Do Brna přijede 250 elektrických skútrů. Škodovka tam expanduje se svou sdílenou službou BeRider
Do Brna se řítí další forma sdílené dopravy. Poté, co do moravské metropole dorazily elektrokoloběžky služby Yoyoway, které nabízí další možnost rychlé městské přepravy, oznámil svůj příjezd i BeRider se svými elektrickými skútry. Za nimi stojí inovační laboratoř mladoboleslavská Škodovky a v Praze, kam dorazily jako první, se těší velké oblibě.
Výhody malých skútrů nemá v rušných městech smysl zpochybňovat. Dá se s nimi rychle manévrovat, vlezou se prakticky všude, což se může týkat jak jízdy, tak především i parkování. S myšlenkou nasazení skútrů do zahlcených měst si před časem začala pohrávat i tuzemská automobilka Škoda Auto, a to prostřednictvím své inovační laboratoře Škoda Auto DigiLab.
V rámci ní vytvořila novou službu, která spočívá ve známém principu sdílení přepravních prostředků přímo na ulicích s minutovými poplatky za jízdu. Vybrala si elektrické skútry, jež nechala vyrobit ve Španělsku, a v černo-zeleném hávu je loni vypustila v Praze, kde byly tehdy dostupné pouze modely startupu Revolt.
V hlavním městě se na nich za první tři měsíce provozu uskutečnilo přes dvacet tisíc jízd a Škoda Auto si start značkou BeRider pochvalovala. Nyní bude chtít na úspěch navázat i v Brně, kam během jara pošle flotilu až 250 modelů. A jak pro CzechCrunch potvrdili zástupci DigiLabu, start celé služby je aktuálně v plánu na květen.
„Brno je dynamické pulzující město, které je velmi otevřené novým trendům. Věříme, že v budoucnu využijeme mnoho synergií a společně nabídneme obyvatelům i návštěvníkům města relevantní služby nové mobility, které jim usnadní pohyb po městě i okolí,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu, ve kterém se vyvíjí i další služby mobility jako carsharingy Uniqway a HoppyGo či dopravní aplikace Citymove.
Své nadšení z nové služby vyjadřuje i primátorka Brna Markéta Vaňková, jež stála u podpisu memoranda o porozumění, na základě kterého by se v největším moravském městě měly realizovat i další projekty služeb mobility. „Velmi oceňuji i skutečnost, že elektroskútry mají provoz bez hluku a bez emisí. To je obzvláště důležité v době, kdy hledáme cesty, jak snížit zátěž životního prostředí nejen v našem městě,“ uvádí.
Dá se očekávat, že elektrické skútry i služba BeRider budou v Brně parametrově shodné s Prahou. Standardně půjde o jednoduché dvoumístné stroje s maximální rychlostí 66 km/h, které nabídnou dostatečně velká kola pro lepší manévrování, kotoučové brzdy a dvě helmy v zavazadelníku. Nebude chybět ani přední LED osvětlení a držák na telefon s možností nabíjení přes USB.
Vypůjčení skútru pak bude závislé na aplikaci BeRider, ve které se nabídne i možnost rezervace předem v místě, kde se model aktuálně nachází. To lze zjistit podle podrobné mapy. Pomocí aplikace se skútr i odemkne a zamkne, přičemž samotná jízda je stanovena na 5 korun za minutu. BeRider ovšem nabízí i výhodné balíčky, kde se lze dostat až na tarif 3,3 Kč za minutu. Není třeba dodávat, že bez řidičáku se na ně ani Brňák v souladu se zákonem nedostane.
Důležitým bodem tohoto rozšíření je i fakt, že je Brno velkým studentským městem, které čítá několik univerzitních kampusů a desítky tisíc aktivních studentů. Právě oni by měli být jednou z klíčových uživatelských skupin, byť je zřejmé, že elektrický skútry poslouží i běžným občanům a turistům v centru.