Tomáš Hodboď: V Glami jsme najeli na práci z domova a tady jsou tipy, jak zůstat i v home office produktivní

Spoluzakladatel a CEO Glami Tomáš Hodboď

Foto: Glami

Velká většina firem, která si to z povahy své činnosti může dovolit, přešla v posledních dnech na práci z domova. Zatímco některé společnosti, kde jsou lidé zvyklí komunikovat online na denní bázi, se přizpůsobují rychle, pro jiné je to velká zkouška ohněm, jak rychle dokáží naskočit na moderní komunikační nástroje a překlopit firmu do režimu „na dálku“.

Před několika dny to stejné absolvoval i český módní vyhledávač Glami, pro kterého sice nejsou věci jako home office nebo komunikace mezi týmy v několika zemích na dálku ničím novým, ale i tak je třeba leccos přizpůsobit. Šéf Glami Tomáš Hodboď pro CzechCrunch popisuje, na co všechno je dobré dát pozor.

***

Více než 70 lidí zvyklých pracovat společně v kanceláři od čtvrtka 12. 3. pracuje z bezpečnostních důvodů kvůli koronaviru z domova. V Glami tuto situaci chápeme také jako příležitost. Doufáme, že povede k efektivnější práci a jdeme jí naproti. Jaká jsme zavedli opatření, jaká pro vás máme doporučení a jak celá situace ovlivňuje e-commerce?

Se vším, co se v současné – neustále a rychle se vyvíjející – situaci ohledně koronaviru děje, je pro všechny velmi důležité být připraven rychle přemýšlet, situaci se přizpůsobit a hlavně jednat. Tím spíše to pak platí pro firmu, která působí ve 14 zemích a i když je zvyklá komunikovat virtuálně mezi dvěma kancelářemi a lidmi, pracujícími z různých zemí, přerušit každodenní kontakt může přinést jisté výzvy.

Prevence a zodpovědnost

Počínaje čtvrtkem minulého týdne jsme v Glami všem našim zaměstnancům doporučili práci z domova. Týmu jsme ve středu rozeslal následující zprávu: „Cítíme se zodpovědní za vaše zdraví, za zdraví vašich rodin, za naše obchodní výsledky a v neposlední řadě za veřejnost. Vzhledem k tomu, že se virus může šířit velmi rychle, věříme, že umožnění práce z domova pro tak velkou skupinu lidí, jako je náš tým, může reálně něco změnit. Jedná se o preventivní krok, ale raději ho děláme, než abychom později litovali.“

glami-office-min

Kanceláře Glami v pražském Karlíně

Foto: Glami

A co teď, jak budeme pracovat a zůstaneme profitabilní?

Ve chvíli, kdy jsme rozhodli pracovat z domova, stanovili jsme několik opatření, kterých se týmově budeme držet. Nikdo z nás nechce, aby tento režim ovlivnil Glami. Naopak, protože práce z domova vyžaduje více soustředění a vysokou míru disciplíny, tak doufáme, že budeme schopni pracovat o to více efektivně a produktivně. Celou situaci jsme vzali jako příležitost být ještě lepší.

I v případě, že sedíte v jedné místnosti, může být někdy komunikace náročná. Ve chvíli, kdy pracujete z domova, se tyto výzvy jen násobí. Proto jsme nastavili základní pravidla a o ty se s vámi chceme podělit.

  1. Meetingy probíhají stejně jako doteď, jen online přes Hangout.
  2. Ráno proběhne krátký týmový stand-up meeting s leaderem týmu.
  3. Odpoledne proběhne krátký stand-up meeting s týmem dané země.
  4. Aktualizujte si status na Slacku. Např.: Pokud ve svém statusu nemáte nic, dáváte všem najevo, že jste k dispozici a budete na jejich zprávu rychle reagovat. Pokud máte meeting nebo jdete na oběd, všichni budou vědět, že na odpověď musí počkat.
  5. Ujistěte se, že máte dobré připojení k internetu. Pokud ne, obraťte se na svého nadřízeného. Stejně tak pokud ke své práci potřebujete něco, co nemáte doma, nebo vám nestačí běžné připojení.
  6. Zprávy a aktualizace v chatu sledujte důkladněji než obvykle. Nezapomeňte si přečíst i společné zprávy. Následná reakce emoji je rychlý a přitom skvělý způsob jak dát všem vědět, že jste zprávu četli a co si o ní myslíte.

Jaké máme další tipy na práci z domova?

V Glami sice z velké části pracujeme z kanceláře a jsme na to zvyklí. Zároveň jsme ale rozdělení na dva týmy, z nichž jeden pracuje v Liberci a druhý v Praze. A nakonec, máme několik pracovníků, kteří pracují z jiné země. S prací z domova a na dálku máme tedy poměrně dobré zkušenosti a rádi se s vámi podělíme o nějaké tipy.

1. Udělejte si na práci prostor

Je důležité, abyste měli daný prostor, kde budete jen pracovat. Pokud budete celý den pracovat v posteli, nebude pro vás večer místem odpočinku, ba naopak. Stačí mít alespoň pracovní stůl a práci udržovat na něm.

2. Zbavte se všeho, co vás rozptyluje

Pozavírejte okna v prohlížeči, kde jste včera večer sledovali Netflix, odložte telefon a vypněte si notifikace. Zjistěte, zda jste typ člověka, kterému vyhovuje práce při poslechu hudby, a držte se toho, co funguje právě pro vás.

