Facebook, Twitter, Google i Microsoft. Velké internetové firmy chtějí společně bojovat proti dezinformacím o koronaviru

Tři ze sedmi představitelů firem, které chtějí bojovat proti fake news

Foto: CzechCrunch

Koronavirová pandemie způsobuje v internetovém světě mimo jiné nebývalou shodu mezi giganty, kteří by za normálních okolností sváděli tvrdý konkurenční boj. Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Reddit, Twitter i YouTube vydali společné prohlášení o tom, jak bojují proti dezinformacím o koronaviru na svých platformách.

Prohlášení není nijak dlouhé, nicméně jasně ukazuje, že v dobách nejhlubší krize se i zarytí konkurenti dokáží spojit za účelem jednotné mise:

„Úzce spolupracujeme ve způsobech reakce na COVID-19. Milionům lidí pomáháme zůstat v kontaktu a zároveň společně bojujeme s podvody a dezinformacemi o viru. Zviditelňujeme obsah publikovaný úřady a sdílíme hlavní aktualizace ve spolupráci s vládními zdravotnickými organizemi po celém světě.“

Kromě toho také sedm technologických gigantů přizvalo další entity, aby v jejich snaze pomohly. „Zveme také další firmy, aby se k nám připojily ve snaze ponechat naše komunity zdravé a bezpečné,“ říká poslední věta prohlášení.

Pandemie a také infodemie

Prohlášení přichází mimo jiné poté, co šéf Světové zdravotnické organizace Tedros Adhanom Ghebreyesus prohlásil, že dezinformace o koronaviru jsou stejně tak nebezpečné jako pandemie samotná. „Nebojujeme jen s pandemií, ale také s infodemií. Fake news se rozšiřují rychleji než virus a jsou stejně nebezpečné,“ prohlásil v únoru.

who-chief

Šéf Světové zdravotnické organizace Tedros Adhanom Ghebreyesus

Foto: UN/Flickr

Dezinformací o koronaviru se rozšiřuje celé řada. Od těch spíš úsměvných, například že ho vyléčí všemožné látky typu česnek, čaj nebo antibiotika, až po závažnější, které říkají, že na virus existuje vakcína, že nejde o nic jiného než chřipku, nebo že se jedná o americkou, íránskou či čínskou biologickou zbraň.

V konkrétní rovině už se každá z technologických firem zachovala podle svého. Facebook například navádí uživatele, aby hledali informace u oficiálních zdrojů, jako je Světové zdravotnické organizace. V koordinaci se zdravotnickými organizacemi také Facebook začal mazat příspěvky s konspiračními teoriemi a falešnými informacemi o koronaviru. V jiných případech spíš přistupuje k tomu, že falešné zprávy jen označuje.

Twitter kvůli dezinformačním příspěvkům zvýší roli strojového učení a automatizace. Za účelem lepší moderace obsahu také rozšířil svou definici toho, co znamená ublížení. Dále ale taktéž uvažuje o tom, jak se budou muset jeho interní pravidla v souvislosti s pandemií vyvíjet – musí se totiž vypořádat i s takovými jevy, jako jsou zavádějící tweety prezidenta Donalda Trumpa nebo systematické kampaně televize Fox News.

facebook-zuckerberg

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Facebook

Svého potenciálu chce využít i Reddit. Kromě běžných opatření například plánuje pořádat takzvané AMA (Ask me anything = Zeptej se mě na cokoliv) diskuze s lékaři a jinými zdravotnickými profesionály.

Google uvedl, že už z YouTube smazal tisíce videí spojených s dezinformacemi o koronaviru. V důsledku pandemie se ale musí potýkat i s takovými věcmi, jako jsou falešné a nepravdivé recenze nemocnic na Google Mapách.

Politické dezinformace stále rozdělují

Fakt, že technologické firmy táhnou za jeden provaz v případě boji s koronavirem, ovšem nemění nic na tom, že když dojde na jiná témata, tak na moderaci obsahu mají jednotlivé sociální sítě fundamentálně odlišné názory.

Zkrátka, když jde na sociálních sítích o něco menšího, než je zdraví lidské populace, dostává znovu přednost byznys. S blížícími se volbami amerického prezidenta jsou velkým tématem například politické dezinformace a reklamy.

jack-dorsey

Jack Dorsey, CEO Twitteru

Foto: Twitter

Nejznámější jsou v tomto ohledu téměř opačné pozice Twitteru a Facebooku. Mark Zuckerberg řekl minulý rok, že politická sdělení Facebook vůbec nebude moderovat, protože dle jeho názoru by šlo o cenzuru a porušování svobody projevu.

Twitter přijal přesně opačné stanovisko. Jeho šéf Jack Dorsey sdílel rozhodnutí, podle kterého na jedné z největších sociálních sítí světa už nebudou moct být žádné politické reklamy. Ohradil se, že tato opatření nejsou o svobodě projevu, ale o placení za dosah.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.