Nic rychlejšího už nevyrobíme. Koenigsegg vyzývá Bugatti s hypersportem, který chce jet přes 500 km/h

Koenigsegg představil novinku, která je tím nejrychlejším co kdy vyrobí

Foto: Koenigsegg

Na světě existuje množství vozů, které byly postaveny za účelem lámat doposud stanovené rychlostní rekordy, ovšem jen málokterý z nich se dostane do sériové produkce. Královský titul v talentové soutěži o nejrychlejší produkční vůz světa drží Bugatti Chiron Super Sport 300+. Jenže na obzoru je nový predátor, jehož parametry prozrazují, že by mohl Chiron z trůnu sesadit. Je jím Koenigsegg Jesko Absolut.

Pokud chcete jezdit ve výjimečném voze, který dokáže jet pořádně rychle, nejspíše si zakoupíte některý ze sportovních modelů značek Ferrari, Porsche či Lamborghini. Pokud však chcete vůz, který jde daleko za hranici výjimečnosti a rychlost má doslova vepsanou ve svém DNA, pak zaklepejte na dveře domu Christiana von Koenigsegga, který ve své automobilce nesoucí jeho jméno vyrábí automobily obývající absolutní vrchol automobilového potravního řetězce.

Modely švédské automobilky Koenigsegg patří do skupiny extrémně rychlých sériově vyráběných supersportů, tedy automobilů, které mají sklony k ignorování některých fyzikálních zákonů, a přitom si je může koupit v podstatě každý, kdo na to má.

koenigsegg-jesko-absolut2

Koenigsegg Jesko Absolut

Foto: Koenigsegg

Mezi takové vozy patří například Bugatti Chiron ve speciální úpravě, SSC Tuatara, Venom texaské Hennessey Performance, Aston Martin Valkyrie nebo model Agera od Koenigseggu. Ukazatel rychlosti všech těchto vozů dokáže jít přes hranici 400 kilometrů v hodině a ceny těch, které jsou již v prodeji, se pohybují minimálně v desítkách milionů korun.

Korunovaným vládcem supersportů, či chcete-li hypersportů, je Bugatti Chiron ve speciální verzi Super Sport 300+. Jak jeho název napovídá, jedná se o vítěze bitvy značek Bugatti, Koenigsegg a Hennessey o to, kdo jako první pokoří se svým sériově vyráběným vozem magickou hranici 300 mil za hodinu (482,8 km/h).

Tato speciální verze Chironu je schopna uhánět rychlostí až 490 km/h, a přestože to tak původně nevypadalo, bude skutečně nabídnuta k prodeji i obyčejným smrtelníkům.

bugatti-chiron

Bugatti Chiron Super Sport 300+

Foto: Bugatti

Automobilky Koenigsegg a Hennessey tedy prohrály bitvu, ovšem válka ještě není ztracena. Na dosah je totiž další meta, kterou je pokoření rychlostní hranice 500 km/h. Hennessey k jejímu zdolání připravuje model Venom F5, jenže je tu ještě Koenigsegg, který představil svůj nejnovější projekt Jesko Absolut, do něhož vložil svou duši a veškeré úsilí.

Nic rychlejšího už nevyrobíme

Jesko Absolut vychází z již dříve odhaleného modelu Jesko. Ten je sám o sobě extrémně rychlým a impozantním vozem, jenže už při odhalování se šuškalo, že by měla přijít ještě rychlejší verze, což se po roce, na nekonaném autosalonu v Ženevě, také potvrdilo.

koenigsegg-jesko-absolut4

Kdy přesně se Koenigsegg pokusí překonat rychlostní rekord nyní není jasné

Foto: Koenigsegg

Verze Absolut je vybavena motorem V8 o objemu 5 litrů a dvojicí turbodmychadel, který generuje výkon 1 280 koní a 1 000 Nm točivého momentu v případě, že je nádrž vozu naplněna klasickým benzínem. Pokud je ale naplněna palivem E85, tedy směsí ethanolu a benzínu, ožije pod kapotou 1 600 pekelných koní a 1 500 Nm točivého momentu.

Celý výkon přenáší na kola devítistupňová automatická převodovka, která dokáže přeřazovat stupně v extrémně krátkém čase. „Je to nejrychlejší Koenigsegg, jaký byl kdy vyroben, a společnost se nikdy nebude snažit vyrobit rychlejší sériové silniční vozidlo,“ píše se v tiskové zprávě automobilky.

Tisíce hodin práce

Koenigsegg neuvádí přesnou maximální rychlost vozu, ale na základě výpočtů odhaduje, že jeho novinka by měla být schopna překonat rychlost jakéhokoliv jiného sériově vyráběného modelu, což znamená, že u Bugatti musí nyní panovat mírná nervozita.

jesko-absolut4

Pohonná jednotka Koenigseggu Jesko Absolut

Foto: Koenigsegg

Koenigseggu se podařilo dostat váhu vozu na 1 320 kilogramů a co nejvíce minimalizovat koeficient odporu vzduchu. Testováním aerodynamiky strávili inženýři více než tři tisíce hodin práce a dalších pět tisíc hodin zabralo navrhování a samotné konstruování vozu. A to už u Koenigseggu vycházeli z hotového modelu.

repetekolo-min

Přečtěte si takéOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retrem

Automobilka prozatím neoznámila kdy a zda vůbec realizuje s Jeskem Absolut pokus o zdolání maximální rychlosti. Nicméně, pokud se naskytne příležitost, prý své schopnosti rád předvede.

Jen pro zajímavost, současný světový rekord nejrychlejšího pozemního vozidla na světě je 1 227,9 km/h. Touto rychlostí dokázal jet v roce 1997 Andy Green, který seděl za volantem vozu Thrust SSC s dvojicí proudových motorů značky Rolls-Royce.

koenigsegg-jesko-absolut1

Koenigsegg sází na agresivní tvary

Foto: Koenigsegg

Jedná se o první a doposud jediný vůz, který byl schopen překonat rychlost zvuku při oficiálním měření. O jeho překonání se v současné době snaží projekt Bloodhound SSC, který chce překonat hranici 1 000 mil v hodině, tedy neuvěřitelných 1 609 km/h.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.