Inovativní české brýle DOT Glasses získávají 27 milionů korun. V zemích třetího světa chtějí zlepšit zrak statisícům lidí

Philip Staehelin chce s DOT Glasses pomoci se špatným zrakem v rozvojových zemích

Foto: DOT Glasses/CzechCrunch

Brýle jsou technologie stará stovky let a pro většinu západního světa naprosto běžná záležitost. Zcela odlišná situace je ale v zemích třetího světa, kde si lidé často nemohou péči optiků dovolit, a tak jsou odkázáni na život se špatným zrakem. To se snaží s inovativními brýlemi změnit český startup DOT Glasses, který nyní získává na další rozvoj téměř jeden milion eur (necelých 27 milionů korun) ve své seed investici.

Částku ve formě konvertibilní půjčky daly dohromady tuzemské fondy Tilia Impact Ventures, investující do projektů se společenským dopadem, a Nation 1 a připojil se také nejmenovaný soukromý belgický investor. V minulosti už DOT Glasses získaly přes 450 tisíc korun v kampani na platformě HitHit a podpořila je taktéž Česká rozvojová agentura v rámci dotací.

„Díky rozšíření optických pomůcek tam, kde se jich nedostává, umožní DOT Glasses lidem z chudších oblastí výrazně kvalitnější život i uplatnění v profesích, ve kterých kvůli poruše zraku nemohou pracovat,“ říká Jaroslav Trojan, managing partner fondu Nation 1.

dotglasses1

DOT Glasses jednají i o partnerstvích ve školách

Foto: DOT Glasses

Tým v čele s americkým CEO Philipem Staehelinem, který žije už přes 20 let v Česku, začal na projektu pracovat zhruba před dvěma lety. Zaměřil se především na naprostou jednoduchost brýlí tak, aby byly dostupné za minimální cenu co největšímu počtu lidí.

V praxi jde o triviálně složitelný set, který je na několika místech nastavitelný. Výsledkem je, že i jedna velikost brýlí sedí téměř každému.

Dokonalost jednoduše ustoupila praktičnosti a díky úmyslně limitované nabídce čoček a nenutnosti odborného vyšetření se aktuální cenu jedněch brýlí podařilo srazit už na dva dolary. Tvůrci však doufají že s dalším škálováním masivní výroby budou nakonec stát jedny brýle zhruba 20 korun, a to včetně nákladů na distribuci.

Jedna z uživatelek DOT Glasses

Foto: DOT Glasses

„Řešení nemůže být pouze funkční, odolný a vzhledný produkt, ale i způsob, jakým DOT Glasses zapojit do již existujících distribučních sítí v rozvojových zemích a jak rychle a lehce naučit například místní zdravotní sestru vyšetřit zrak,“ říká Staehelin.

DOT Glasses slibují lepší budoucnost především lidem v Africe, Indii a Číně, kde je situace nejhorší. Doposud nosí DOT Glasses více než 4 500 tisíce lidí v Indii, Etiopii, Keni, Bangladéši nebo v Řecku. „Tato úvodní výroba nám pomohla ukázat funkčnost našeho řešení a zaujmout nové potenciální partnery v řádech stovek tisíc,“ prozrazuje pro CzechCrunch Staehelin.

ondrej-raska-miton2

Přečtěte si takéOndřej Raška z Mitonu: Nevrátíme se tam, kde jsme byli před pandemií. Svět se mění a my máme možnost být u toho

Celkově jsou rozjednaná partnerství v množství dalších zemí středního východu nebo Afriky, od Afghánistánu přes Ghanu a Nigérii až po Jižní Afirku. S vybranými partnery DOT Glasses rozjíždí také programy na školách, firmách i sítích podnikatelů, aktuálně jednají o dodávkách celkem 300 tisíc brýlí a pro CzechCrunch prozrazují, že letos očekávají tržby v řádech vyšších stovek tisíc dolarů v závislosti na vývoji současné epidemie koronaviru. Do černých číslech by se firma chtěla přetočit koncem příštího roku.

„Kompletní dodavatelský řetězec je nastaven pro velkovýrobu v rámci stovek tisíc kusů brýlí a velkoobchodní cena za obroučky je 1 dolar, kompletní brýle dodáváme za 2 dolary. Obruby jsou vyráběny pomocí vlastních vstřikovacích forem, čočky jsou odebírány od jednoho z největších světových výrobců optických čoček. Lokace výroby je primárně v Číně a částečně již nyní v Indii,“ doplňuje jednapadesátiletý Staehelin, jenž je celoživotním nositelem brýlí.

Podle DOT Glasses je na světě více než miliarda lidí, kteří mají problémy se zrakem. Většina z nich přitom může být vyřešena právě dioptrickými brýlemi. Lepší zrak (a nemusí být nutně dokonalý) přitom může být klíčovým faktorem pro získání lepšího vzdělávání nebo lépe placené práce.

Český tým se tak nesnaží de facto o nic menšího, než vyřešení celosvětového problému, který postihuje významnou část populace. Nejsou ostatně ve svých snahách první. Už dříve se pokoušeli o výrobu ultra levných brýlí mnozí a výsledkem byl například projekt One Dollar Glasses. Tyto brýle ale trpěly malou robustností či potřebou odborného optika přímo na místě určení.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.