Tesla slaví milion vyrobených vozů. Milník byl překročen Modelem Y, symbolem úspěchů celé automobilky

Tesla Model Y

Foto: Tesla

Ford tento milník překročil, aniž by si toho všiml, a Volkswagen v rámci něj vytvořil zlatého Brouka osázeného drahými kameny. Řeč je o dosažení milníku milionu vyrobených vozů, jehož sladkou chuť nyní okusila i automobilka Tesla. Stává se tím první automobilkou, které se podařilo vyprodukovat milion čistě elektrických vozů.

Tesla byla založena v roce 2003, což znamená, že svůj miliontý vůz vyrobila po 17 letech plných nejistot, zvratů, a především neuvěřitelných elektromobilů, které vyšlapaly cestičku pro elektrické projekty klasických automobilek.

Jen pro srovnání, Ford svůj miliontý vůz vyrobil po 12 letech a Volkswagen po 18 letech od svého založení. Alespoň co do výrobního tempa se tak Tesla může pochlubit podobnými začátky jako tyto dvě legendy automobilového průmyslu. Navíc musíme brát v potaz fakt, že samotná produkce u Tesly byla spuštěna až v roce 2008.

tesla-models-s3xy-min

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

Foto: Tesla

Velkou novinku oznámil Elon Musk již tradičně na svém twitterovém účtu, kam přidal i fotku červeného Modelu Y. Je tak trochu příznačné, že Tesla překonala významný milník právě s tímto vozem, o kterém se hovoří jako o příštím nejžádanějším modelu automobilky, který by mohl v prodejích překonat i tolik oblíbený Model 3, ze kterého nový crossover vychází.

10 milionů v dohlednu

Tesla pro tento rok plánuje své výrobní tempo ještě navýšit a dostat se na více než 500 tisíc dodaných vozů během jediného roku, kdy některé z nich brzy zamíří i k českým zákazníkům. I přesto má před sebou ještě pořádný kus práce. Automobilky jako Toyota či Volkswagen chrlí ze svých závodů po celém světě více než deset milionů vozů ročně, a to jsou čísla, která jsou pro Teslu prozatím spíše motivací než reálně dosažitelným cílem.

Zde si je však potřeba uvědomit jeden zcela zásadní fakt. Zatímco portfolio Toyoty či Volkswagenu obsahuje spalovací, hybridní, elektrické či dokonce vodíkové modely, u Tesly se bavíme výhradně o produkci elektrických modelů. A to z Tesly dělá historicky vůbec prvního producenta automobilů, kterému se podařilo dosáhnout tohoto milníku pouze v rámci produkce elektrických vozidel.

Productboard hledá posily na pozicích

Více na CzechCrunch Jobs

Jejím nepřímým soupeřem v tomto ohledu může být snad jen čínské BYD Auto, které však vyrábí mimo elektromobilů i plug-in hybridy. Kdy přesně se podaří i klasickým automobilkám protnout tento milník s elektrickými vozy, je otázkou, jelikož objemy roční produkce jejich elektromobilů se prozatím pohybují v řádech desítek tisíc kusů.

tesla-gigafactory2

Tesla Gigafactory 2 ve Spojených státech

Foto: Tesla

Většinu z vyrobených elektromobilů s charakteristickým T na přídi má na svědomí výrobní závod Tesly v americkém Fremontu. Tesla se však může opřít i o další závod postavený v Šanghaji, z jehož výrobní linky začaly první vozy sjíždět v září minulého roku, a automobilka neustále pracuje na jeho systematickém rozšiřování. Současná kapacita čínské továrny je odhadována na 150 tisíc vozů ročně. Továrna ve Fremontu zvládne vyrobit půl milionu vozů ročně.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

A pak je tu ještě evropská továrna, která roste nedaleko Berlína. I její finální kapacita by měla být 500 tisíc vozů ročně s tím, že se bude zaměřovat výhradně na výrobu Modelu Y a Modelu 3, stejně jako šanghajská továrna. Pokud si tedy sečteme plánované kapacity, je jasné, že překonání milníku 10 milionu vyrobených vozů se dočkáme mnohem dříve než překonání milníku jednoho milionu prodaných vozů.

Čínské překvapení

Těmto odhadům nahrává i současný vývoj prodejů v Číně. Zatímco ostatním prodejcům se z důvodu šíření koronaviru prodeje vozů příliš nedaří, Tesla dokázala v únoru dodat čínským zákazníkům o 400 vozů více než v lednu. Prodeje Tesly dnes tvoří asi 30 % veškerých prodejů v segmentu tzv. new-energy vehicles, jak Čína elektromobily nazývá. Informoval o tom magazín Electrek.

Tesla těží z nabídky služby dodávky vozu až do domu, díky kterým se zákazníci vyhnou riskantnímu cestování, a tedy kontaktu s jinými osobami. Zároveň začala v Číně nabízet možnost testování vozu bezkontaktně. V takovém případě je veškeré testování řešeno online a zákazník si vůz zaparkovaný na smluveném místě odemkne prostřednictvím aplikace v telefonu. Obrazovka ve voze mu následně předává veškeré potřebné instrukce.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.