Z New Yorku do Londýna za 5 hodin. Silný vítr hnal letadla k novým rekordům, ale na nadzvukový Concorde to pořád nemá

Boeing 747-400 letecké společnosti British Airways zapsal nový rekord podzvukových letadel

Foto: BA

Vyvrácené stromy, přerušené dodávky energie, strhané střechy a komplikace v dopravě. Evropu zasáhl orkán Sabine, který se přihnal v rychlostech dosahujících až 180 km/h. To s sebou přineslo nejen řadu potíží, ale také nový rekord v rychlosti překonání letecké trasy New York–Londýn v čase 4 hodiny a 56 minut. Dost rychlé, ovšem pro nadzvukové letouny pořád šnečí tempo.

Sabine či Ciara, tak byl pojmenován orkán, který včera postupně přešel přes západní Evropu a dnes v noci silně udeřil také na Českou republiku. Výsledkem jsou přerušené dodávky elektrické energie z důvodu strženého vedení, popadané stromy ochromily dopravní komunikace a silný vítr na některých místech strhával střechy.

Řádění orkánu si vyžádalo i několik zraněných a připravilo náročnou směnu pro energetiky, příslušníky záchranných složek a také pro piloty letadel. Silný vítr totiž mnohým z nich značně zkomplikoval přistávací manévry na evropských letištích, jak je patrné i ze záběrů z letiště Heathrow v Londýně níže.

A právě na toto letiště včera usedl Boeing 747-400, který si připsal nový rychlostní rekord v překonání trasy mezi New Yorkem a Londýnem podzvukovým letounem. Zatímco běžně let zabere okolo 6 hodin, Boeing společnosti British Airways dosedl na letištní plochu za 4 hodiny a 56 minut, čímž překonal dosavadní rekord držený leteckou společností Norwegian Air Shuttle, který činil 5 hodin a 9 minut.

Zajímavostí je, že let BA112 nebyl ten den jediným, kterému se podařilo starý rekord překonat. Jak uvedl server Flightradar24.com, pod pět hodin se dostaly také další dva stroje Virgin Atlantic. Důvodem byl právě onen silný vítr, který před sebou hnal rekordmana British Airways nezvyklou rychlostí, dosahující až 1 300 km/h.

Na transatlantický let je 4 hodiny a 56 minut skutečně úctyhodný čas, ovšem bývaly doby, kdy bylo tuto trasu možné překonávat ještě v podstatně kratším čase a nebyla k tomu nutná žádná výpomoc ze strany matky přírody.

Vládce nebes s křivým nosem

Řeč je o legendárním Concordu, celým názvem Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, britsko-francouzské výroby. Tento unikátní stroj s charakteristicky zkoseným čumákem létal v letech 1976 až 2003 pod hlavičkou British Airways a Air France. Jeho maximální rychlost dosahovala až dvojnásobku rychlosti zvuku, díky čemuž byl schopen překonat trasu New York–Londýn i v čase 2 hodiny a 53 minut.

Letoun byl běžně schopen přepravit až 100 cestujících, kterým se dostávalo nejen luxusu v podobě extrémně rychlého cestování, ale také luxusu přímo na palubě. Pohodlné sedačky, dobré jídlo a pití a také dostatek prostoru byl standard každého letu Concordu. A také vysoké ceny letenek, kvůli kterým se jednalo o dopravní prostředek pro nejbohatší. Ráda jej například využívala i královna Alžběta II. Letět Concordem se tak pro mnohé stalo zážitkem z říše snů.

concorde

Concorde byl ve své době skutečným králem nebes

Jenže tento sen se rozplynul v červenci roku 2000, kdy došlo k tragické havárii letadla způsobené roztržením pneumatiky během vzletu a následným požárem, který zapříčinil pád letadla. Nehodu nepřežilo všech 109 osob na palubě a 4 osoby v hotelu, na který letadlo spadlo.

Havárie přinesla uzemnění Concordů, které se zpět do vzduchu dostaly až v roce 2001. Ze strany cestujících však nebyl o cestování tímto strojem tak velký zájem jako dřív, k čemuž přispěly i teroristické útoky z 11. září 2001. Concordy se staly nehospodárnými a jejich program byl v listopadu roku 2003 ukončen.

Nadzvukové létání začíná psát novou kapitolu

Nadzvukové cestování však rozhodně není vnímáno jako slepá ulička ve vývoji letecké dopravy. O téměř 17 let později stojí na pokraji své další kapitoly. Na letounech schopných překonat rychlost zvuku v současné době pracuje hned několik zcela nových startupů i zavedených hráčů.

Mezi nová jména patří Aerion podporovaný Boeingem, Spike Aerospace či Boom Supersonic. První dva jmenovaní pracují na letadlech, která sice budou schopna překonávat rychlost zvuku, ale jejich velikost i přepravní kapacity se blíží spíše privátním jetům (Aerion AS2 má přepravní kapacitu 12 cestujících, Spike S-512 pojme 18 cestujících). Kdežto Boom má ambici přinést na trh civilního letectví nadzvukový letoun, který bude schopen přepravit až 55 cestujících, a to rychleji než Concorde.

boom-supersonic-overture2

Nadzvukový letoun Overture od Boom Supersonic

Foto: Boom

Všechna tři zmíněná letadla by se měla dostat do vzduchu již za tři roky, a tím otevřít zcela novou kapitolu nadzvukového cestování. Je ale otázkou, zda se stroje osvědčí natolik, že na ně naváží i další výrobci a nadzvukové cestování se stane zaběhlým standardem. Vzhledem k nákladům na vývoj i očekávaným cenám letadel je jasné, že se minimálně zpočátku bude stále jednat o způsob cestování pro vyvolené.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.