Řešte kritické věci. Udržet platící klienty je teď vaše priorita číslo jedna, říká Michal Hanych ze SimpleTax

Michal HanychMichal Hanych

Podle zakladatele společnosti SimpleTax Michal Hanycha přichází období, kdy je potřeba začít pečlivě řídit firemní finance

0Zobrazit komentáře

Epidemie koronaviru stále významněji ovlivňuje ekonomickou situaci firem a podnikatele čeká minimálně několik náročných týdnů. Ekonomické dopady se navíc netýkají jen tradičních byznysů, nýbrž i těch digitálních. Ty by se měly připravit například na pozdní proplácení faktur, problémy s dodavateli a výpadky příjmů obecně.

Jak tuto situaci řešit a vyjít z ní v daném momentě co nejlépe, popisuje Michal Hanych, zakladatel společnosti SimpleTax specializující se na problematiku daňového práva právě v digitálním podnikání.

***

Přešli jsme v SimpleTax & SimpleLaw do home office režimu, což nijak zvlášť nevadí, naprostá většina komunikace je u nás online, všechny podklady dostupné na dálku, odkudkoliv. Na osobní schůzky jsme připraveni. Koneckonců procházka v parku může být příjemnější než naše kancly.

Je jasné, že všechny podnikatele v našem okolí čekají těžké časy. Rád bych tu popsal, co radím v posledních dnech kolegům, klientům a lidem kolem sebe. V těžkých časech není prostor řešit, jestli bude firemním benefitem fotbálek, ping-pong nebo bagety zdarma. Není prostor pálit peníze investorů. Lifestyle podnikání se, doufám, značně zredukuje. Řešte kritické věci.

„Vyžadujte dobrou práci. Na špatnou práci není prostor.“

Řešte vlastní zaměstnance. Musí mít jasno v tom, že pracují v bezpečí a dostanou zaplaceno. Starejte se o to, aby neměli existenční problémy. Za to ale vyžadujte dobrou práci. Na špatnou práci není prostor.

I když se valí problémy ze všech stran, stále je nutné řešit kvalitu služby nebo produktu. V krizi se objeví vždy někdo, kdo problémy klientů bude řešit efektivněji. Snažte se, abyste to byli vy.

korona-1

Koronavirus stále více ovlivňuje ekonomickou situaci

Jestli jste dosud moc neřídili finance, je opravdu čas. Neplatící klienty si nemůže dovolit nikdo, takže nezaplacené faktury opravdu řešte. Pozastavení služeb, prodejů, výpověď spolupráce. Neplatící klient je nekonečně dražší než žádný klient. Škrtání nákladů je logické, ale k příjmům se nedá prošetřit.

I když je to kontra-intuitivní, opřete se do sellingu. Získat a udržet platící klienty je teď vaše priorita číslo jedna. Vždy ale musíte mít jasno, jestli vaše aktivita negeneruje čistou ztrátu. Ztrátové aktivity nedělejte. Porovnávejte variabilní výnosy a náklady.

Jestli jste dosud moc neřešili strukturu podnikání, je docela pozdě. Ale lepší pozdě než vůbec. Oddělte majetek od provozních rizik. Nemovitosti nemají co dělat v jedné společnosti společně s prodejem vstupenek na akce, letenek nebo vývojem, že. Zamyslete se, jestli nedává smysl holdingová struktura.

Nastává doba, kdy se začínají číst smlouvy. A rozhodně bude docházet k porušování dohod. Zaměřte se na kontrolu rizik a minimalizaci škod. Spousta věcí se dá vyjednat znovu a jinak. Kdo v této situaci sedí na penězích, tahá za delší konec.

Od státu očekávejte, že bude škrtit rozpočet. Na vratky daní a dotace se nespoléhejte.

tomas-cupr-rohlik-boxed

Přečtěte si takéAlternativa k plným obchodům: Jak se české e-shopy a kurýrní služby vypořádávají s obrovským náporemAlternativa k plným obchodům: Jak se české e-shopy a kurýrní služby vypořádávají s obrovským náporem

Mnohem více než kdy jindy se bude rozcházet právo a realita. Nespoléhejte na dokonalé smluvní vztahy a pojistky. Chtějte platby předem, naopak vy plaťte až co nejpozději, a po doručení plnění. Kde nejsou peníze, ani právník nebere. To, že za pár let vyhrajete soudní spor proti podnikateli, který už ale nebude mít vůbec žádný majetek, je k ničemu. Rozsudky nejsou dobré ani jako pěkná tapeta.

Rozhodujte se rychle, ale ne zbrkle. V krizi tím spíš platí, že 20 % aktivity přinese 80 % výsledku. Dělejte radši méně, ale lépe.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym