Do Česka míří miliony respirátorů a dalšího vybavení. V Číně je pomohl nakoupit Martin Hausenblas a jeho Adler

Martin Hausenblas

Foto: Archiv MH

Přesně před dvěma týdny česká firma Adler, která standardně vyrábí reklamní textil, nabídla státu bez nároku na zisk své výrobní kapacity pro výrobu roušek. Naneštěstí se ukázalo, že není možné dostatečně rychle získat potřebné vstupní suroviny, to ovšem pro spoluzakladatele Adleru Martina Hausenblase neznamenalo konec iniciativy. Po deseti dnech jednání Adleru a českého zdravotnictví teď z Číny přilétají první dodávky milionů zdravotních pomůcek.

Ačkoliv se skutečně první případy nemoci COVID-19 objevily už ke konci loňského roku, následná pandemie o pár měsíců později zaskočila celý svět v zásadě nepřipravený. Spolu se zaváděním opatření pro zpomalení šíření viru tak začal v některých případech i boj o roušky, respirátory, ochranné obleky a další vybavení.

Česká vláda se rychle začala potýkat s masivními nedostatky ochranných prostředků i v místech, kde jsou zcela zásadní, na což mnoho lidí reagovalo výrobou vlastních roušek. Například skupina PPF miliardáře Petra Kellnera pak dodala několik milionů chirurgických masek, respirátorů a testovacích sad.

Úspěšné byly také jednání státních orgánů s čínskými výrobci a do Česka se tak konečně začaly dostávat zdravotní pomůcky, zejména respirátory typu FFP2 se však setkaly s kritikou, protože vůči virům stále neposkytují tu nejvyšší úroveň ochrany.

Hausenblasův Adler se po neúspěchu s vlastní výrobou naopak rozhodl využít své obchodní kapacity a ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví začal vyjednávat další objednávky z Číny. Hlavní role společnosti spočívala v navázání kontaktu s dlouhodobými a ověřenými partnery s následném zprostředkování komunikace s českými státními orgány.

Pomoc od soukromého sektoru přišla státu velmi vhod, protože jak v rozhovoru pro CzechCrunch sám Hausenblas zmínil, kvůli aktuálním okolnostem bylo poměrně náročné se na tamním trhu zorientovat. Spolupráce s Adlerem tak byla přínosná, protože zajistila spolehlivost a bezpečnost všech objednávek a transakcí.

„Zde hraje partner typu Adlera velkou roli, jelikož může pomoci se zorientovat a na místě pracovat s ověřenými lidmi. Tuto pomoc považuji za zásadní,“ vysvětluje Martin Hausenblas, který rovněž stál na začátku přepravní služby Liftago.

Spolupráci s ministerstvem zdravotnictví však i přes jeho nezkušenost označuje Hausenblas za skvělou, když pouhých deset dnů po jejím navázání včera v Ostravě přistálo první letadlo se zdravotními pomůckami. Díky specifickým zkušenostem firmy se tak podařilo získat téměř dvacet milionů kusů různého lékařského vybavení.

Hlavní položkou budou miliony respirátorů standardu FFP2, resp. N95. Ty jsou podle oficiálních specifikací schopny zachytit přinejmenším 94 % částic větších než 0,3 mikrometru, zatímco účinnost FFP3 filtrů dosahuje minimálně 99 %. Nejvýše je pak standard P3, schopný zachytit alespoň 99,95 % částic nad 0,3 mikrometru. I když nový typ koronaviru podle nedávné studie dosahuje velikosti mezi 0,06 až 0,1 mikrometru, zmíněné filtry jsou vůči němu díky fyzice natolik malých rozměrů stále efektivní.

rouska

Do Česká míří miliony ochranných pomůcek

Respirátory a filtry standardu FFP3 mohou aktuálně zajišťovat pouze státní orgány, soukromé firmy je tedy do svých operací nejsou schopny zahrnout. To ovšem samozřejmě zdaleka neznamená, že méně efektivní ochranné prostředky nemají váhu, obzvlášť kvůli častým problémům s nedostatečnou kvalitou objednaného vybavení. Právě v tomto směru je spolupráce se zkušenými společnostmi jako Adler významná.

Pro něj je nyní zásadní v tomto pořadí zajistit nemocnice, kraje, firmy a prodejny. Hausenblas roli Adlera po počátečním zprostředkování komunikace státu s čínskými dodavateli vidí jako druhotný zdroj pomoci v kritických místech: „Se sníženou marží budeme na trh dodávat vybavení, které lze momentálně bez omezení prodávat. Naším cílem je situaci urychleně stabilizovat.“

ctirad-sara

Přečtěte si takéNaše cíle a sny se ze dne na den změnily. Řešíme, jak pomoci ostatním a při tom zachránit BeWooden, říká Ctirad Sára

Místo typického fungování volného trhu se tedy Adler zaměří na systematickou práci se získanými prostředky pro udržení bezpečnosti a zachování zaměstnanosti: „Máte omezené zdroje a snažíte se pomoct tak, aby to dávalo smysl,“ vysvětluje Hausenblas. Proto veřejnosti zatím nabídka dostupná nebude.

„Je vidět, že se vše postupně stabilizuje a z prvotní desetidenní křeče se věci dostávají do normálního chodu,“ říká Hausenblas. I když stále samozřejmě pokračuje obecná krize, velká část opatření by ve spojitosti s nyní fungujícími dodávkami ochranných prvků měla být dostatečně efektivní.

Dalším zajímavým krokem Adlera by měla být nabídka dezinfekce, jejíž výrobu právě schválilo vedení. Stejně jako u předchozích rozhodnutí má vycházet především ze snahy zajistit co nejhladší průběh karantény a urychlit návrat do každodenního běhu věcí.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.