Neomezené létání za necelé tři tisíce korun na rok. Asijská aerolinka spouští kvůli koronaviru vlastní lítačku

Airbus A330 letecké společnosti AirAsia

Foto: AirAsia

Ačkoliv média netroškaří se zprávami o novém typu koronaviru a lidé mají z informační přesycenosti tendenci nákazu bagatelizovat, není pochyb o tom, že COVID-19 značí velký problém pro globální průmysl, a to včetně letecké dopravy. Ta se potýká s výrazně nižší poptávkou a aerolinky řeší, jak cestující na své paluby přilákat. Po svém na to jde asijská společnost AirAsia X, která lidem nabízí neomezené létání do vybraných zemí za necelé tři tisíce korun ročně.

Stejně jako u vlakové nebo autobusové dopravy i letecké společnosti nabízí pro své cestující zvýhodněné ceny pro přepravu. Zpravidla jde o věrnostní programy zvané jako Frequent Flyers, v nichž se sbírají míle (respektive body) za konkrétní lety. Celý proces pak spočívá v hledání ideálních letů od těch aerolinek, které spadají do společné letecké aliance. Na to se dají uplatňovat zmíněné míle a čerpat různé výhody včetně povýšení do lepších tříd nebo letenek zdarma.

S věrnostními balíčky pro cestující operuje také malajsijská AirAsia X, dceřiná společnost oblíbené aerolinky AirAsia, která patří mezi oblíbené nízkonákladovky v Asii. Ta vzhledem k poklesu zájmu o letenky v důsledku šířícího se koronaviru zavedla novou limitovanou nabídku, díky níž mohou cestující využívat příslušné léty v její síti po jeden celý rok neomezeně za jednorázových 499 malajských ringitů. To je v přepočtu zhruba 2 700 korun.

airasia-x-2

Cestující a personál společnosti AirAsia během letu

Foto: AirAsia

Nadneseně řečeno jde o asijskou leteckou formu pražské Lítačky, která se vztahuje na hromadnou dopravu v Praze a okolí a funguje technicky na stejné bázi – za jednu cenu lze ve vybraných lokalitách cestovat bez dalších poplatků. U AirAsia X se tato akce, která trvá od 2. března do stejného dne následujícího roku, vztahuje na přímé lety do Indie, Japonska, Austrálie a Kuala Lumpur.

„Je to nevídané. Na druhou stranu byla AirAsia vždy známa jako narušitel a nyní chceme obnovit důvěru cestujících, která je v dnešních dnech narušována postojem k létání. Cestování je stále velmi bezpečné, pokud lidé cestují zodpovědně a dbají na nařízení Světové zdravotnické organizace (WHO), respektive vlády,“ dodává šéf AirAsia X Benyamin Ismail.

Letištní poplatky a další menší limity

Jakmile si cestující takzvaný Unlimited Pass pořídí, mohou na vytipovaných trasách AirAsia X létat bez dodatečných příplatků za letenky nebo místenky. Jediné, co musí platit, jsou letištní poplatky, které jsou na každém letišti jiné a nejdou do kasy aerolinky. Na druhou stranu ale musí počítat i s tím, že se jim nedostane stejného komfortu, jaký by měli v případě plnohodnotných letenek.

AirAsia X skrytě uvádí, že lety v rámci tohoto věrnostního programu jsou omezené dobou, kdy se poletí. Například během tamních státních svátků a prázdnin může aerolinka využívání bonusů stopnout. Dále se také musí cestující připravit na to, že pro ně nebude nabízeno doplňkové zboží na palubě (typicky třeba jídlo nebo tašky s hygienickými potřebami). I zavadlo pro odbavení může představovat problém.

airasia-x-5

Cena ročního věrnostního programu je zhruba stejná s nákupem jednosměrné letenky

Foto: AirAsia

Tím nejdůležitějším však je, že regulérní platící cestující bez Unlimited Pass má větší „právo“ než člen věrnostního programu. Jinak řečeno: pokud se bude plnit kapacita letadla, aerolinka dá přednost tomu, kdo si let jednorázově a v plné míře zaplatil. V neposlední řadě musí být cestující občanem Malajsie – pro ostatní národy se tato nabídka nevztahuje.

Byť je zřejmé, že tento bonusový program má svá úskalí a nemusí vždy jít o ideální zážitek, je zajímavé sledovat, jak AirAsia X k celé věci přistupuje. Než by na svou činnost rezignovala a humbuk okolo koronaviru nechala na náhodě, snaží se přizpůsobit situaci a reagovat tak, jak to je jen možné. Je otázka, zda ji to nakonec ekonomicky pomůže, stejně jako bude zajímavé sledovat, zda se nebudou inspirovat třeba další světové aerolinky.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.