Do Brna přijede 250 elektrických skútrů. Škodovka tam expanduje se svou sdílenou službou BeRider

Elektroskútry BeRider dorazí na jaře i do Brna

Foto: Škoda

Do Brna se řítí další forma sdílené dopravy. Poté, co do moravské metropole dorazily elektrokoloběžky služby Yoyoway, které nabízí další možnost rychlé městské přepravy, oznámil svůj příjezd i BeRider se svými elektrickými skútry. Za nimi stojí inovační laboratoř mladoboleslavská Škodovky a v Praze, kam dorazily jako první, se těší velké oblibě.

Výhody malých skútrů nemá v rušných městech smysl zpochybňovat. Dá se s nimi rychle manévrovat, vlezou se prakticky všude, což se může týkat jak jízdy, tak především i parkování. S myšlenkou nasazení skútrů do zahlcených měst si před časem začala pohrávat i tuzemská automobilka Škoda Auto, a to prostřednictvím své inovační laboratoře Škoda Auto DigiLab.

V rámci ní vytvořila novou službu, která spočívá ve známém principu sdílení přepravních prostředků přímo na ulicích s minutovými poplatky za jízdu. Vybrala si elektrické skútry, jež nechala vyrobit ve Španělsku, a v černo-zeleném hávu je loni vypustila v Praze, kde byly tehdy dostupné pouze modely startupu Revolt.

berider-skoda-skutr2

Elektrický skútr BeRider ujede na jedno nabití až 70 kilometrů

Foto: Škoda

V hlavním městě se na nich za první tři měsíce provozu uskutečnilo přes dvacet tisíc jízd a Škoda Auto si start značkou BeRider pochvalovala. Nyní bude chtít na úspěch navázat i v Brně, kam během jara pošle flotilu až 250 modelů. A jak pro CzechCrunch potvrdili zástupci DigiLabu, start celé služby je aktuálně v plánu na květen.

„Brno je dynamické pulzující město, které je velmi otevřené novým trendům. Věříme, že v budoucnu využijeme mnoho synergií a společně nabídneme obyvatelům i návštěvníkům města relevantní služby nové mobility, které jim usnadní pohyb po městě i okolí,“ říká Jarmila Plachá, vedoucí Škoda Auto DigiLabu, ve kterém se vyvíjí i další služby mobility jako carsharingy Uniqway a HoppyGo či dopravní aplikace Citymove.

Své nadšení z nové služby vyjadřuje i primátorka Brna Markéta Vaňková, jež stála u podpisu memoranda o porozumění, na základě kterého by se v největším moravském městě měly realizovat i další projekty služeb mobility. „Velmi oceňuji i skutečnost, že elektroskútry mají provoz bez hluku a bez emisí. To je obzvláště důležité v době, kdy hledáme cesty, jak snížit zátěž životního prostředí nejen v našem městě,“ uvádí.

berider-brno-2

Podrobná mapa Brna v bezplatné aplikaci BeRider

Foto: Škoda

Dá se očekávat, že elektrické skútry i služba BeRider budou v Brně parametrově shodné s Prahou. Standardně půjde o jednoduché dvoumístné stroje s maximální rychlostí 66 km/h, které nabídnou dostatečně velká kola pro lepší manévrování, kotoučové brzdy a dvě helmy v zavazadelníku. Nebude chybět ani přední LED osvětlení a držák na telefon s možností nabíjení přes USB.

martin-kasa0boxed1

Přečtěte si takéUdáváme trendy a před konkurenčními lékárnami máme náskok, říká Martin Kasa z Pilulky v CzechCrunch Podcastu

Vypůjčení skútru pak bude závislé na aplikaci BeRider, ve které se nabídne i možnost rezervace předem v místě, kde se model aktuálně nachází. To lze zjistit podle podrobné mapy. Pomocí aplikace se skútr i odemkne a zamkne, přičemž samotná jízda je stanovena na 5 korun za minutu. BeRider ovšem nabízí i výhodné balíčky, kde se lze dostat až na tarif 3,3 Kč za minutu. Není třeba dodávat, že bez řidičáku se na ně ani Brňák v souladu se zákonem nedostane.

Důležitým bodem tohoto rozšíření je i fakt, že je Brno velkým studentským městem, které čítá několik univerzitních kampusů a desítky tisíc aktivních studentů. Právě oni by měli být jednou z klíčových uživatelských skupin, byť je zřejmé, že elektrický skútry poslouží i běžným občanům a turistům v centru.

berider-min

Sdílený elektrický skútr BeRider

Foto: Citymove

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.