Škodovka místo tajných prototypů tiskne respirátory a zdravotníkům poskytne zdarma své elektrické skútry BeRider

Vytištěný respirátor CIIRC RP95-3D

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

Auta sice z linek tuzemské Škodovky ještě minimálně dva týdny sjíždět nebudou, ale to neznamená, že je v mladoboleslavském areálu úplně prázdno. Jeden z největších zaměstnavatelů v zemi se snaží v době koronavirové i přes svůj zavřený závod pomáhat, kde může, a tak například tiskne respirátory a poskytuje dopravní prostředky zdravotníkům.

Běžně z obří 3D tiskárny ve Škodě Auto vycházejí tajné prototypy součástek do budoucích vozidel značky, teď ale slouží něčemu jinému. Škodovka využila návrhů respirátoru, který v posledních týdnech vyvinul Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) na ČVUT, a začala je na svých tiskárnách vyrábět.

Vědci z ČVUT, kteří teď úzce spolupracují s experty a technologickými firmami v rámci iniciativy COVID19CZ, poskytují plány na produkci respirátoru CIIRC RP95-3D volně všem, kteří disponují speciálním typem 3D tiskáren s metodou Multi Jet Fusion. A Škodovka právě takový ve svém závodě má.

skoda-respirator5

Vytištěná těla respirátorů

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

skoda-respirator2

Vytištěný respirátor CIIRC RP95-3D

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

„Na ČVUT zvolili metodu tisku Multi Jet Fusion z polyamidu PA-12. Tato metoda tisku zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní. To je základní předpoklad pro to, aby se v něm nedržely viry a dal se dobře dezinfikovat,“ vysvětluje volbu vědců David Vaněk, vedoucí EGV – oddělení stavby prototypů a modelů Škoda Auto.

Po pár testovacích prototypech už dnes dokáže Škodovka vyrábět 60 masek denně v rámci jedné tiskové procedury. To se na první pohled nemusí zdát jako tolik, ovšem tisk jedné sady trvá šestnáct hodin, přičemž následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Výrobní proces totiž musí být maximálně přesný.

„Vše se ladilo tak, aby masky byly v tiskové sadě co nejblíže sobě, vzájemně se přitom nijak neovlivňovaly a tisk byl co nejefektivnější,“ říká Martin Sova, koordinátor výroby plastů a kompetenčního centra 3D tisku v oddělení stavby prototypů, s tím, že klíčové bylo vyladit proces tak, aby vznikaly v rámci celé sady skutečně precizně stejné respirátory splňující podmínky certifikace.

skoda-respirat-hp

3D tiskárna HP, na které se respirátory tisknou

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

skoda-respirator7-vanek-sova

Tým Škodovky, který se na tisku respirátorů podílí: Jaroslav Kafka, David Vaněk, Martin Sova

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

Náročná metoda tisku – a to jak z pohledu potřebné tiskárny, tak i výše zmíněného procesu – je hlavní důvod, proč si respirátory nemůže prozatím prakticky nikdo tisknout doma. Ve Škodovce vytištěné komplety, obsahující hlavní masky, záslepky, redukce pro připevnění filtru a výdechové filtry, odesílají do firmy 3Dees, která zajišťuje finální montáž.

„Našich 60 kompletů pro respirátory denně budeme dodávat, dokud to bude potřeba,“ říká David Vaněk. Výhodou respirátorů je, že jednak poskytují vysokou ochranu a jednak je lze opakovaně používat a dezinfikovat, filtry pak v provozu vydrží až týden.

Zdravotníci v první linii na skútrech

Jakmile to situace dovolí, plánují ve Škodovce na své 3D tiskárně opět produkovat díly pro prototypy budoucích vozů, ale prozatím se věnují pomoci v boji proti koronaviru, a to nejen tisknutím respirátorů. Jednou z nových iniciativ automobilky je také poskytnutí elektrických skútrů BeRider, které v Praze provozuje inovační laboratoř Škoda Auto DigiLab.

skoda-respirator1

Pracovní plocha pro vyjímání hotových respirátorů

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

ciirc-respirator-skoda

Kompletní 3D respirátor CIIRC RP95-3D

Foto: CIIRC ČVUT

„Je pro nás prioritou, abychom i v tomto čase nákazy koronavirem pomáhali zjednodušovat lidem nutné každodenní cestování. Krom toho chceme ocenit práci zdravotníků, kteří s velkým nasazením pomáhají všem,“ vysvětluje pro CzechCrunch David Beška z DigiLabu.

Elektrické skútry BeRider jsou proto od dnešního dne pro všechny lékaře, zdravotníky a další personál v tzv. první linii zdarma (více informací zde), aby se mohli snadněji přepravit do zaměstnání, pokud potřebují. DigiLab tím vyslyšel poptávku zdravotníků, jimž taková možnost usnadní cestování. Nově tak budou pochopitelně pokryty pro půjčování a parkování skútrů i všechny velké nemocnice a zdravotnická zařízení v Praze.

primecell6

Přečtěte si takéZ léku na revma se stává naděje pro boj s COVID-19. Laboratoře Michala Zahradníčka teď čekají na zelenou od státu

„Jsme přesvědčení, že elektrické skútry BeRider představují v současnosti nejsnadnější cestu, jak udržet zásadu držení bezpečné vzdálenosti (social distancing) při dopravě ve městě. Navíc elektroskútry umožňují cestovat městem rychle a pohodlně. Zdravotníci tak mají možnost snadno se přepravit z práce, do práce, nebo za svými pacienty,“ doplňuje Beška.

berider-min

Sdílený elektrický skútr BeRider

Foto: Citymove

Škodovka plánuje poskytovat skútry pro zdravotníky zdarma, dokud nouzový stav kolem koronaviru nepomine. Každý zájemce se jen musí v aplikaci prokázat zdravotnickým průkazem, načež získá 100 volných minut. Jakmile mu vyprší, BeRider mu automaticky nahraje nové. Pro ostatní uživatele BeRider prozatím o jízdách zdarma i kvůli bezpečnosti, aby na skútru najednou nejezdil úplně každý, neuvažuje.

„Už pár minut po spuštění se nám přihlásili první doktoři a sestřičky s tím, že jim naše skútry pomohou při každodenním dojíždění. Jsme rádi, že jim a mnoha dalším kolegům můžeme v náročném období pomoci,“ dodává Beška.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.