Intimní český úspěch. Menstruačních kalhotek Snuggs se v prvním roce prodalo přes 27 tisíc a teď cílí na čtyřnásobek

Zakladatelé Snuggs Linda Šejdová a Tomáš Zahradník

Foto: Snuggs

Všechno začalo přesně před rokem. O Snuggs, speciálních menstruačních kalhotkách z nanovláken nahrazujících vložky a tampony, vyšel první článek, firma spustila e-shop a začaly první prodeje. Prodávalo se přitom zboží, které ještě ani neexistovalo, výroba inovativních dámských kalhotek totiž začala s měsíčním zpožděním.

Doručení už pak náročné nebylo, zakladatelé Snuggs Linda Šejdová a Tomáš Zahradník v Copy General na pražském Náměstí Míru vytiskli letáčky a adresní štítky, o víkendu sedli k plným krabicím kalhotek, každou objednávku zabalili do obálky a v pondělí autem hodili na nejbližší poštu.

Takové byly začátky relativně atypického startupu, který propojuje moderní oblast technologického výzkumu nanovláken s konzervativním světem intimních hygienických pomůcek. A zároveň bourá společenské tabu spojené s menstruací. Lidé o ní veřejně příliš nemluví, protože ji ve svých myslích pořád považují za trapnou věc.

linda-sejdova-snuggs

Linda Šejdová, spoluzakladatelka a CEO Snuggs

Foto: Snuggs

Linda Šejdová si speciální kalhotky vysnila sama poté, co si uvědomila, že ji současná nabídka ženských hygienických potřeb vůbec nevyhovuje. Jak přiznává, založení vlastní firmy bylo v podstatě vedlejším efektem a statistiky Snuggs po roce od vstupu na trh ukazují, že rozhodně nešlo o krok vedle.

Během posledních dvanácti měsíců firma prodala přes 27 tisíc kusů kalhotek více než 18 tisícům zákazníkům, čímž dosáhla na tržby 19 milionů korun. K tomu přibližně třetinou pomohly také online prodeje na partnerských e-shopech Pilulka, Econea, Zoot, Rohlik.cz či Mall.cz.

Aby dokázala uspokojit rostoucí poptávku, rozšířila dvojice spoluzakladatelů svůj tým na čtyři plné úvazky a dalších patnáct externistů, kapacitu výroby zvýšili ze stovky na 10 tisíc kusů kalhotek měsíčně. A nezastavili se jen v České republice, na sousedním Slovensku za dva měsíce dosáhli tržeb jednoho milionu korun.

Tím však cesta do zahraničí nekončí, na expanzi v listopadu Snuggs získali osm milionů korun od investičního fondu Nation 1 a investora Martina Rozhoně. Dalším krokem je dubnová expanze do Německa, ve kterém se firma podle optimistického scénáře ještě letos dostane na vyšší obraty než v Česku a na Slovensku dohromady.

snuggs-kalhotky

České menstruační kalhotky Snuggs

Foto: Snuggs

Změnami však prošly i kalhotky jako takové. Díky spolupráci s českou firmou vyrábějící nanovlákna, NanoMembrane, a Technickou univerzitou v Liberci bylo možné vyměnit nanovlákennou membránu za hydrofilní neporézní membránu s lepší prodyšností a násobně lepší živností. Ve Snuggs vyvinuli také další modely pro silnější menstruaci či s vysokým pasem, do všech modelů přidalo také antibakteriální ochranu a zvýšilo kvalitu gumiček či nití.

Zákaznice se však již v květnu dočkají další novinky, do prodeje bude uveden přírodní materiál těla kalhotek, buď z organické bavlny nebo udržitelného Tencelu. Připraven je také nový střih s vyššími boky a noční model, které by se měly představení na trhu dočkat během léta. Pokračovat ovšem startup plánuje i v inovacích absorpční vrstvy, vylepšování rychlosti vsakování i kapacity či zvyšování odolnosti, respektive životnosti kalhotek.

snuggs_spolecna_2000px-min

Přečtěte si takéČeští Snuggs prodali 10 tisíc inovativních menstruačních kalhotek a míří do světa. Získali na to 8 milionů korun

„Vývoj absorpční vrstvy a nových produktů je velmi agilní. Prototypy iterujeme na týdenní bázi, nikoli měsíční. O výrobním procesu a materiálech se učíme od těch nejpovolanějších – český textilní průmysl byl celosvětovou špičkou, a právě zde vznikaly klíčové patenty v oblasti absorpčních vrstev. Dále je evropský textilní průmysl přísně regulovaný, a to zabezpečuje alespoň základní šetrnost k životnímu prostředí a etickou výrobu,“ popisuje třiatřicetiletá spoluzakladatelka startupu.

Letošní cíl: 70 tisíc kalhotek a 50 milionů korun

Snuggs celkově čeká výzva koncepčně rozpracovat nové produkty i digitální služby jako například fórum s gynekology a psychoterapeuty, vývoj trackovací aplikace, osvěta a vzdělávání mladých. Tím si startup chce definovat vertikály, kterým se bude dlouhodobě věnovat.

„Pohybujeme se ve dvou náročných a emoce budících oborech – v textilním průmyslu a v lidském zdraví. Textilní průmysl je extrémně roztříštěný, nalézt pravdu je velmi časově i finančně nákladné. Lidské zdraví je obrovská zodpovědnost, neznalost může mít nepříjemné následky. Nejsme velká firma a nemůžeme do prevence a pátrání tolik investovat,“ uvádí Zahradník.

snuggs

Zakladatelé Snuggs Linda Šejdová a Tomáš Zahradník

Foto: Snuggs

Z tohoto důvodu Snuggs připravují metodu posuzování životního cyklu s Vladimírem Kočím z pražské VŠCHT a dále bude pokračovat analýzou a kontrolou chemických látek obsažených ve výrobcích či konzultacemi s gynekology.

I díky tomu ve Snuggs letos míří na 70 tisíc prodaných kusů kalhotek s celkovým obratem na úrovni 50 milionů korun. Nevyhnutelně tak bude muset rozšiřovat tým až na deset plných pracovních úvazků a zároveň škálovat výrobu, se kterou chce příští rok dosáhnout kapacity 30 tisíc kusů kalhotek měsíčně. To vše lokálně, tedy v Česku, nebo minimálně v Evropě.

„Udržet a škálovat lokální výrobu pro nás má mnoho výhod. Jsme schopni flexibilně vyrábět každý měsíc, kopírovat tak křivku prodejů a netvořit přílišné zásoby náročné na financování,“ přibližuje Šejdová.

Jak podnikatelka dodává na závěr, výzvou ve druhém roce od založení firmy bude i udržení psychické pohody. „Chceme zůstat laskaví a podporovat ve firmě prostor pro klid a regeneraci. Když jsme odpočatí, dostáváme lepší nápady, dokážeme udržet nadhled, smysl a fokus na úkoly s největším dopadem. Zůstat konzistentní, autentičtí a transparentní. Jedině tak dnes můžeme být pro vnější svět důvěryhodní.“

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.