Výuka jede dál. Ondřej Kania překlopil své akademie do online režimu a teď s tím pomůže i dalším školám

Spoluzakladatel a šéf vzdělávací agentury JK Education a sítě amerických škol v Česku Ondřej Kania

Foto: Ondřej Kania (archiv)

Mimořádná vládní opatření v důsledku šířícího se koronaviru mají dalekosáhlé dopady i na české školství. Více než 1,6 milionu českých žáků a studentů a 160 tisíc učitelů se muselo ze dne na den vypořádat se zavřenými školami, a tak spousta z nich začíná objevovat vzdělávání v čistě internetové podobě.

Zakladatel škol American Academy Ondřej Kania však své školy díky předchozím zkušenostem lehce překlopil do online režimu. Po téměř týdnu fungování tvrdí, že nový způsob funguje ve spolupráci s uskupením Česko.Digital v čele s Jakubem Nešetřilem nabízí bleskovou pomoc dalším školám.

Současný stav na některých školách vypadá tak, že studenti dostanou na e-mail stránky z učebnice na celý týden a až se vrátí, tak si z toho napíšou test,“ říká pro CzechCrunch Kania s tím, že tudy cesta nevede, protože v horizontu měsíce či ještě déle takto není možné fungovat.

feliphe-schiarolli-hes6nuc1mvc-unsplash

České školy zůstanou několik týdnů prázdné

Dnes proto sedmadvacetiletý podnikatel, jemuž patří vzdělávací společnost JK Education, spustil web nazvaný Virtuální škola, který má v krizové situaci pomoci ostatním školám a jejich ředitelům, aby změny dělaly systémově. Na webu se budou moci přes víkend hlásit školy, které budou chtít pomoct s implementací nástroje Google Classroom do výuky. Právě ten mnohé školy aktuálně používají jako páteřní platformu nové online formy ve vzdělávání.

Blesková akce

V pondělí a úterý pak za pomocí ředitelů American Academy proběhnou školení odborníků z Česko.Digital v Praze a Brně. Tito odborníci už od středy budou své znalosti předávat zdarma zaregistrovaným školám, osobně nebo virtuálně. Mezitím budou na web přibývat i další tipy a návody na digitální vzdělávání.

Kaniova bratislavská škola přešla do kompletního online režimu už v pondělí, ty v Praze a Brně ve středu. Získal tak určitý náskok a pro CzechCrunch nyní dosavadní zkušenosti, které získal ve svých akademiích v Praze a Brně, vyhodnocuje.

Už v běžném režimu používaly jeho školy Google Classroom a přechod pro ně tedy byl bezproblémový. Výhody řešení od Googlu jsou podle Kanii zjevné. Oproti individuálním akcím jednotlivých učitelů totiž dokáže skutečně převést celou školu do online režimu, a to včetně výuky i organizačních záležitostí, které se se vzdělávacími institucemi nevyhnutelně pojí.

jakub-nesetril

Jakub Nešetřil

„Řešením není, že se někteří učitelé začnou natáčet před tabulí a někteří budou používat jednu aplikaci a jiní zase druhou na stejnou věc,“ rozvádí Kania problém neorganizovanosti. Za první týden kompletního provozu v online prostředí už získal několik zásadních poznatků. Právě díky rozhraní Google Classroom například zjistil, kteří konkrétní studenti mají problém s time managementem.

Pozitivní výsledek do budoucna

„My třeba víme, že určitá část našich studentů si zadané úkoly za tři dny neotevřela,“ popisuje. Do systému lze navíc dát přístup nejen ředitelům, učitelům a studentům, ale také rodičům – mohou tak sledovat prospěch svého potomka a pomoct s průběžným učením, ne jen nárazovým. „Když jsou děti celý den doma, je samozřejmě těžké je přinutit něco dělat,“ říká Kania.

Z pohledu ředitele lze například vidět, jaké všechny předměty na škole běží, jakou v nich učitelé zadali práci, nebo jaké jsou jednotlivým předmětům diskuze. Samozřejmostí je ale nejen zadávání úkolů, ale i známkování a bodování.

„Všechny známky, které studenti získají, ovlivní jejich výsledné hodnocení. Studenti jsou proto povinni přihlásit se do Google Classroom alespoň jednou denně, aby si mohli zkontrolovat své hodiny. Zároveň vyučující musí dát studentům nejméně 24 hodin k tomu, aby měli čas přihlásit se a podívat se na nové úkoly,“ píše Kaniova American Academy in Brno na svém Facebooku. Učitelé tam mají i virtuální konzultační hodiny.

Situace je to samozřejmě mimořádná pro všechny a Kania si pochvaluje i snahu učitelů: „Musím říct, že všichni učitelé pracují na 100 % a ještě víc do pozdních hodin než normálně.“ Paradoxně pozitivní výsledek může mít uzavření škol podle něj hlavně do budoucna. „Umím si představit, že až tohle celé pomine, tak některé školy zjistí, že mohou udělat prezenční výuku jen 3 až 4 dny v týdnu,“ předvídá Kania.

Pomoct se snaží i ministerstvo a Česká televize

Výpadek ve vzdělávání se snaží podobnou cestou řešit i Ministerstvo školství. Rady pro učitele na konkrétní nástroje spustilo pod novým projektem #NaDálku. V seznamu patnácti zásad online pedagogiky například radí, aby učitelé nezahlcovali žáky učivem a pořádali pravidelná online synchronní setkání.

Příští týden se zapojí také Česká televize s programem UčíTelka, který každý den zařadí na ČT2 vyučování pro žáky prvního stupně nebo pásmo pro žáky připravující se na přijímací zkoušky. I tam ale půjde o interaktivní formát, kdy se žáci se budou prostřednictvím chatu ptát na to, co je zajímá a čemu nerozumí.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.