Nikola versus Tesla. Na burzu si jde po Muskově automobilce pro stovky milionů i její vodíková konkurence

Vlastní pick-up od startupu Nikola, kterým chce konkurovat Cybertrucku od Tesly

Foto: Nikola

Zatímco Tesla v mnoha ohledech trápí i překvapuje investory na burze, kde lítá nahoru a dolů jako na horské dráze, na akciový trh se pomalu chystá i její rostoucí konkurence. Startup, který příznačně nese název Nikola, tedy křestní jméno samotného vynálezce Tesly, sice ještě v reálné produkci nemá ani jedno auto, ale na příštích několik let má poměrně velké plány.

Nedávno Nikola v reakci na elektrický pick-up Cybertruck od Tesly představil plánovanou konkurenci s názvem Badger, která má mít dojezd až 1 000 kilometrů na jednu vodíkovou nádrž a jejíž odhalení startup plánuje na druhou polovinu letošního roku. Vedle toho v pozadí tak trochu nenápadně vyvíjí vodíkové tahače Nikola One, Two a Three a také třeba vodní skútry s elektrickým pohonem.

Do reálné produkce jednotlivých modelů ale chybí firmě ještě několik let, na které bude potřebovat finanční podporu. Nikola se tedy podobně jako vesmírná firma Virgin Galactic, za kterou stojí miliardář Richard Branson, rozhodl spojit s jinou již veřejně obchodovanou firmou VectoIQ s cílem přeskočit vlastní úpis akcií a dostat se na burzu v co nejkratším čase.

nikola-one

Vodíkový tahač Nikola One

Foto: Nikola

Po spojení obou firem, které by se mělo dokončit v druhém čtvrtletí letošního roku, se budou akcie Nikoly obchodovat na burze pod tickerem NKLA. Americký startup díky tomu získá 525 milionů dolarů (11,9 miliardy korun) z prodaných akcií při ceně 10 dolarů na akcii, které odkoupí společnosti Fidelity, ValueAct Spring Fund nebo P. Schoenfeld Asset Management. Mimo veřejně obchodovatelných akcií na newyorské burze Nasdaq pak navíc Nikola získá dostupné finanční prostředky VectoIQ.

Hodnota startupu by se tak měla překlopit přes 3 miliardy dolarů. Do dnešního dne Nikola vybral od investorů 600 milionů dolarů (13,6 miliardy korun), především na postavení továrny pro výrobu palivových článků, ale také na výstavbu vodíkových stanic po celé zemi. Podle odhadů by mohla arizonská firma, kterou založil Trevor Milton, vybrat vstupem na burzu celkově kolem 1 miliardy dolarů.

Sám Milton drží ve své firmě stále zhruba 40% podíl, i po dokončení spojení obou firem by si měl zachovat téměř třetinu společnosti. Potenciál byznysu s vodíkovými kamiony je přitom zajímavý. Nikola totiž již dnes eviduje v objednávkách zhruba 14 tisíc elektrických tahačů v potenciální hodnotě 10 miliard dolarů.

nikola-stanice

Plánované vodíkové stanice startupu Nikola

Foto: Nikola

První kusy by měly na silnice vyrazit v průběhu příštího roku, konkrétně pak kamiony prozatím s bateriovými články a nižším dojezdem, které bude firma vyrábět v Evropě díky partnerství s obrem Iveco. Elektrické kamiony na bázi vodíku by pak měly přijít koncem příštího roku. Do roku 2024 by tak chtěla Miltonova firma vygenerovat přibližně 3,2 miliardy dolarů v příjmech a prodat 7 tisíc bateriových a 5 tisíc vodíkových elektrických tahačů.

Nikola jednoduše věří, že vodík je budoucnost a že bude například u tahačů načerpání vodíku mnohem rychlejší záležitostí než snaha o co nejrychlejší dobíjení baterií. K tomu ale samozřejmě bude potřeba pokročilá síť vodíkových čerpacích stanic, které startup plánuje.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.