Zůstáváme optimističtí a vidíme i v těžké situaci příležitost. Jak koronavirus ovlivňuje české travel startupy

Pandiemie koronaviru výrazně zasáhla cestovatelský průmysl

Pandemie koronaviru stále více ovlivňuje i ty nejběžnější stránky každodenního života. Minimálně zatím je však nejvíc postiženým průmyslem ten cestovní – kvůli omezení možného dalšího šíření viru už několik týdnů ve velkém probíhá rušení pracovních cest i zájezdů běžných lidí.

Výrazný pokles poptávky po cestování tak ovlivňuje i české firmy a startupy působící v této oblasti. CzechCrunch oslovil několik zástupců tuzemské travel scény, abychom aktuální dění na trhu zmapovali a přinesli možné dopady na samotný byznys.

Kiwi.com se meziročně propadlo o 40 procent

Byznys model jednoho z největších tuzemských startupů Kiwi.com do velké míry stojí na prodeji letenek, přičemž letecká doprava je také kvůli koronaviru jednou z nejvíc postižených.

„Můžeme potvrdit 40pokles rezervací letenek na Kiwi.com v porovnání s březnem 2019. Aktuálně nemůžeme dělat žádné přesné předpovědi k prodejům pro nadcházející období, situace v souvislosti s COVID-19 se mění ze dne na den a rozdíly panují i v jednotlivých zemích,“ uvedla společnost.

„Chápeme obavy našich zákazníků pramenící z onemocnění, které je předmětem mnoha protichůdných zpráv a jehož budoucí rozšíření je aktuálně velmi těžké předvídat,“ uvedl Raymond Vrijenhoek, viceprezident strategické komunikace Kiwi.com.

oliver-dlouhy-kiwi.com3

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com

Foto: Kiwi.com

Brněnská firma situaci i doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) nadále sleduje a zákazníkům doporučuje řídit se radami organizace i pokyny veřejných zdravotnických institucí. Podle oborové asociace evropských letišť však průmysl zasáhla krize dosud nevídaných rozměrů.

„Letecké společnosti drasticky snižují kapacitu a ruší letecké služby. Reagují na klesající poptávku vyplývající ze ztráty důvěry, změn v podnikových cestovních politikách a vládních opatřeních, která přímo nebo nepřímo omezují mobilitu v jejich úsilí omezit šíření viru. V důsledku toho se epidemie COVID-19 pro náš průmysl mění v šok nebývalých rozměrů,“ uvedl ředitel asociace Olivier Jankovec.

Jak nedávno popsal Oliver Dlouhý, zakladatel a ředitel Kiwi.com, pro magazín Forbes, firma obecně pracuje s nízkou marží, a proto spoléhá na co nejvyšší objemy prodejů. Pokud se poptávka udrží nízko dlouhodobě, může to startupu přinést problémy. Na otázky související s touto problematikou však Kiwi.com nereagovalo.

Podobně se na situaci rozhodly nereagovat ani společnosti Slevomat a Skrz.cz, zatím je podle nich situace čerstvá, rychle se mění, a proto nemá smysl něco zobecňovat nebo vyčíslovat. Po postupném úpadku slevového trhu se přitom obě firmy, patřící do britské skupiny Secret Escapes, transformovaly na zážitkové portály a jejich byznys tak do velké míry stojí a padá na cestování – Skrz aktuálně agreguje přes milion zájezdů a tisíce českých i zahraničních hotelů, Slevomat již je největším prodejcem pobytů v Česku a v segmentu plánoval ještě více posilovat.

„Přestože je to pro nás komplikované období, zůstáváme optimističtí.“

Další cestovní startupy jsou již výmluvnější. Daytrip po pěti letech od vstupu na trh propojuje turisty s místními řidiči už na 65 trzích na čtyřech kontinentech, proto začal propady v objednávkách pozorovat již na konci ledna v jihovýchodní Asii. Nejdůležitějším trhem pro startup je však pořád Evropa, kde k propadu došlo hned zkraje letošní cestovatelské sezony, která se podle vyjádření firmy po zimním klidu rozjížděla velmi slibně.

Nárůst počtu objednávek se však zastavil prakticky hned po potvrzení prvních případů nákazy v Itálii. S postupným šířením koronaviru po Evropě další nové objednávky Daytripu klesaly a zároveň s rušením dovolených začal vzrůstat počet zrušených objednávek.

marketa-blahova-daytrip

Markéta Bláhová, spoluzakladatelka a CMO startupu Daytrip

Foto: Daytrip

 „Co to pro nás znamená? Náš dobře nastartovaný růst se výrazně zpomalí v několika vertikálách: počty objednávek nebudou tak vysoké, jak jsme očekávali, zastavili jsme nabírání nových lidí do týmu, přehodnocujeme investice do marketingu a investujeme jen tam, kde se nám to skutečně vyplatí,“ popisuje pro CzechCrunch Markéta Bláhová, spoluzakladatelka a marketingová šéfka Daytripu.