3. Zacvičte si!

V nouzovém stavu, který byl v České republice vyhlášený, bude tento bod více klíčový než kdy jindy. Jděte se alespoň na 15 minut projít ven – vitamín D je pro nás velmi důležitý – nejvyšší sluneční aktivita je teď momentálně mezi 11 a 15 hodinou. Pokud u vašeho bydliště nehrozí přímý kontakt se skupinami lidí, zkuste i vyběhnout.

4. Je důležitě vědět, kdy je dost

Stanovte si přesný čas, kdy ráno začnete pracovat, kdy je čas na oběd a kdy je čas s prací skončit. Při práci doma se velmi snadno může stát, že se „v práci zapomenete“, a ač jste pak mnohem více efektivní, brzy vás to dožene.

5. Komunikujte s okolím a kolegy

Ve chvíli, kdy budete pracovat z domova delší dobu, je nutné udržovat kontakt se světem. Komunikujte. Jak s vašimi kolegy, tak s kamarády. Dejte si přes den čas i na sociální sítě. Jakákoliv komunikace se světem vám v budoucnu pomůže necítít se tak osaměle.

6. Jezte! Dobře a dostatečně

Může to znít jako hloupost, ale je velmi snadné ráno sednout k počítači a zapomenout na celý svět a propracovat celé dopoledne až do oběda. Dejte si ráno čas na snídani, na kávu/čaj a najezte se. Pokud jste byli zvyklí si jídlo připravovat dopředu do kanceláře, připravte si ho i na doma a nezapomeňte ho v klidu sníst. Pusťte si k němu seriál nebo si přečtěte zprávy. Pokuste se u jídla nepracovat.

7. Vylezte z pyžama

Práce z domova k tomu vyloženě svádí. Ráno vstanete a můžete hned pracovat, tak jste celý den v pyžamu a sprchu vidíte až večer. Vstaňte, umyjte se, oblečte se do něčeho pohodlného a zahoďte pyžamo. Uvidíte, že se budete cítit mnohem víc profesionálně a bude se vám lépe pracovat.

8. Udělejte si to hezké

Doma je to celé na vás, nikdo vám nedokoupí ovoce, nikdo vám přes noc neuklidí. Udržet si tak pracovní prostředí, aby se vám ráno dobře vstávalo a hlavně dobře pracovalo, je důležité. Otevřete si okno, posbírejte oblečení, ustelte postel, připravte si na pracovní stůl nějakou svačinu, dostatek pití a vše, co budete potřebovat. A uvidíte, že práce bude hned o něco snazší a efektivnější.

glami-tomas-hodbod3

Tomáš Hodboď, zakladatel Glami

Foto: Glami

Nouzový stav v Česku a e-commerce

Pokud jde o to, jak situaci momentálně vidíme, zůstáváme optimističtí. Od chvíle, kdy byl v České republice vyhlášen krizový stav, jsme sice zaznamenali určitý pokles, ale na druhou stranu vnímáme fakt, že většina lidí se teď bude snažit své nákupy přetransformovat co nejvíce z offline do online prostředí, a myslíme si, že je to pro celý e-commerce trh spíše příležitost.

A tak v Glami i nadále pokračujeme v naší misi shromáždit a kategorizovat veškerou módu na jedno místo tak, aby ji mohl objevit opravdu každý, a u toho urputně přemýšlíme, jak se co nejlépe přizpůsobit situaci a inovovat. Momentálně třeba připravujeme filtr, který vám pomůže vyfiltrovat všechny kousky, které vám přijdou zdarma až ke dveřím.

wolt-brno3

Přečtěte si takéRozvoz jídla je pro většinu restaurací jediná záchrana. Donášky spustí i Nesnězeno, Liftago nabízí doručování nákupů

V Glami zároveň pozorně monitorujeme aktuální situaci kolem doručování a fungování logistiky. Nyní můžeme každého ujistit, že všechny e-shopy, které u nás najdete, mají standardní dobu doručení a k žádným větším prodlevám nedochází. Naopak vidíme, že většina e-shopů se snaží podpořit poptávku tím, že zlevňují a doručují zboží zdarma.

Na stránkách Glami.cz a na našich sociálních sítích budeme pravidelně situaci aktualizovat a vždy tam najdete aktuální informace. V pátek jsme také našim partnerským e-shopům posílali tipy, jak k této situaci přistupovat a předáváme je i vám:

  • Nevypínejte fungující reklamy. Pokud vaše výkonnostní kampaně fungují, nezastavujte je a investice do nich nesnižujte.
  • Komunikujte datum doručení a dopravu obecně. Pro zákazníky bude teď doprava klíčovým faktorem v rozhodování jestli nakoupí, nebo ne, ujistěte se, že ji komunikujete na webu i pomocí marketingu.

Tomáš Hodboď od roku 2006 budoval a následně vedl cenový srovnávač Heureka, který o šest let později koupila internetová skupina Allegro. Od roku 2013 posílil tým partnerů investiční skupiny Miton a spoluzaložil s Michalem Jirákem módní vyhledávač GLAMI, kde od té doby působí jako CEO. GLAMI má za úkol propojit nejnovější technologie se světem módy a díky tomu zpříjemňovat a zjednodušovat lidem její hledání a nakupování. GLAMI v současnosti shromažďuje a organizuje na jednom místě miliony produktů od tisíce módních e-shopů, působí ve 14 zemích a Tomášova ambice je vytvořit z GLAMI globální e-commerce platformu.