Do tří dnů bez nervů a poplatků. Změna mobilního operátora je ode dneška rychlejší a jednodušší

Změnit mobilního operátora v Česku teď bude mnohem jednodušší

Foto: Andrea Piacquadio/Pexels

Na tuzemském telekomunikačním trhu dochází ke klíčové změně. S příchodem novely zákona o elektronických komunikacích, která dnes (1. dubna) nabyla v platnost, získávají zákazníci možnost výrazně rychlejšího přenesení stávajícího telefonního čísla od jednoho operátora k druhému, aniž by ve většině případů platili pokuty za nedočerpání smlouvy. To nejdůležitější pak zajistí samotný operátor, k němuž se přechází.

Pravděpodobně jste už někdy stáli před rozhodnutím, zda se vám vyplatí změnit operátora a využívat výhodnějších služeb, které nabízí konkurence. Samotný proces změny však nikdy nebyl příliš snadný, respektive časově efektivní – museli jste zohledňovat platnost vaší aktuální smlouvy kvůli pokutám za její nenaplnění, přímo komunikovat s oběma operátory a dokonce i fyzicky docházet na pobočky.

Tento zážitek navíc gradoval s tím, pokud jste si chtěli zachovat své stávající telefonní číslo, což je poměrně standardním rozhodnutím. Ve výsledku tak mohlo o jít o poněkud stresující situace, které se až příliš dlouho natahovaly. Od dnešního dne je však s tímto procesem konec a může za to novela zákona o elektronických komunikacích, která staví zákazníky do mnohem komfortnější role.

Vzhledem k posílení práv běžných klientů nově nemusíte řešit papírování na obou frontách, ale zkrátka vše svěříte operátorovi, k němuž přecházíte. Ten má za vás nyní povinnost vyřídit veškeré věci s původním operátorem pro bezstarostný přenos čísla a aktivaci nové smlouvy. Udává se, že změna by měla proběhnout v rámci dvou až tří dní.

Na bedrech nového operátora

Jediné, co se od vás bude požadovat, je stávající telefonní číslo, průkaz totožnosti a ověřovací kód účastníka, který je dostupný v aplikaci původního operátora. Pokud není, musí vám být na požádání sdělen. Velkou výhodou je také opuštění stávající smlouvy sjednané na dobu určitou, které může proběhnout kdykoliv bez jakýchkoliv poplatků za nenaplnění.

Má to však jednu menší výjimku. V případě, že od jednoho operátora tímto způsobem odejdete k druhému do tří měsíců od založení smlouvy, musíte zaplatit pět procent ze zbývajícího závazku do konce trvání smlouvy. Dříve to bylo čtyřikrát tolik. Pokud navíc máte ve vlastnictví telefon nebo modem za zvýhodněných podmínek, náklady za tato zařízení je povinné původní firmě uhradit.

martin-kasa0boxed2

Přečtěte si takéKrize mění a digitalizuje společnost. Teď je Pilulka na dvojnásobku, což bude nový normál, říká její zakladatel Martin Kasa

„Výhodnější režim od 1. dubna 2020 platí pro všechny smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací, tedy i pro smlouvy uzavřené před tímto datem a pro smlouvy na další typy služeb jako například na smlouvy o internetovém připojení, kabelových nebo satelitních televizních službách,“ dodává časopis dTest, který o této novince informuje.

Cílem je i snižování ceny mobilních dat

Jedním z důvodů pro tuto novelu je i přimění českých operátorů ke snížení cen, které se účtují za balíčky s mobilními daty. Ty jsou ve srovnání se zbytkem Evropy pořád stále vysoké, a pokud zákazníci vycítí, že mohou rychle přejít od jedné firmy k druhé (jež bude mít data levnější), budou toho využívat. V ideálním světě by se tak ceny mohly postupně snižovat.

Uvedená novinka se tematicky hodí k aktuální situaci s koronavirovou pandemií, kdy operátoři nabízí svým klientům mobilní data zdarma. Jejich podmínky se liší dobou trvání a také tím, jaké služby klienti využívají, a zatímco T-Mobile nebo O2 podobnou nabídku mají, konkurenční Vodafone zatím s ničím nepřišel.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše přímo z historického srdce Moravy. Studoval management a marketing, baví ho Apple, fandí mladým umělcům a preferuje minimalismus.