Homer skáče z letadla, Marge surfuje. Simpsonovi tráví karanténu v nové gaučové scéně ve virtuální realitě

Simpsonovi provozují extrémní sporty z pohodlí gauče

Foto: Fox

Úvodní titulkové sekvence televizních seriálů mají hned několik velmi důležitých funkcí. Simpsonovi všechny z nich naplno využívají a přidávají navíc velmi kreativní prvek, poskytující rychlý vtip nebo klidně i antikapitalistický komentář slavného streetartového umělce. Tentokrát se ikonická gaučová scéna (couch gag) v kontextu koronavirové pandemie vydává do VR světa, který nabízí výrazně odlišný, modernější a abstraktnější, animační styl.

Titulkové sekvence, jak název napovídá, vznikly zkrátka jako jednoduché, většinou jednobarevné, karty oznamující hlavní tvůrce filmu a jeho název. Zejména v 50. letech se pak díky práci grafika Saula Basse rozvinuly až do samostatné umělecké formy s komplexní grafikou nebo hranými scénami. V průběhu několika let se tak z čistě praktické informační role rozvinuly do něčeho, co někdy už samo o sobě dokázalo diváky přitáhnout do kin.

Nejvýraznějším příkladem toho jsou titulkové sekvence bondovek, kvůli nimž si dokonce někteří diváci kupovali lístky a po jejich skončení opouštěli sál a vstupenky vraceli. Ještě důležitější roli ovšem intro seriálu hraje v televizi. Snadno rozeznatelná znělka dává okamžitě najevo, co zrovna začíná, a samotný vizuál sekvence může připomenout postavy, základní premisu nebo klidně i diváka přenést do jiného světa.

Zejména novější seriály pro náročnější publikum podle některých současných teorií ve svých úvodních titulcích využívají specifické prvky, které mají diváky mentálně připravit na alternativní realitu fikčního světa. Takové sekvence pak bývají označovány jako „pohlcující“, jelikož jejich cílem je více než jen představit hlavní postavy nebo základní reálie pořadu. Simpsonovi do této kategorie nespadají, ale jejich couch gag může být zajímavým prostředkem komentáře jak samotného seriálu, tak okolního světa.

Zatím asi nejvýrazněji se to stalo právě v případě spolupráce s britským umělcem Banksym. Ten diváky v typickém karikaturním animačním stylu poslal hluboko do podsvětí produkce seriálu, kde Asiaté při dlouhých stolech kreslí políčka intra Simpsonových, děti je namáčejí do toxických chemikálií a roh jednorožce slouží k probíjení středu DVD disků. Banksy se tak v duchu svých ostatních děl rozhodl s pomocí černého humoru zdůraznit problémy ve společnosti.

Gaučová scéna jednoho z nejnovějších dílů se vydává zcela opačným směrem, když klasicky žlutou americkou rodinku posílá do úplně jiného světa pozitivních dobrodružství. Místo obýváku, který si díky britskému designérovi můžeme prohlédnout i v realistické verzi, vidíme jen ruce postavy z pohledu první osoby v nákladním prostoru letadla. Pastelové barvy nahradila černá, bílá a odstíny modré, vše je kresleno realističtěji, ale zároveň minimalisticky.

Záhy se ukáže, že ruce patří Homeru Simpsonovi, který vyskočí z letadla, prolétává obručemi ve formě velkých koblih a ve vzduchu krade letoun Neda Flanderse. Bart se v horách prohání na snowboardu, Marge surfuje, Maggie jezdí po zadních na tříkolce a Lisa se potápí s velrybami. Žádné větší společenské kritiky zde nejsou. Tohle je zkrátka čistý eskapismus zprostředkovaný netypickou animací, texturami odkazující například na tisk komiksů nebo obrázků v novinách.

simpsons-vr-2

Homer Sipmson v nové gaučové scéně skáče z letadla

Foto: Fox

Vzhledem k tomu, že byl klip, za nímž stojí polští animátoři, vytvořen v průběhu necelých tří měsíců, nelze jej považovat za zamýšlenou narážku na současnou globální karanténu. Přesto je námět neomezené zábavy virtuální reality z obýváku příjemným odlehčením pro mnohé náročného období. Do dějin seriálu se tento couch gag jistě zapíše i díky svojí zvláštní estetice.

Samotná epizoda nebude mít podle všeho s VR nic společného, je nicméně zajímavá ve spojení s Disneym, vlastnícím 20th Century Fox, produkční společnost Simpsonových. Maggie se v ní potká s malým Hudsonem, postavou objevivší se v krátkém filmu Playdate with Destiny. Ten je možné zhlédnout jako předfilm nové pixarovky Frčíme, která se nedávno objevila na streamovací službě Disney+. Na jednu stranu se tak jedná o malé překvapení pro obeznámené diváky, na druhou o možný případ strategie pro získání nových předplatitelů a propojení všeho, co Disney ve svém království (nově) nabízí.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.