Ekologicky, modulárně a stylově. Holanďané postavili moderní elektroloď, kterou upravíte na míru každé plavby

Modulární paluba lodi, kde jsou kolejnice pro posouvání vybavení

Foto: DutchCraft

Pokud si pamatujete, jak jsme se po Vltavě projeli na stylové elektrické lodi z dílen českého podnikatele Davida Miklase a jeho startupu KeelCraft, mohli jste lépe nahlédnout do trendu, který posouvá běžné lodě do oblasti ekologičtějších přepravních prostředků. Takzvané elektroloďky si začínají budovat své místo na trhu a dalším z několika důkazů je i model, za nímž stojí Holanďané ze společnosti DutchCraft.

Zatímco většina výrobců malých lodí přemýšlí nad supermoderním vzhledem a co nejlepším výkonem, díky němuž by se majitelé stali novodobými vládci moří, DutchCraft zvolil jinou metriku. Namísto zběsilých návrhů vsadili tvůrci na minimalistický design v béžové barvě s tmavě šedými doplňky, který obklopuje dvě klíčové funkce: modularitu a elektrický pohon.

Na první pohled se to vůbec nemusí zdát, ale nizozemská loď se dokáže chovat jako sportovní mašina, plavidlo pro klidnou vyjížďku s rodinou nebo přáteli, ale zvládne nabídnout dostatečný prostor i třeba pro rybáře či potápěče. To díky tomu, že se dá její paluba s délkou okolo osmi metrů nejrůznějšími kreativními způsoby přestavět tak, aby zvládla obsloužit různé skupiny cestujících.

dutchcraft-1

Trup lodi je tvořen z uhlíkových vláken

Foto: DutchCraft

Podél celé vnitřní plochy se totiž nachází malé kolejnice, po nichž lze různě manipulovat s dostupnou výbavou, respektive zakomponovanými pohovkami. Ty je možné přesouvat, otáčet jejich směr nebo je úplně vyndat ven, aby vzniklo místo pro příslušenství k rybaření nebo přepravu zboží. DutchCraft počítal s tím, že jeho nová loď s označením DC25 bude sloužit i pro potápěče, což potvrzuje místo pro osm kyslíkových bomb.

Vcelku originálně jsou provedeny také vstupní segmenty do lodi. K dispozici je nejen klasický zadní vstup, určený zejména pro průchod do moře nebo na pláž, ale také přední ve formě malých padacích dveří, které vytváří nástupní plošinu pro kapitána, jehož místo se ukrývá pod decentní zastřešenou lodní pergolou.

dutchcraft-3

Speciální vstup nejen pro kapitána

Foto: DutchCraft

Hlavně potichu a bez emisí

Neméně důležitým prvkem této lodi je i bezemisní provoz, a to díky 100kW elektrickému motoru umístěném v její zadní částí. DC25 tak během plavby nevypustí žádné zplodiny, nevyteče jí olej a ve výsledku nijak neznečistí vodní toky. Nehledě na to, že celá jízda má být v naprosté tichosti, jelikož elektromotory ze sebe nevydávají žádný výrazný, rušivý zvuk.

O samotný pohon se stará struktura baterií umístěná pod palubou s kapacitou 89 kWh, nebo 134 kWh (podle toho, jaký typ lodi se vybere). Když se na to šlápne, dokáže DC25 rozvířit hladinu vody rychlostí až 59 kilometrů za hodinu s výdrží okolo 75 minut. V případě, že by cestující chtěli klidnější plavbu, mohou se kochat okolím zhruba šest hodin při rychlosti 11 km/h, což je na vodě i tak slušná přepravní rychlost.

Protože jde o relativně nový model a vizi budoucích rekreačních plaveb, cena nepatří mezi ty nejpřívětivější. Pohybuje se okolo 275 tisíc eur, což je v přepočtu zhruba 6,9 milionu korun.

dutchcraft-2

Poklidná plavba nebo sportovní honička?

Foto: DutchCraft

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše přímo z historického srdce Moravy. Studoval management a marketing, baví ho Apple, fandí mladým umělcům a preferuje minimalismus.