižném tempu. Nyní je v rukou Lime, který pro změnu po světě provozuje sdílené elektrické koloběžky, a je otázkou, co se bude dít dál.

Vyrábět elektrické longboardy, skateboardy a pennyboardy vypadá na první pohled jako sázka na jistotu. Jedná se o velice stylovou záležitost, která nikdy neměla problém nalézt množství fanoušků. Jak ale dokazuje americký výrobce Boosted, i globální lovebrand, kterému se podařilo prostřednictvím crowdfundingové kampaně na Kickstarteru vybrat téměř pětinásobek z původně požadované částky 100 tisíc dolarů (2,5 milionu korun), to může mít v tomto sektoru mikromobility velice těžké.

Že je Boosted v potížích, začalo vyplouvat na povrch začátkem tohoto roku, kdy dodavatelům přestaly být propláceny faktury. Spolu s tím se začaly hromadit stížnosti na zákaznický servis a společnost opouštěli vedoucí pracovníci.

boosted3

Okolo boardů Boosted se vytvořila silná komunita, která si snaží navzájem pomáhat

Foto: Boosted

V březnu se na stránkách společnosti objevila informace o propouštění zaměstnanců, které bylo způsobeno finančními problémy, a zpráva o hledání kupce, který by dokázal Boosted udržet při životě. Ten se nakonec nenašel, a tak společnost Lime, proslulý provozovatel zelenobílých koloběžek, které nabízí v i Praze, byť je teď vyhnal koronavirus, nakoupil alespoň zbývající fragmenty do nedávné doby fungující společnosti.

Sanjay Dastoor, bývalý generální ředitel Boosted a jeho spoluzakladatel, na Redditu zveřejnil prohlášení, ve kterém informoval o konci své firmy.

„Společnost je skutečně uzavřena. Z pohledu podnikové struktury se teď dostane do určité formy ochrany před bankrotem a ještě nějakou dobu se nerozpadne. I když při zveřejnění posledního příspěvku na blogu existovala určitá naděje na prodej nebo financování, zdá se, že je pryč,“ přiznal otevřené Dastoor.

boosted1

Sanjay Dastoor

Foto: TechCrunch/Flickr

Zároveň s tím prozradil, že Lime je nyní vlastníkem veškerých aktiv a duševního vlastnictví Boosted: „Co můžu říct, je, že to obsahuje designové složky, software a kódy, diagnostiky, díly a testovací vybavení. Nejsem si jistý, zda to obsahuje i odpovědnost za záruku na boardy a koloběžky prodané dříve.“

joukal

Přečtěte si takéOdjel podnikat do Číny, pak vyhořel a opustil ho investor. Teď 23letý Lukáš Joukal restartuje prodej elektrických boardů

V současné době není jasné, zda bude Lime nabírat některé ze zaměstnanců, které si Boosted do této doby udržel, či nikoliv. Jak ale informoval magazín The Verge, podle LinkedInu se ke společnosti Lime připojilo nejméně pět vedoucích zaměstnanců společnosti Boodsted, a to včetně jednoho z inženýrů, který měl na starosti vývoj koloběžky značky Boosted.

Tento člověk se měl angažovat i na přípravách novinky z dílny Boosted, kterým měl být elektrický skútr či moped. Před rokem pak firma ke svým populárním boardům přidala i elektrickou koloběžku.

boosted5

S elektrickým boardem se bez problému dostanete i do kopce

Foto: Boosted

Patenty získal Lime od společnosti LCC, která spadá pod investiční společnost Struct Capital. Právě tato společnost měla stát za financováním Boosted v druhé polovině minulého roku a měla mít v držení značnou část aktiv společnosti. Lime by proto podle Dastoora měl nyní převzít servis již prodaných boardů, které vyžadují náročnou nejen technickou, ale také softwarovou údržbu.

Žádné hodnoty, jen velké mocenské hry investorů

Mezi dnes již bývalé partnery Boosted patří i česká společnost STRV, která se starala o vývoj jeho softwaru. „Pár měsíců zpátky propustili téměř 90 % lidí a dnes oznámili, že prodávají zbytek jako IP Limu. Shodou okolností jsem minulý týden ‚sedl‘ na jejich Boosted Scooter a za mě se jedná o nejlepší elektrickou koloběžku na trhu. Je ale extrémně drahá, a proto se asi moc neprodávala,“ popisuje pro CzechCrunch výkonný ředitel STRV Lubo Smid.

„Přestože byl jejich skejtový byznys dobrý, koloběžka pro ně nebyla šťastná investice. Nepodařilo se jim dostat na čísla, na které potřebovali, aby mohli pokračovat a měli další funding. Pak následovaly další problémy, což mělo dopad i na naši spolupráci, která již nějaký ten pátek neběží,“ doplňuje Smid.

boosted-rev-turn-min

Elektrická koloběžka Boosted Rev

Foto: Boosted

Koloběžka s cenovkou 1 600 dolarů (přibližně 40 tisíc korun) skutečně není produkt pro široké masy. Do toho navíc přišla obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou a také vysoké výdaje na expanzi do více než 30 zemí světa. Všechny tyto aspekty dostaly Boosted do zadlužení, které by se podle bývalých zaměstnanců společnosti mělo pohybovat v milionech dolarů. Boosted navíc musí čelit i soudním sporům s některými prodejci a dodavateli služeb, kteří chtějí zpět dlužné částky.

Kde by mohl být zakopaný pes, jsme se zeptali Lukáše Joukala, výrobce českých elektrických boardů Flash. „Za mě je vše způsobené přehnaným způsobem financování startupů v USA. To kolikrát nestojí opřené o žádné hodnoty a vše jsou to jen velké mocenské hry investorů, kteří si mezi sebou překupují equity. Je to sice dobré pro inovace, ale není to dobré pro ‚zdravost‘ trhu a daného odvětví,“ míní mladý podnikatel.

„Na trhu nemá šanci vzniknout přirozená konkurence a postupná stabilizace firem vybudovaných takzvaně ‚odspodu‘. Nyní někdo přijde s nápadem a prvním cílem není vybudovat zdravou společnost opřenou o stabilní cash flow, ale vybudovat co největší kapitál, aby měli co největší vyjednávací sílu na trhu,“ dodává Joukal.

flash_7

Lukáš Joukal na svém boardu Flash

Foto: Flash

Boosted však není ani zdaleka jedinou společností vyvíjející elektrické boardy, kterého potkaly problémy. Pro další příklad nemusíme chodit příliš daleko. Ostravskému výrobci XTND se fundraisingem, ve kterém nechyběla ani kampaň Kickstarteru, podařilo získat 425 tisíc dolarů (více než 10,5 milionu korun). Jejich produkt se však dodnes nedostal na trh.

V současné době probíhá další kolo financování v rámci investorského projektu Startup Connect. Cílem XTND je získat dalších půl milionu dolarů (tedy přibližně 12,5 milionu korun), ze kterých se podařilo nastřádat již 30 %.

„Během cesty do výroby jsme se museli vypořádat s řadou nečekaných překážek a neúspěchů, ale nakonec jsme náš produkt ještě vylepšili a jsme si jistí, že výsledek stojí za to. Navzdory všem problémům jsme na dobré cestě a plánujeme naše boardy dodávat letos v létě. Během dubna budeme spouštět novou aktualizovanou verzi webu,“ napsal v jednom z příspěvků na Facebooku Miroslav Peřina, zakladatel XTND. Více informací už ale prozradit nechtěl.

xtndtease

Board XTND

Foto: XTND

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.