Za dva roky prodala 150 tisíc chytrých prstenů. Teď finská firma Oura nabírá v investici 28 milionů dolarů

Chytrý prsten Oura Ring, který měří spánek i aktivitu

Foto: Oura

Nositelná elektronika je segmentem, který je jednoznačně na vzestupu, o čemž by mohl vyprávět své například Apple, jehož hodinkám či bezdrátovým sluchátkům se velmi daří. Zdaleka to ale není jen kalifornská firma s Timem Coookem v čele, která tzv. wearables věří. Nových 28 milionů dolarů (přes 720 milionů korun) nyní na rozvoj získala firma Oura, která stojí za populárním chytrým prstenem.

Segment, v jehož čele u Applu stojí hodinky Apple Watch a sluchátka AirPods, útočí ročním výnosem na 40 miliard dolarů, což je příjem srovnatelný například s tím, který eviduje dohromady slavný hotelový řetězec Marriott International a karetní vydavatel Visa. Daří se rovněž třeba náramkům Mi Band od čínského tygra Xiaomi a za vzpomínku stojí, že Google neváhal utratit 2,1 miliardy dolarů za nákup populárního výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit.

Chytré prstýnky jsou naproti tomu stále poměrně novou kategorií a rozhodně se zatím nejedná o mainstreamové zboží. Pokud ale jeden výrobce vyčnívá nad ostatními, je to jednoznačně finská firma Oura se svým prstenem Oura Ring. Tento chytrý šperk je prošpikovaný senzory a slouží primárně k pohodlnému měření spánku, tělesné teploty a druhotně také aktivity.

oura_app

Mobilní aplikace Oura

Foto: Oura

Prstýnek Oura nabízí týdenní výdrž, šikovnou mobilní aplikaci a zároveň třeba voděodolnost, díky které lze zařízení nosit dennodenně jako klasický prstýnek, a to třeba i do bazénu. Voděodolnost by totiž měla být dostatečná i pro plavání.

Prsten si již stihl získat poměrně dost fanoušků – firmě se jich od počátku roku 2018 podařilo prodat přes 150 000. Ve společnosti již zároveň pracuje po celém světě na 100 lidí. Ani to ale finskému startupu nestačí a nově získané prostředky mají jít právě na nábor nových profesionálů a na vývoj nového produktu.

Obnos ve výši 28 milionů dolarů Oura získala v rámci investičního kola B, přičemž do projektu své peníze vkládaly fondy Forerunner Ventures, Gradient Ventures či třeba společnost Square zaměřená na platební řešení, která je zajímavá mimo jiné tím, že ji založil a v jejím čele stojí Jack Dorsey, spoluzakladatel a CEO Twitteru. O tom je ostatně známo, že na tento prstýnek nedá dopustit a na svou spánkovou hygienu je velmi pečlivý.

jack-dorsey

Spoluzakladatel a šéf Twitteru Jack Dorsey

Foto: JD Lasica/Flickr

V rámci investice výrobce chytrého prstenu nezískal jen peníze na rozvoj. Z řad investorů do firmy vstupují také dva noví členové představenstva a jeden nováček do dozorčí rady.

V rámci nové etapy své existence chce Oura mimo jiné přepracovat svůj web a zpřístupnit jej uživatelům coby portál, který jim podobně jako aplikace nabídne přehledné rozbory jejich spánku a aktivity, včetně cenných rad, na co si mají dát pozor a co mohou pro své zdraví a kvalitnější spánek změnit. Mohou to být například doporučení ohledně cvičení před spánkem, stravování, pití kávy či alkoholu a podobně.

energiilekarum

Přečtěte si takéParta nadšenců v čele s vědcem Janem Lukačevičem rozjela sbírku pro energii lékařům. Za 24 hodin vybrali 1,3 milionu

Firma se zároveň chce zaměřit na mnohem hlubší spolupráci s akademiky ze zdravotnické sféry, což je mimo jiné cesta, kterou se vydává i Apple. Zatímco Cookova firma se zdravotním sektorem spolupracuje především tím, že výzkumníkům poskytuje širokou bázi subjektů pro výzkum, Oura chce akademiky využít hlavně pro nabývání znalostí, které firmě pomohou dávat svým uživatelům maximálně užitečné rady ohledně jejich spacích (a jiných zdravotních) návyků.

oura-ring

Oura Ring dobře poslouží i jako módní doplněk

Foto: Oura

Bude velmi zajímavé sledovat, zda se chytrým prstenům v čele s těmi finskými podaří v budoucnu oslovit větší množství zákazníků a zda se nošení chytrého „měřáku“ na prstu stane běžnou věcí. Povzbuzením pro investory může být již zmíněný úspěch Apple Watch, které jsou na zápěstích uživatelů k vidění častěji a častěji. I hodinkám Applu přitom nějakou dobu trvalo, než si širokou popularitu vybojovaly. První generace Apple Watch byla představena v roce 2015.

Úspěchu prstýnku Oura každopádně může pomoci právě i obliba mezi některými důležitými influencery. Zatímco ve světě je zářným příkladem již zmíněný spoluzakladatel Twitteru Jack Dorsey, v českém prostředí prsten hlasitě propaguje populární youtuber a influencer v oboru technologií Petr Mára.

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.