Do 15 let chceme odstranit využití zvířat při výrobě jídla, říká tvůrce Impossible Burgeru a získává další půl miliardu dolarů

Impossible Burger

To, co začalo burgerem z falešného masa, se postupně rozrůstá do celého světa v nejrůznějších formách, od balené náhrady mletého hovězího až po vepřové maso, včetně párků. Firmy jako Beyond Meat nebo Impossible Foods vzaly svět náhražek za klasickou živočišnou stravu útokem a zákazníci si začínají zvykat. A zatímco Beyond Meat je mimo americký trh dostupný i v mnoha dalších zemích a zároveň válčí na burze, Impossible jde pomalejšími kroky.

Firma, která vznikla v rukou 65letého Patricka O. Browna, profesora na Stanfodrské univerzitě, neměla delší dobu povolení na prodej mletého masa i hotových burgerových placek v klasických obchodech, a tak se začala spojovat s nejrůznějšími sítěmi restaurací, včetně amerického Burger Kingu, kde by své Impossible Burgery nabízela. Sázka se vyplatila, lidé si je oblíbili a to jen akcelerovalo vstup produktů do retailu.

Na urychlení výroby, distribuci do ještě větší sítě supermarketů a především lokální i mezinárodní expanzi nyní Impossible Foods získává půl miliardy dolarů (necelých 13 miliard korun) od Mirae Asset Global Investments i několika původních investorů. Celkově už má tak startup, který byl založen téměř před 9 lety, na kontě 1,3 miliardy dolarů (přes 33 miliard korun) v investicích a bude se maximálně soustředit na komercionalizaci svých produktů.

patbrown

Zakladatel a šéf Impossible Foods Patrick O. Brown

Foto: Impossible Foods

„Naší misí je nahradit nejdestruktivnější technologii na světě – využití zvířat při produkci jídla –, a to do roku 2035,“ říká k investici zakladatel a šéf Impossible Foods Patrick O. Brown.

„Abychom to dokázali, musíme každý rok v dalších 15 letech zdvojnásobovat produkci a přitlačit na výzkum a inovace. Trh se vyvíjí, ale globální poptávka po jídle tu bude pořád a neustále se zvyšuje. Naši investoři tak nevěří pouze v misi, na které jsme, ale zároveň vidí obrovskou příležitost v investici do platformy, která změní globální stravovací systém,“ doplňuje Brown směle.

Náhrada masa navíc nebyla nikdy tak aktuální jako v posledních týdnech, kdy se ve světě rozšiřuje koronavirus a ovlivňuje prakticky vše, včetně produkce masa i dalších druhů potravin. Impossible Foods s výrobou nepřestává, pouze zpřísnil hygienické podmínky výroby, eliminoval návštěvy a zaměstnance mimo výrobu nechává pracovat z domu.

Vedle rozšíření na další trhy se rozroste také spolupráce Impossible Foods s Burger Kingem, který se se startupem dohodl na rozšíření takzvaného Impossible Whopperu do všech svých amerických poboček, kterých je 7 tisíc. Právě Burger King stál za největším rozmachem Impossible Foods a byl jeden z prvních, který něco obdobného nabízel. Firma kvůli tomu musela dokonce mnohonásobně navýšit kapacity výroby v kalifornském Oaklandu.

impossible-burger-king-min

Impossible Croissan’wich pro Burger King

Foto: Impossible Foods

Podobně uzavřela s americkou firmou spolupráci také sanfranciská služba DoorDash na rozvoz jídel. Pro restaurace, které nabízí rostlinný burger, otevřela speciální kategorii „Impossible Cuisine“. A další obdobné spolupráce by měly následovat. Impossible Burger prozatím není prakticky možné koupit v Česku, na svém menu ho má pouze pražská pobočka sítě Hard Rock Café, ale to by se mohlo v letošním roce změnit. Jiného dodavatele pro svůj rostlinný burger musela najít i evropská síť Burger Kingu včetně českých poboček.

Vedle Impossible Foods nebo zmíněného Beyond Meat ale naskakují do rozjetého vlaku s náhražkami masa i další hráči. Rostlinnou variantu masových kuliček letos přinese IKEA, ve Velké Británii vzniká startup, který chce nabízet kuřecí kousky, podobně jako Beyond Meat, jenž se spojil s americkým KFC a nabízí kuřecí nugety. V Česku pak od příštího měsíce pak začne prodávat rostlinné burgery výrobce alternativní stravy Mana.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.