Nákup ovoce, zeleniny i pečiva bez plastů. Lidl nabídne místo mikrotenu stále oblíbenější znovupoužitelné sáčky

Nová dvoupatrová prodejna Lidlu v Písku

Foto: Lidl ČR

Boj proti jednorázovým plastům sílí a znát je to také v českých supermarketech, které motivují zákazníky především k využívání nákupních tašek šetrnějších k životnímu prostředí. Omezení igelitek není ovšem jedinou zbraní. Čím dál častěji se objevují i náhrady k mikrotenovým sáčkům, což nově potvrzuje řetězec Lidl, který zavádí sáčky k opakovanému použití. Za ekologičtější postoj během nákupů si ovšem nechá platit.

Změnit naučené chování tuzemských spotřebitelů není jednoduché. Ještě před pár lety bylo zcela běžné, že si zákazník u poklady v supermarketu koupil jednoduchou igelitovou tašku, ve které si nákup odnesl. Jakmile dorazil domů, nejspíš ji vyhodil nebo někam zmačkal a při dalším nákupu pořídil další. Asi není nutné blíže objasňovat, že nejde o zrovna ohleduplný přístup vůči přírodě.

To byl důvod, proč řetězce jako Billa, Kaufland, Penny, Tesco, Albert nebo Lidl začaly více propagovat alternativní nákupní tašky. Ať už papírové nebo látkové, které lze zakoupit přímo na prodejně. Kupříkladu Billa zavedla loni v říjnu tašky z recyklovaných plastů, aby zdůraznila i nepříliš ekologické pojetí jinak oblíbených papírových variant, a na podobnou vlnu nasedl i zmíněný Kaufland a další.

lidl-sacky-1

Nové ekologické sáčky Lidlu, které lze opakovaně používat

Foto: Lidl ČR

Spolu s nahrazováním tradičních igelitek se však začal rozebírat dopad na životní prostředí i u drobnějších doplňků, typicky pak mikrotenových sáčků na pečivo, ovoce nebo mražené produkty (aby z jejich tání při převozu domů nenavlhly ostatní suroviny). Na to mají některé supermarkety odpověď již nějakou dobu a nyní se k nim přidává Lidl, který začíná nabízet znovupoužitelné ekologičtější sáčky za 20 korun.

Součást ekologické strategie Lidlu

Lidl má okolo sebe postavenou ambiciózní vizi v podobě snížení použitého plastového materiálu u výrobků svých privátních značek o dvacet procent, a to do roku 2025. Postupně ji naplňuje různými způsoby (o čemž svědčí i zrušení prodeje kelímků, brček, vatových tyčinek nebo plastových příborů) a nabídnutí alternativy k obyčejným tenkým sáčkům se tak jevilo jako další chytré řešení.

„Nabídka sáčků k opakovanému použití jako alternativy k mikrotenovým sáčkům je dalším krokem v rámci naší celofiremní strategie Reset Plastic. Ta je zaměřená na redukci množství plastů u výrobků našich privátních značek, na které usilovně pracujeme,“ říká Michal Farník, jednatel společnosti Lidl ČR.

Vzhledem k tomu, že jde o novou věc, řetězec začíná zlehka. Jak zjistil Médiář, nové sáčky pro opětovné použití budou na prodejnách nejprve nabízeny zdarma k nákupům nad 500 korun. Jde však o limitovanou nabídku v počtu 100 tisíc kusů – jakmile se všechny „pilotní“ sáčky vyprodají, budou se běžně nabízet za necelých 20 korun v balení o dvou kusech.

lidl-sacky-2

Green Bag by měl zvládnout unést okolo deseti běžných jablek

Foto: Lidl ČR

Protože se jedná o doplněk pro uchovávání a přenos zejména ovoce, budou takticky umístěny v úseku s nabídkou zeleniny a ovoce. Použít se však mohou i na pečivo, které se do standardních mikrotenových sáčků také běžná dává (byť v některých řetězcích existují varianty, kde je plastová fólie použita jen minimálně a zbytek tvoří papír).

Po stránce praktičnosti a designu se takzvané Green Bags podobají těm, které nabízí například český výrobce Frusack. Jedná se jednoduché varianty z pleteniny, jež mají miniaturní oka kvůli prodyšnosti a stahují se potažením šňůrky. Jde tedy o klasické a ověřené řešení, které si již mnoho Čechů oblíbilo.

undout-kozlov-stepanek-boxed-min

Přečtěte si takéVzali nápad šéfa Facebooku a staví nejzdravější budík na světě. Mladí Češi chtějí zlepšit kvalitu našeho spánku

Běžné mikrotenové sáčky ovšem z Lidlu jen tak nezmizí. Byť zatím není znám konkrétnější časový horizont pro jejich eliminaci z regálů pro ovoce, zeleninu a pečivo, oblíbený supermarket německého původu je bude stále nabízet. Zákazníci, kteří chtějí ekologičtější nákup bez možných environmentálních výčitek, však po této alternativě mohou ve vybraných pobočkách v Česku sáhnout.

Tesco sází na bavlnu, Albert zase na Frusack

Lidl není prvním českým supermarketem, které takové změny provedl. Na pomyslnou listinu v boji proti mikrotenovým sáčkům se podepsalo i například Tesco, které ve vybraných prodejnách zkouší odolné bavlněné varianty v cenovém rozmezí 40 až 55 korun (podle velikosti). Nechybí ani třeba Kaufland, jenž má své takzvané nEKOnečné sáčky za 30 korun. Ty je mimo jiné možné i prát a zajišťovat jim čistotu pro další nákup.

Na podobné vlně se veze i řetězec Albert, a to prostřednictvím sáčků od zmíněného startupu Frusack, za nímž stojí dvojice zakladatelek Hana Fořtová a Tereza Dvořáková. Ty se ovšem nezaměřují jen na lokální trh, ale naopak se snaží prosadit i v zámoří, což jsme zevrubně rozebírali v našem lednovém příběhu. Pozadu není ani Penny se svými „ovosáčky“.

frusack-hana-fortova-tereza-dvorakova

Zakladatelky Frusacku Hana Fořtová a Tereza Dvořáková

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.