Starbucks mění své kelímky. Testuje varianty bez vnitřní plastové fólie, aby zajistil jejich snazší recyklaci

Ikonický kelímek Starbucks

Foto: Starbucks

Starbucks pokračuje ve svých snahách o zelenější zítřky a začíná se soustředit na produkt, kterého se na jeho pobočkách rozdají miliony a miliony kusů denně – kelímek. Jednička na poli kavárenských franšíz proto ve vybraných městech testuje novou verzi kelímku, jejíž vnitřní potah proti protékání je vyroben z plně recyklovatelného materiálu, nikoliv tenkého plastu, jako je zvykem.

O tom, že obyčejné papírové kelímky na kávu a další horké nápoje představují vážnou environmentální výzvu, již málokdo pochybuje. Problematickou částí je zpravidla plastové víčko, které se v běžných případech nedá nijak efektivně recyklovat a hromadí se na skládkách bez vyhlídek přirozeného rozkladu. Jen na něm to ovšem nestojí. Důraz se totiž musí klást i na potahovou plastovou fólii uvnitř.

Ta je klasickou součástí všech papírových kelímků a slouží k tomu, aby tekutina přes papírovou schránku neprotékala ven. Problém však spočívá v tom, že se stále jedná o plastový materiál, proti kterému všichni tak usilovně zbrojí a snaží se navrhovat přijatelné alternativy. A kdo jiný by se na tento aspekt měl zaměřovat více než Starbucks, jehož papírové kelímky se dle Clean Water Action spotřebovávají rychlostí osm tisíc kusů za minutu.

starbucks-nextgen-cup

Jeden z prototypů nového ekologického kelímku od Starbucks

Foto: Starbucks

V rámci soutěže pro hledání inovativních ekologických nápadů NextGen Cup Challenge, do níž se mimo jiné zapojil i McDonald’s, proto firma z amerického Seattlu představila upravenou variantu svých tradičních bílých kelímků s ikonickým zeleným logem. Hlavním rozdílem je zmíněné použití potahové vrstvy proti protékání, která není z plastu, ale rozložitelného polymeru BioPBS (poly-butylen-sukcinát), který se získává z kukuřice a má zajistit stejnou voděodolnost jako plastová fólie.

Bez viditelného rozdílu

Pro běžného zákazníka, který si do Starbucks nenosí svou vlastní termosku a stále počítá s jednorázovými papírovými kelímky, se ve výsledku nic nemění. Jak vedení společnosti uvádí, nové varianty nemají žádný viditelný rozdíl, a to ani při detailním vnitřním pohledu. Důvodem je nejen tenkost nanesené vrstvy, ale také proces výroby, kdy se „roztavené“ BioPBS nanáší na papírový karton předtím, než je z něj zformován kelímek určený k prodeji.

Starbucks nové verze svých papírových kelímků aktuálně testuje na pobočkách v Londýně, New Yorku, San Francisku, Seattlu a Vancouveru. Právě tam bude ověřovat, zda jsou skutečně tak spolehlivé, jak na papíře prezentují. I tak je ale pro milovníky kávy s sebou v kontextu ochrany životního prostředí efektivnější, pokud klasické kelímky omezí.

keepcup-1

Rodina stylových kelímků a termosek značky KeepCup

Foto: KeepCup

Možností, jak na to, je celá řada. Buď si můžete koupit znovupoužitelný kelímek z tvrzenějšího plastu přímo ve Starbucks, nebo sáhnout například po modelech populární značky KeepCup a dalších podobných stylů. Konkrétně KeepCup má navíc tu výhodu, že je nabízen v různých velikostech, tudíž si můžete zvolit přesně ten, který se vám vleze do batohu, tašky nebo kabelky.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

Chytrou iniciativou je i tuzemský projekt Otoč kelímek (dříve Půjčte si kelímek), v rámci kterého si můžete za zhruba padesát korun koupit jednu z barevných variant a používat ji do té doby, než ji budete chtít vrátit. To můžete učinit napříč celým Českem – od Olomouce, kde se projekt zrodil, až po Prahu, Brno a další velká města. A pokud chcete ryze inovativní řešení, vyplatí se sledovat crowdfundingový portál Kickstarter.

Starbucks se snaží a využívá k tomu i letiště

O kavárenském řetězci Starbucks se obecně ví, že se do boje se znečištěním životního prostředí více angažuje. Nejde však pouze o probíhající eliminaci jednorázových plastových doplňků v prodejnách, ale také experimentální plány, což potvrzuje i loňský pokus na londýnském letišti Gatwick.

Tam firma přehodila své dosavadní nastavení a namísto toho, aby účtovala poplatek za vratné, znovupoužitelné kelímky, nechala si naopak platit za jednorázové. Aby celou iniciativu podpořila, rozmístila po letišti několik sběrných boxů, kam lidé mohli vratné kelímky zpět vracet a šetřit tak spotřebu klasických papírových verzí.

starbucks-1

Vratný box na letišti

Foto: Starbucks

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.