Apple dostal rekordní pokutu 1,1 miliardy eur. Francie rozhodla, že v maloobchodu využíval monopolní praktiky

Šéf Applu Tim Cook

Foto: ICDPP

Ačkoliv Apple svoje výrobky přímo také prodává, automaticky to neznamená, že může mít v tomto ohledu jednoznačný monopol. Francie mu tedy jen pár dnů po tom, co kvůli globální zdravotní krizi zavřel všechny Apple Story mimo Čínu, přikázala zaplatit pokutu ve výši 1,1 miliardy eur, což je v přepočtu 29 miliard korun. Podle soudu se měl chovat nepřátelsky vůči prodejcům třetích stran.

Spor, jehož výsledkem je historicky největší pokuta za monopolní praktiky, začal už v roce 2011 u společnosti eBizcuss. Apple svoje první kamenné prodejny ve Francii otevřel na konci roku 2009, což mělo okamžitě negativní dopad na byznys oficiálních přeprodejců. eBizcuss tedy na výrobce iPhonů podal žalobu s tím, že prý uměle zpomaloval dodávky iPadů a MacBooků Pro. iPhony 4S po uvedení neměly dorazit vůbec.

Kromě nedostatečných dodávek zboží a v důsledku toho přebírání obyčejných spotřebitelů Apple své maloobchodní konkurenci přebíral také byznysové zákazníky. Zároveň měl od prémiových přeprodejců vyžadovat časté modernizace obchodů, které způsobovaly příliš velkou zátěž na ekonomickou stabilitu obchodů. Velmi podobné obvinění Applu se objevilo už v roce 2004, kdy bylo uzavřeno mimosoudním vyrovnáním.

apple-premium-reseller

Apple měl ve Francii zneužívat svého postavení vůči prémiovým překupníkům jeho produktů

Foto: Chris-Håvard Berge/Flickr

eBizcuss v roce 2012 po více než třiceti letech fungování zkrachoval, prý důsledkem neférových obchodních praktik ze strany svého dodavatele a zároveň konkurenta. Soudní spor firmy byl pak ukončen v roce 2017. Na tento vývoj anonymně reagovalo i několik dalších prémiových přeprodejců Applu, kteří jeho problematické chování potvrdily.

V otevřených dopisech vysvětlili, jak náročné pro ně bylo vůbec naskladnit iPhony a dostávat nárokům firmy na stále komplexnější pravidla pro udržení statutu Apple Premium Reseller (APR). Toto označení není spojeno pouze se samotnou prestiží užšího vztahu s Applem, ale také s exkluzivními výhodami oproti ostatním překupníkům.

Jak vysvětluje magazín TechCrunch, prémioví překupníci mají produkty k prodeji dostávat přednostně a nabízet specifičtější služby s nimi spojené. V Česku jsou příklady těchto prodejců například iStyle, iWant nebo iStores.

Francouzský státní orgán pro regulaci obchodní soutěže, L’Autorité de la concurrence, po necelých osmi letech soudních sporů rozhodl, že Apple a jeho dva distribuční partneři Ingram Micro a Tech Data v zemi provozovali kartel. To znamená, že tři firmy spolu měly uzavírat smlouvy s výhodnými podmínkami, přičemž pro ostatní stanovovali nevýhodné ceny a omezovali nabídku produktů pro téměř kompletní portfolio značky vyjma iPhonu.

apple-store-paris-louvre

První Apple Store ve Francii byl otevřen v Louvru, v roce 2018 byl zrušen

Foto: Apple

Prezidentka L’Autorité de la concurrence Isabelle de Silva řekla: „V průběhu této kauzy naše organizace rozkryla velmi specifické praktiky, které Apple zavedl pro distribuci svých produktů ve Francii (kromě iPhonů).“ 

Vysvětlila také, že výše stanovené pokuty bere v úvahu velikost firem. Zatímco Apple má zaplatit rekordních 1,1 miliardy eur, pro jeho distribuční partnery Tech Data a Ingram Micro byly částky určeny na 76 milionů a 63 milionů eur (2 miliardy, respektive 1,6 miliardy korun). „Apple se na svých prémiových prodejcích dopustil zneužití jejich ekonomické závislosti, což je praktika, kterou Autorita považuje za zvlášť závažnou,“ doplnila de Silva.

zachr

Přečtěte si takéKlíčové informace v době krize. České technologické firmy spustily linku 1212, info kartu a pomáhá i aplikace Záchranka

Apple s rozhodnutím nesouhlasí a má v plánu podat vůči němu odvolání. Podle něj se vztahuje k více než deset let starým krokům a nebere v úvahu třicetiletý právní precedent, na který se francouzské společnosti spoléhají. Aktuální řešení kauzy by prý způsobilo chaos napříč všemi místními průmysly.

V oficiálním stanovisku citovaném magazínem TechCrunch Apple dodává: „Naše francouzské zákazníky obsluhujeme s velkou hrdostí a věříme, že by měli mít možnost si vybrat produkt, který chtějí, ať už prostřednictvím obchodů Applu nebo naší rozsáhlé sítě překupníků napříč zemí.“

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.