Česká aplikace, kterou má v mobilu 1,3 milionu uživatelů. Záchranka pomáhá ve chvílích, kdy jde o život

Tvůrce aplikace Záchranka Filip Maleňák

Foto: Záchranka

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné a někdy nás bohužel přivedou do situace, ve které jde o život. Takovým situacím se sice nevyhneme, můžeme se na ně ale připravit a tím zmírnit jejich následky. Jedním ze způsobu, jak být na eventuální problémy připraven, je mít v mobilním telefonu nainstalovanou aplikaci Záchranka, která dokáže proces záchrany urychlit v některých případech až o desítky minut. A právě ty mohou být v mnoha situacích zcela rozhodující.

Již odmala je nám do hlavy vtloukáno číslo 155, tedy přímé spojení na operátora zdravotní záchranné služby. Ten je nám k dispozici vždy, když se my sami, nebo někdo v našem okolí, dostane do zdravotních komplikací. Osoba na druhém konci linky nám pomůže nejen s nezbytně nutnými úkony první pomoci, ale zároveň nás v náročné situaci uklidní, zjistí, kde se nacházíme a vyšle na dané místo rychlou záchrannou službu.

Pokud jste se někdy dostali do situace, ve které šlo o život, jistě víte, že se jedná o momenty plné stresu, nervozity, strachu a často i bezmoci. Alespoň částečně na takovou situaci dokáže připravit kurz první pomocí, který ukáže, jak rozpoznat nejrůznější typy zranění a dalších zdravotních komplikací, a naučí vás, jak osobu s daným postižením ošetřit. Zároveň se zde dozvíte, že nedílnou součástí každé první pomoci je volání onoho známého čísla 155.

zachranka-1

Mobilní aplikace Záchranka

Foto: Záchranka

Poslední čtyři roky však existuje v České republice ještě jedna možnost, jak si rychle přivolat pomoc, a to prostřednictvím červeného tlačítka v mobilní aplikaci Záchranka. Její nainstalování, které je zcela zdarma, patří mezi ony kroky, jak se připravit na nenadálou situaci a mírnit její následky.

Budiž Záchranka

Za šikovnou aplikací, která dokáže zachránit lidský život, stojí Filip Maleňák. Na nápad vytvořit podobný systém jej přivedla práce jeho otce, který pracoval ve firmě vytvářející informační systémy pro záchranky.

„Díky tomu jsem se setkal se záchranáři, kteří mi vyprávěli o své práci. Za největší problém v té době považovali právě lokalizaci pacienta volajícího z mobilu. Záchranáři měli velmi nepřesné informace, kde se mobilní telefon volajícího nachází. Rozptyl byl od jednotek metrů až po desítky kilometrů,“ objasňuje Maleňák problémy s lokalizací, se kterou se museli záchranáři potýkat.

Proto když během studií biomedicínské techniky na brněnském VUT přišel čas zvolit téma bakalářské práce, měl Filip Maleňák celkem jasno. Ve své práci se začal zabývat možnostmi, jak lokalizovat pacienta při zavolání na linku 155, a zároveň přišel s novým řešením v podobě aplikace. Její koncept spočíval v lokalizaci dané osoby prostředním SMS odeslané na číslo 155, která obsahovala přesné GPS souřadnice volajícího. Tedy určení místa, kde se právě volající nachází.

zachranka1

Červené tlačítko je středobodem aplikace Záchranka

Foto: Záchranka

Ona aplikace však nezůstala schovaná jen na stránkách bakalářské práce, ale Maleňák, tehdy vybavený základy programování ze školy a knihami o programování pro mobilní telefony, se pustil do jejího vývoje. Ovšem trvalo další tři roky, než celý projekt dostal jasné obrysy.

„V roce 2014 se projektu ujal tehdejší provozovatel letecké záchranné služby v České republice Pavel Müller a jeho společnost Alfa-Helicopter. Společně jsme našli pro projekt podporu dalších partnerů, České pojišťovny a Jihomoravského kraje, a také odborné veřejnosti. Nakonec jsem se ještě na poslední chvíli přihlásil do soutěže Nadace Vodafone Startup roku,“ popisuje zlomové události Maleňák.

„Neměl jsem byznys plán, můj projekt nebyl výdělečný, ale zkusil jsem to. Nazvali mě sociálním podnikatelem a dostal jsem od nich ocenění za projekt s významným společenským přesahem. A tak vlastně začala naše spolupráce, Nadace Vodafone je až dodnes generálním partnerem projektu. Bez jejich financí by aplikace rozhodně nebyla tam, kde je.“

Avšak ani s podporou velkých partnerů neměla aplikace Záchranka zdaleka vyhráno. Projekt byl představen na záchranářské konferenci, ale další dva roky se toho moc nedělo. Aplikace narážela na byrokracii, ale i na potřebu napojit se na každou krajskou zdravotnickou záchrannou službu zvlášť.

