Dohra jménem Letgo. Populární prodejní aplikaci, která fungovala i v Česku, kupuje její největší konkurent

Letgo kupuje konkurenční aplikace OfferUp

Byl to příběh, nad kterým kroutil hlavou nejeden přihlížející. Před rokem jsme jako první psali o tom, že populární prodejní aplikace Letgo v Česku končí a stahuje se také ze Slovenska. Platforma, na které mělo být podle odhadů 2 miliony registrovaných Čechů, získala na popularitě rychle, z trhu přitom měla zmizet pouhým oznámením na webu. Na to rychle reagovala jak další média, tak uživatelé, a když se mělo Letgo vypnout, nestalo se.

Služba tedy nějaký čas fungovala dál a spekulovalo se o tom, že obchází trh a snaží se najít kupce. Jenže v té době chtěla až příliš mnoho na to, aby jí někdo pomohl, a tak o několik měsíců později opravdu na českém i slovenském trhu skončila a vypla jak web, tak své přeložené aplikace. Do toho se přidalo také ukončení v Chorvatsku a na Slovinsku a jednoduše to vypadalo, že se chce Letgo z evropského regionu stáhnout úplně a ponechat si jen Spojené státy.

Ani tam se ale firmě příliš nedařilo a nedokázala si zajistit patřičnou trakci na poli příjmů – i proto, že na americkém trhu funguje mimo populárního Craiglistu také rychle rostoucí konkurent OfferUp. Právě ten v budoucnosti Letgo nyní sehrává zásadní roli.

offerup

Souběžně s oznámením nového financování ve výši 120 milionů dolarů, které OfferUp posouvá na hodnotu blížící se miliardě dolarů, hlásí americký startup také nákup konkurenta v podobě Letgo, tedy alespoň jeho amerického byznysu. Peníze OfferUp získal od největšího investora Letgo, nizozemské OLX Group, která v Letgo vlastnila 40% podíl.

V nově vzniklé společnosti si OLX svůj minoritní podíl zachová, zatímco zbytek firmy se přesouvá pod konkurenční OfferUp. Ten prozatím v Evropě příliš nefunguje, ale i s novou investicí sem zvažuje vstup, což může znamenat dalšího potenciálního hráče také na českém trhu, kde vede na obdobném poli Bazoš, následovaný Sbazarem od Seznamu. Letgo jako takové na evropském trhu prozatím zůstane a bude ho tu plně ovládat OLX.

Na americkém trhu bude mít díky nové akvizici OfferUp na 20 milionů aktivních uživatelů měsíčně. „Chceme spojit síly OfferUpu a Letgo, abychom našim komunitám přinesli ještě lepší zážitek z prodeje a nákupu věcí. OLX Group má navíc nepopiratelné zkušenosti a úspěšnou historii v budování online prodejních platforem, takže to pro nás bude skvělý partner,“ říká k akvizici šéf OfferUpu Nick Huzar.

A čas na inovace bezpochyby bude, jelikož i byznys OfferUpu a dalších podobných platforem se za poslední týdny kvůli aktuální situaci na trhu zpomalil – lidi jednoduše tolik neprodávají a nenakupují fyzické zboží. Velkou výhodou OfferUpu, který nabízí jako jeden z mála možnost neomezeného topování zboží za měsíční paušál, je i přímé napojení na několik dopravních partnerů, takže můžou uživatelé v aplikaci nakoupit a přímo přes ni poslat a sledovat balíček.

offerupceo

Zakladatelé OfferUpu Arean Van Veelen a Nick Huzar

Foto: OfferUp

Huzar zároveň potvrzuje, že i nadále budou obě aplikace fungovat samostatně a neplánuje se žádné přímé propojení. Prvním krokem by nicméně mělo být, že již brzy budou moct uživatelé každé z aplikací zařadit nabídku také na druhou platformu a zasáhnout tak víc potenciálních kupců. Proces nákupu se nicméně nyní teprve dokončuje, takže žádná z firem nekomentuje změny v týmu, vedení nebo zda bude nějak optimalizovat náklady.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.