Ve startupu mají načrtnutých několik možných scénářů, díky kterým chtějí zůstat bdělí a připravení. „Přestože je to pro nás nyní komplikované období, kdy nerosteme, zůstáváme optimističtí. Věříme, že to bude otázka několika málo měsíců a konec sezony se již vrátí do normálu,“ dodává Bláhová.

„Epidemie má jak negativní, tak i pozitivní dopady.“

Optimistický je i další startup ze stejné branže, Davinci Travel System, který stojí za vývojem platformy propojující cestovní kanceláře na jedné straně s hotely na opačné. Kvůli propadu poptávky po ubytování podle dat firmy ty nejlepší hotely aktuálně zaznamenávají jen desetiprocentní obsazenost. Kvůli tomu Davinci plní svůj původní plán jen z poloviny.

„Tato epidemie má jak negativní, tak i pozitivní dopady. Trh cestovního ruchu v Evropě byl přesycen a docela striktně rozdělen mezi historické hráče. Teď ale kvůli viru velké firmy ponesou i velké ztráty, slabí hráči budou úplně zničeni a tím se trh vyčistí. Do doby, než se začne situace zlepšovat, přežijí jen ti, kteří se už teď dokážou přizpůsobit a nabídnout klientům vysoký servis,“ popisuje pro CzechCrunch Alex Ilyash, zakladatel a CEO Davinci TS.

alexilyash

Zakladatel a šéf startupu Davinci TS Alex Ilyash

Foto: Davinci TS

Koronavirus v Davinci vnímají zejména jako příležitost pro zlepšení produktu a navázání nových spoluprací. „Místo konkurence teď navrhujeme spolupráci a propojení různým firmám, snažíme se z Davinci udělat marketplace, který v době krize spojí menší hráče mezi sebou a tím vybuduje mezinárodní alianci, jež dokáže mít možnosti mezinárodního hráče s minimálními provozními náklady. Naše vize je ve spojování a teď je k tomu nejlepší příležitost,“ uvádí Ilyash.

„Všechno zlé je pro něco dobré.“

Podobné statistiky jako Davinci TS na trhu hotelového ubytování zaznamenává také český startup MyStay stojící za vývojem hotelového softwaru, který propojuje hotely a jejich hosty po rezervaci.

„Lidé své cesty ve velkém ruší, přesouvají a nebookují nové. I hotely, které měly 80% obsazenost v lednu, se na začátku února dostaly někdy až na pouhých 15 až 30 procent, což je pro ně velký šok. Ruší se konference, nejezdí Italové, Číňané, Korejci, a tak dále,“ popisuje Pavlína Zychová, spoluzakladatelka a CEO MyStay.

pavlina-zychova-1

Spoluzakladatelka a ředitelka startupu MyStay Pavlína Zychová

Foto: Women Startup Competition

Hotely tak mají se zmíněnou klientelou těžké časy a v mnohých případech dochází ke snižování stavu hotelového personálu nebo jejich platů, některá ubytovací zařízení zavírají úplně. Do karet však startupu hraje fakt, že není závislý přímo na prodejích B2C, a proto se jej současná krize průmyslu přímo nedotkla. Pro jistotu však v MyStay připravili i negativní scénáře zaručující zachování celého současného týmu nebo služeb poskytovaných klientům.

airplane-trees

Přečtěte si takéLetecké společnosti strádají a vzduch se pročišťuje. Na návrat letadel do plného provozu se ale planeta netěší

„Krátkodobě to může především zastavit růst, který je spojený s příchodem nových zákazníků, jelikož hotely dočasně pozastavily veškeré investice,“ pokračuje Zychová a na pozitivní stránku dodává: „Neočekáváme však úbytek stávajících klientů, jelikož si zvyšují tržby prodejem svých hotelových služeb hostům, kteří do hotelu přijedou. Navíc někteří hoteliéři již nyní využívají daný volný časový prostor pro ‚vytunění MyStay‘, na což předtím neměli tolik času.“

„Když se navíc podíváte i do ostatních oborů, myslím, že takováto krize může lidem otevřít oči a nastavit nový pohled na fungování některých zastaralých procesů, například automatizace v hotelnictví. Aneb všechno zlé je pro něco dobré,“ dodává závěrem Zychová.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.