V rámci České republiky totiž fungují záchranky autonomně, nejsou centrálně spravovány. Naštěstí se na každé záchrance našel někdo, kdo se pro aplikaci nadchl a pomohl mi s jejím prosazováním,“ vysvětluje Maleňák složitou cestu.

c343ee05719ac8b65f68e876dbe69af7

Aplikace Záchranka dokáže pomoci v těch nejtěžších chvílích

Foto: Záchranka

V momentě, kdy se Záchranka dostala do rukou odborné veřejnosti, začaly se objevovat připomínky, na základě kterých byl celý systém vyladěn ke spokojenosti obou stran, tedy volajícího i záchranáře na druhé straně. „Troufám si říct, že dnes už vnímají všichni záchranáři aplikaci Záchranka jako přínosnou. Při vývoji totiž nemyslíme jen na lidi v nouzi, ale právě i na záchranáře, operátory tísňové linky 155,“ popisuje Maleňák jeden z klíčů k úspěchu.

corovent-mico1-min

Přečtěte si takéUkážeme, že Češi mají opět světový produkt. Budeme vyrábět tisíce ventilátorů CoroVent denně, hlásí šéf MICo Jiří Denner

„Chceme, aby byla aplikace naprosto funkční v rámci jejich zavedených systémů, aby pro ně neznamenala žádnou zátěž navíc, ale naopak aby jim v práci ulevovala. Nesmírně si vážím spolupráce každého z nich, protože jsou to právě oni, kdo lidem pomáhají, a tak můžou s tou nejvyšší kompetencí říct, jaké funkce jsou pro ně v aplikaci užitečné a jak by si to představovali,“ kvituje práci záchranářů devětadvacetiletý autor Záchranky.

Pomoc už je na cestě

Jak tedy aplikace vlastně funguje? Po jejím nainstalování do mobilního telefonu a vyplnění základních údajů se vám otevře poměrně jednoduché prostředí, kterému dominuje velké červené tlačítko. Pokud toto tlačítko na tři vteřiny podržíte, dojde k odeslání tzv. nouzové zprávy, která obsahuje vaši přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, které jste při instalaci vyplnili a kontakty na blízké osoby.

Spolu s tím je automaticky vytáčena také linka 155. Díky tomu, že je aplikace schopna poznat, kde se právě nacházíte, umí vyhodnotit, zda do záchranné akce nezapojit i další záchranné složky. Pokud jste například v lese či u vody, jsou do akce zapojeny i horské či vodní záchranné služby.

Aplikace myslí i na situaci, kdy je stav volajícího natolik vážný, že mu znemožňuje hovořit. V takovém případě lze v pravém horním rohu aplikace stisknout tlačítko „Nemohu mluvit“, které zobrazí nabídku nejčastějších poranění. Operátoři tak mají jasno, proč se z druhé strany nikdo neozývá, a mohou tuto skutečnost zohlednit v další komunikaci.

mobilni-rozhlas-zachranka

Zakladatel aplikace Záchrana Filip Maleňák a zakladatel Mobilního rozhlasu Ondřej Švrček

Foto: Neogenia

Přivolání pomoci je zcela základní a nejdůležitější funkcí aplikace. Mimo ni však Záchranka nabízí například návod na první pomoc, který je užitečný v případě, kdy se volající stává i osobou, jež poskytuje první pomoc. Návod je velice jednoduchý a zachraňujícího dovede až k fázi masáže srdce, při které mu i udává rytmus, v jakém by měla být masáž srdce prováděna.

Další užitečnou funkcí je tzv. Lokátor. „Jedná se o systém navigující k nejbližší pohotovosti, pohotovostní lékárně, zubní pohotovosti nebo stanovišti horské/vodní záchranné služby. Lokátor obsahuje i největší databázi AED (automatizovaných externích defibrilátorů) v České republice. V současnosti je jich nahlášených už více než 2 000,“ přibližuje jeho fungování Filip Maleňák.

0036-lubo-7268-min

Přečtěte si takéMěsíčně lepíme mezeru 12 milionů korun. Jde o jeden z nejzajímavějších momentů, které jsem zažil, říká Lubo Smid z STRV

Od minulého roku nabízí aplikace i varovná upozornění, systém varování obyvatel na vybraném území v krizových situacích. Aplikace uživateli v takovém případě zašle varovnou notifikaci, která jej může upozornit na únik chemikálií nebo rozsáhlý požár. Do tohoto systému je již zapojen Jihomoravský kraj, Plzeň a Praha s tím, že by další měla přibývat.

Varovný systém je využíván také Ministerstvem zdravotnictví při aktuální pandemii koronaviru. V rámci tohoto systému Maleňák upozorňuje na důležitost spolupráce s dalšími subjekty, mezi které patří například aplikace Mobilní rozhlas.

Doma i v zahraničí

Aplikaci Záchranka, která je mimochodem uzpůsobena i pro osoby se zrakovým a sluchovým handicapem, lze využít jak v České republice, tak díky nedávné expanzi také v Maďarsku, Rakousku a na slovenských horách. Uživatel navíc nemusí při překročení hranic nic nastavovat. V momentě, kdy je odeslána prosba o pomoc, jsou kontaktováni tamní záchranáři.

