Hudebníci jsou bez koncertů, a tak Spotify nabízí pomoc. Podpořit umělce mohou fanoušci přímo z aplikace

Spotify umožňuje umělcům jednoduše získat podporu od fanoušků

Foto: Spotify/CzechCrunch

Hudební streamovací služby v čele se Spotify na jednu stranu zachránily hudební průmysl, na druhou značně zproblematizovaly příjmy zejména méně populárních umělců. Tento základní problém se v současné situaci nemění, švédská firma ale nyní představila způsob, jak mohou posluchači svoje oblíbené hudebníky podpořit přímo. Libovolnou částku jim lze poslat rovnou z přehrávače v mobilní aplikaci.

Pro velkou část hudebního průmyslu se s nástupem internetu hlavní část příjmů postupně přesunula ze samotného prodeje alb ke koncertům. Ty už více než měsíc v desítkách zemí po celém světě nelze pořádat a vše nasvědčuje tomu, že v blízké době se v tomto ohledu mnoho nezmění. Někteří svá „živá“ vystoupení alespoň v nějaké formě přesouvají online, jiní mohou podněcovat vyšší zájem o merch, všem ale zkrátka zmizela důležitá část výdělků.

Spotify minulý měsíc ohlásilo, že pro svou platformu chystá funkce pomáhající umělcům vybírat peníze pro své další fungování. Nyní ji spustilo pod názvem Fundraisingová volba umělce. Hudební projekty, které mají na Spotify profil, díky ní mohou přímo do něj přidat odkaz na jednu z podporovaných služeb vybírajících finanční podporu. Uživatel streamovací služby tak může na odkaz kliknout, zvolit jakýkoliv obnos a transakci potvrdit stejně jako při klasickém nakupování na internetu.

spotify-artist-fundraising-pick-1

Spotify představilo funkci Fundraisingová volba umělce

Mezi podporované fundraisingové služby momentálně patří Cash App, GoFundMe a Paypal.me. Ve spolupráci s Cash App Spotify také představilo akci, kdy dalších 100 dolarů dostane hudebník ze Spojených států nebo Spojeného království, kterému někdo prostřednictvím Cash App pošle jakýkoliv finanční dar. Tento program je limitován do výše milionu dolarů pro celek přerozdělených peněz. Posílání a přijímání příspěvků bez dodatečné pomoci je pak možné všude, kde zmíněné služby fungují.

Jak zmiňuje magazín TechCrunch, pro umělce funguje nastavení podobně jako například výběr skladeb, které se na jejich profilu zobrazí. Celým procesem budou provedeni kliknutím na modrý banner nahoře stránky po přihlášení do správy účtu. Mohou přitom zvolit jak přímou podporu vlastního živobytí, tak jedné z mnoha organizací pomáhajících hudebnímu průmyslu. Všechny dostupné jsou součástí programu Spotify COVID-19 Music Relief.

Na jednom místě je shromažďuje dedikovaný web, kde je také možné přispět několika kliknutími. Naprostá většina vytvořených fondů se pochopitelně zaměřuje na umělce a další pracovníky, kteří kvůli pandemii přišli o zdroj příjmů. Spotify se zavázalo, že každý příspěvek dorovná vlastním až do celkové částky deseti milionů dolarů (zhruba čtvrt miliardy korun). V současnosti jsou mezi spolupracujícími projekty fondy z Velké Británie, Spojených států, Kanady, Francie, Austrálie, Německa, Norska a přibývat by měly i další země.

spotify-artist-fundraising-pick-2

Hudebníci mohou ve svém profilu na Spotify zvolit podporu vlastního projektu nebo vybraných fondů

Foto: Spotify

S obdobnými programy pro podporu umělců nedávno přišly například také platformy jako SoundCloud a Bandcamp. Samo Spotify říká, že s vlastním řešením přišlo nejdříve, jak to bylo možné, v následujících týdnech tedy očekává změny podle zpětné vazby uživatelů z řad posluchačů i hudebníků. 

„U této funkce jednoduše doufáme, že v této těžké době umožníme těm, kteří mají zájem a prostředky, podpořit umělce a vytvoříme další příležitost pro naše partnery v rámci programu COVID-19 Music Relief získat finanční potřebnou finanční podporu pro další práci a pomoc hudebnímu průmyslu, v němž se pohybujeme,“ napsalo Spotify v oficiálním prohlášení.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.