Češi mistry bezpilotního létání. Letoun Primoco One 150 uletěl na jeden zátah rekordních 1 240 kilometrů

Bezpilotní letoun od české firmy Primoco

Foto: Primoco

O českém technologickém startupu Primoco UAV bylo v posledních letech slyšet již několikrát. Primoco totiž pod vedením zakladatele Ladislava Semetkovského vyvíjí unikátní bezpilotní letouny a nyní firma dosáhla dalšího zajímavého úspěchu – nový letoun One 150 uletěl na jeden zátah neuvěřitelných 1 240 kilometrů, a to při průměrné spotřebě 2,6 litru paliva na hodinu letu.

Dubnovým letem byl pokořen rekord předchozí generace letounu s názvem Primoco UAV One 100, kterému se před třemi lety na letišti Vodochody podařilo dosednout po 9 hodinách a 1 minutě letu. Jednalo se tehdy o nejdelší uskutečněný bezpilotní let v civilním provozu na světě. Nyní tedy firma svůj rekord posunula ještě o notný kus dále.

A co za novým úspěchem stojí? Český výrobce letounů zaměřených především na využití v průmyslových, zemědělských a bezpečnostních oblastech minulý rok v rámci vývoje přešel na zcela nový spalovací motor. Ten má výkon 20 koní a je čtyřválcový a čtyřtaktní.

primocouav-7-min

Nový letoun One 150 uletěl neuvěřitelných 1 240 km v kuse

Foto: Primoco

Právě díky přechodu z dvoutaktu na čtyřtakt se podařilo především významně snížit spotřebu. Zatímco u minulé generace motoru se průměrná spotřeba pohybovala nad hranicí 6 litrů na hodinu letu, dnes se ji v ideálních podmínkách daří držet pod 2,5 litry. Taktéž hlučnost a hmotnost nového motoru jsou výrazně nižší.

„Osobně se domnívám, že máme dnes nejvyspělejší letecký motor pro bezpilotní letouny na světě. Tento dlouhý let ověřil spolehlivost a operační vytrvalost na hranici 18 hodin,“ komentuje rekord pro CzechCrunch zakladatel Primoco UAV Ladislav Semetkovský, jehož firma cílí především na zákazníky v Asii, na Blízkém východě, v Africe a nově i Evropě. V roce 2020 přitom očekává prodej a dodání dvou desítek letounů.

Obvykle jsou mezi zájemci o bezpilotní letouny českého výrobce například energetické společnosti, které je využívají na monitoring ropovodů a plynovodů, různá ministerstva obrany nebo třeba policie a pobřežní stráže, které s nimi hlídají hranice či pobřeží. Stále častěji si však bezpilotní letouny objednávají také například organizace na ochranu přírody – ty s jejich pomocí mohou monitorovat rybolov, sčítat různé druhy ohrožených zvířat a podobně.

primocouav-2-min

Díky novému čtyřválcovému motoru letoun spotřebuje jen 2,6 litru paliva na hodinu letu

Foto: Primoco

Bezpilotní letouny Primoco UAV One jsou schopné na základě letových plánů létat zcela autonomně. Jejich výhodou jsou navíc velmi nízké provozní náklady či třeba schopnost nést všemožná přídavná zařízení s ohledem na zaměření jejich mise. Mohou to být například různé radarové systémy, kamerové systémy či jiná speciální elektronika. Letoun s cestovní rychlostí až 150 km/h je schopen nést užitečný náklad do hmotnosti 30 kilogramů.

Firmě Primoco UAV se od zahájení vývoje v roce 2015 do dnešního dne podařilo nejen zcela dokončit vývoj bezpilotního letounu, ale také jej vyladit v ostrém provozu. „Vzhledem k tomu, že naše letouny létají na třech kontinentech, máme za sebou i odstranění nedostatků vyplývajících z rutinního provozu. Další vývoj bude pokračovat na základě požadavků klientů, zejména z pohledu implementace různých technologií pro konkrétní mise,“ doplňuje Semetkovský.

masq-trilab-1

Přečtěte si takéKdyž 3D tiskárny na výrobu ochranných pomůcek nestačí. V Hradci plastové štíty ve velkém lisují a dbají i na design

Vedle letounů se standardními kamerami má Primoco UAV v provozu letouny s technologiemi pro mapování zemského povrchu, jako je LIDAR či SAR letouny s fotoaparáty s ultra vysokým rozlišením až 150 megapixelů či stroje s technologií pro sledování tras lodí. Právě nyní pak firma jako vůbec první na světě na bezpilotní letoun nasazuje technologii pro kalibraci leteckých radiomajáků.

primocouav-cm160-min

Letouny Primoco UAV unesou až 30 kg přídavných zařízení pro mapování či monitoring terénu

Foto: Primoco

Na aktuálním úspěchu Primoco UAV je pozoruhodné i to, že rekordní let byl završen dosednutím na letiště Písek-Krašovice, které společnost v minulém roce koupila. Neveřejné civilní letiště bylo se svou dráhou o délce 600 metrů určené delší dobu pro všeobecné letectví. Česká společnost ho však koupila s cílem přetvořit jej na vlastní vývojové, výrobní a výcvikové centrum.

„Vlastní tovární letiště posouvá společnost Primoco UAV o další úroveň. V minulém roce jsem akcionářům při vstupu na pražskou burzu cenných papírů slíbil, že budeme hledat vhodné místo pro další rozvoj společnosti. Dnes mohu s hrdostí oznámit, že máme 20 hektarů pro další rozvoj, a to včetně vzletové a přistávací dráhy o délce 600 metrů,“ komentoval loni nákup Ladislav Semetkovský.

primocouav-arfield-pisek2-min

Za účelem vývoje a testování si česká firma koupila vlastní letiště

Foto: Primoco

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.