Aplikace myslí na jazykovou bariéru a podobně jako v případě nemožnosti mluvit, je volajícímu nabídnuta tabulka s nejčastějšími poraněními, ze které vybere, co se přihodilo.

7d3087119b8b13362e3b2d0330737b9a

Záchranka dnes funguje i v Maďarsku

Foto: Záchranka

Aplikace funguje i v dalších státech, zde však stisknutí tlačítka vytočí tamní linky obdobné naší 155. Polohové a další údaje ale odeslány nejsou. V blízké době by aplikace měla stejně jako u nás fungovat také v Chorvatsku a na Slovinsku.

Aby aplikace fungovala, není vyžadováno internetové připojení. Záchranka je s ním však schopna fungovat přehledněji a jednodušeji. Když internet nemáte, dokáže vám vygenerovat veškeré potřebné informace formou šifrovaného kódu, který pak odešlete jako klasickou SMS.

Tři sekundy od záchrany

Ve svém mobilním telefonu má v současné době Záchranku nainstalováno přibližně 1,3 milionu uživatelů. Za jeden den je červené tlačítko aplikace stisknuto průměrně padesátkrát. Za celou dobu existence aplikace lidé prostřednictvím ní volali o pomoc již ve 40 tisících případech.

A lze odhadovat, že v některých z nich bylo použití Záchranky rozhodnutím, které znamenalo záchranu života. Jak totiž Filip Maleňák připomíná, pokud se zraněný nachází kdesi hluboko v lese, je jeho přesná lokalizace bez aplikace téměř nemožná. V takovém případě může aplikace urychlit záchranou akci až o několik desítek minut, které mohou být rozhodující.

Jak celý tento systém funguje, si může dotyčný vyzkoušet, pokud aplikaci přepne do testovacího režimu. Následně může alarm aktivovat nanečisto a fungování si vyzkoušet. Případně je zdarma ke stažení i výuková verze aplikace, která umožní nácvik tísňového volaní v rámci zážitkového vzdělávání první pomoci.

Aby nedošlo k volání záchranářů omylem, je nutné tlačítko držet déle než ony tři vteřiny, díky kterým je náhodné volání v podstatě nemožné. Jak ale Filip Maleňák upozorňuje, pokud k hovoru přeci jen dojde, rozhodně není na místě jej ihned pokládat.

„Pokud se něco takového stane, prosíme vždy uživatele o to, aby volání dokončili a operátorům se omluvili, že to bylo omylem. Pokud se totiž odešle nouzová zpráva, ale volání z daného čísla nepřichází, záchranáři volají zpět a zjišťují, co se děje,“ objasňuje.

Plány, které se neobejdou bez financí

Jelikož je Záchranka neziskovým projektem, je nutné neustále hledat způsoby, jak ji financovat, což se aktuálně děje třemi způsoby. Tím prvním je podpora od partnerů, v jejichž čele stojí Nadace Vodafone ČR. Druhou cestou jsou funkcionality, které neslouží primárně k přivolání pomoci, tedy zmíněná varovná hlášení, jež jsou provozována spolu s kraji a městy, které přispívají na chod těchto funkcí i na chod celé aplikace.

„Třetí možností je něco, o co nás žádali sami uživatelé. Chtěli mít možnost dobrovolně přispět na fungování systému. To jsme umožnili díky platformě Darujme.cz,“ vysvětluje třetí způsob získávání financí pro Záchranku Maleňák a zároveň nastiňuje poslední, prozatím řešený způsob: „Posledním, čtvrtým zdrojem, který ještě není dotažený, je zapojení aplikace Záchranka pod oficiální částečné spolufinancování ze strany státu. Zde jednáme s Ministerstvem zdravotnictví.“

filip-malenak

Filip Maleňák, tvůrce aplikace Záchranka

Foto: Záchranka

Díky těmto zdrojům je Filip Maleňák spolu se svým týmem schopen aplikaci neustále posouvat kupředu a přinášet nové funkce, které pomáhají záchranářům v jejich práci. V současné době tak například rozvíjejí funkci, díky které bude možné přenášet obraz přímo na dispečink ZZS. „Pokud se nám ji podaří zprovoznit, budu to považovat za velký úspěch,“ říká Maleňák.

K tomu by se Záchranka mohla brzy dočkat i své verze pro tlačítkové telefony, aby bylo její používání pohodlné i pro seniory. Rozšiřování jejího fungování i na další složky integrovaného záchranného systému, tedy hasiče a policii, však prozatím v plánu není. I když Maleňák nic nevylučuje.

Plánů je však podle Maleňáka daleko víc a bude trvat ještě hodně dlouho, než se využije veškerý potenciál, který v ní podle jejích autorů dříme. „Pružně reagujeme na veškeré technologické novinky a snažíme se je do Záchranky dostat tak, aby pomáhaly v nouzi,“ uzavírá Filip Maleňák.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.