Česká stopa v novém Top Gunu. S kamerou se v oblacích proháněly speciální letouny Aero L-39 Albatros

Letadla se podílela na přípravách pokračování snímku Top Gun

Foto: Helinet

Pokud patříte mezi fanoušky letectví a aviatiky, nejspíše máte ve svém kalendáři červeně zvýrazněno datum 16. července. V tento den by se měl do českých kin vrátit legendární Top Gun s Petem „Maverickem“ Mitchellem v podání Toma Cruise. Na snímek nás již nyní láká několik trailerů, ve kterých si nemůžeme nevšimnout skvělých leteckých záběrů. Ty pořídily speciálně upravené letouny Aero L-39 Albatros, tedy letadla vyráběná v České republice.

Pořizování leteckých záběrů je velice náročná disciplína, ke které slouží helikoptéry, klasická letadla či drony. Výběr toho správného stroje je podmíněn řadou kritérií. Záleží například na tom, co chcete natáčet, z jaké výšky, v jakých rychlostech, popřípadě z jakých úhlů.

Jaký stroj ale zvolit, pokud chcete natáčet scény, ve kterých se Tom Cruise prohání ve stíhačce F/A-18 Hornet, která je schopna letět rychlostí téměř 2 tisíce kilometrů v hodině? Pro odpověď se musíme vrátit zpátky v čase a překvapivě do bývalého Československa.

Pokud se řekne česká aviatika, mnohým se automaticky vybaví společnost Aero Vodochody, která v minulém roce oslavila svou stoletou existenci. Tato společnost se zabývala a zabývá vlastní i licenční výrobou letadel. Činila tak i v šedesátých letech minulého století, kdy bylo jejím největším zákazníkem sovětské letectvo.

Právě na jeho přání začaly počátkem 60. let práce na vývoji nového výcvikového letounu, který měl nahradit model L-29 Delfín. Ten byl sice oblíbený, ale z důvodu nedostatečného výkonu byl vhodný jen pro počáteční výcvik pilotů. Tak v roce 1968 vzlétl první prototyp nového, výkonného a snadno ovladatelného letounu, který byl od roku 1971 vyráběn sériově pod označením L-39 Albatros.

Aero L-39 Albatros sloužil coby výcvikový letoun armád celého Východního bloku až do rozpadu Sovětského svazu a ve službě se mu podařilo díky modernizacím a kvalitnímu technickému zpracování setrvat až dodnes. V letošním roce by navíc měla proběhnout certifikace chystané modernizované verze L-39NG (New Generation).

l39ng-new-large-min

Nová generace letounu L-39NG

Foto: Aero Vodochody

Díky porevolučnímu otevření trhu se z L-39 stalo něco víc než jen cvičný letoun armádních jednotek. Dnes jej využívá mnoho soukromých subjektů pro nejrůznější účely. Příkladem může být řada akrobatických skupin létajících právě na těchto strojích, například Baltské včelky nebo filmařské společnosti.

Natáčení v oblacích

Mezi ně patří i americký Helinet Aviation, čímž se dostáváme k odpovědi na naši otázku, čím natáčet Hornety. Helinet Aviation je totiž společností, která měla na starosti pořizování akčních leteckých záběrů nového Tup Gunu, o které se postaraly právě letouny české výroby Aero L-39 v upravené verzi CineJet.

„CineJet je prvním tryskový letoun Aero L-29 Albatros s upraveným, gyroskopicky stabilizovaným kamerovým systémem Shotover F1 Rush, který byl navržen pro vysokorychlostní leteckou kinematografii. CineJet vyvinutý ve spolupráci s Patriots Jet Team (skupina leteckých akrobatů – pozn. red.) poskytuje optimální výkon tryskových letadel, vynikající manévrovatelnost a bezprecedentní možnosti úhlů záběrů kamery díky tvarům letadla a inovativnímu upevnění kamerové platformy F1,“ popisuje upravenou L-39 Helinet.

Letoun CineJet byl vyvinut na základě stále rostoucí poptávky po řešení snímání objektů pohybujících se vysokou rychlostí. O tyto záběry mají zájem filmová studia, televize, vědečtí výzkumníci i marketingová oddělení výrobců letadel, kteří záběry používají pro vlastní propagaci.

Kamera umístěna pod čumákem letadla dokáže pořizovat snímky v rozlišení 8K při rychlostech dosahujících až 650 km/h a manévrech s přetížením přibližujícím se 3G. Účinnost celého letadla navyšuje řada dalších doplňků, jako je například anténní soustava od RF Film, která odesílá pořízený materiál dolů na zem, zprostředkovává GPS data a také komunikaci mezi piloty a štábem na zemi.

cinejet6

Aero L-39 Albatros v úpravě CineJet

Foto: Helinet

Cena standardní L-39 je odhadovaná asi na 10 milionů dolarů (zhruba 230 milionů korun). S vybavením od Helinetu však bude ještě vyšší. Podle trailerů to vypadá, že se můžeme těšit na velkou podívanou a není se čemu divit.

Helinet se specializuje na pořizování leteckých záběrů již více než 30 let a do kokpitu CineJetu usedl Randy Howell, zakladatel akrobatické skupiny Patriots, který má létání v malíku. Zda se mu podařilo udržet tempo i s Hornetem, se budeme moci přesvědčit již 16. července v našich kinech.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.