Vstříc moderní strojařině. Bratři Málkovi digitalizací chtějí změnit český průmysl a míří na miliardový trh

Milan a Jakub Málkovi stojící za projektem Kooperace

Foto: Kooperace.cz

Evropa je světovou strojírenskou jedničkou, překonává tak trh ve Spojených státech či Číně. A byť je strojírenství jedním z nejdůležitějších segmentů našeho průmyslu, doteď se digitalizaci, která je třeba v bankovnictví velkým tématem, spíše úspěšně brání. To je na čase změnit.

Věří v to bratři Málkovi stojící za projektem Kooperace.cz, který strojírenským podnikům pomáhá vytěžovat jejich volnou kapacitu díky efektivnějšímu sdílení informací. Na rozvoj teď navíc získali v rámci akcelerátoru tuzemského investičního fondu Lighthouse Ventures několikamilionovou investici.

Kooperace.cz se tak přidává k již sedmi akcelerovaným startupům, mezi které patří například Foxdeli, Distro, Nulisec či UptimAI. Firmy v programu všeobecně kromě investice, která je zpočátku až do výše 200 tisíc eur (5 milionů korun) a může být navýšena o dalších 700 tisíc dolarů (17,5 milionu korun), získávají mentoring či kanceláře zdarma.

Podnikatelé od puberty

Bratři Milan a Jakub Málkovi úzce spolupracují celou svou pracovní kariéru. V oblasti strojírenství a distribuce hutních materiálů se pohybují od svých patnácti let, kdy v podnikání pomáhali svým rodičům.

Ve dvaadvaceti letech tak už měli firmu s obratem přesahujícím 200 milionů korun a během krize se úspěšně integrovali do sítě nadnárodní společnosti. Ve střední Evropě nakonec firma vyrostla na úroveň jedné miliardy korun. Pak ale přišel zlom.

Milan MÁLEK firma Kooperace.cz Hradec Králové strojař soustr

Jeden ze zakladatelů kooperace Milan Málek

„Nutně jsem potřeboval opracovat trubky. Hodiny a hodiny jsem hledal přes vyhledávače, a nakonec jsem našel několik firem, které jsem musel všechny obvolat, abych se dozvěděl, že vlastně žádnou volnou kapacitu nemají,“ vzpomíná dnes šestatřicetiletý Milan Málek.

„Když jsem zjistil, že je to navíc standardní postup při hledání nových kooperantů ve 21. století a že objem ve strojírenství bez automotive v Evropě je více jak 600 miliard eur, tak jsem se rozhodl s tím něco udělat a tento trh změnit,“ popisuje Málek, jak vlastně na celou myšlenku přišel.

Vznikl tak portál Kooperace, který pomáhá malým a středním strojírenským podnikům vytěžovat jejich volnou strojní kapacitu. Konkrétně jde o sdílení informací s většími zadavateli práce, kteří potřebují například vyrobit nějaký díl – podobně, jako kdysi potřeboval Málek.

Aktuálně hradecká firma spouští tržiště strojírenských kapacit a zakázek, které se budou automaticky propojovat, a celý proces by se tak měl zjednodušit a zrychlit. Ve své podstatě tak funguje podobně jako například aplikace Liftago nebo Flixbus.

Na jedné straně jsou řidiči (respektive menší a střední firmy s volnými strojírenskými kapacitami) a na straně druhé zákazníci, kteří se potřebují někam dopravit (respektive větší firmy, které potřebují něco vyrobit či vyhledávají konkrétní operaci). Podobný je u obou firem i byznys model – platí se pouze za zrealizované zakázky a Kooperace si z nich bere provizi, případně si účtuje marži za zakázky, které přímo sama realizuje.

„Pokud budeme brát, že naší konkurencí jsou poptávkové portály, tak se odlišujeme asi ve všem. Jsme zaměření čistě na strojírenství, rozumíme trhu i našim zákazníkům. U nás se poptávají reálné zakázky a opravdu se snažíme, aby se k lidem dostávali poptávky pouze na stroje, které vlastní. Jiní jsme i v tom, že se u nás neplatí za kredity, poptávky nebo členství, ale pouze za zrealizovanou zakázku,“ přibližuje starší z dvojice bratrů Jakub Málek.

Inovativnost tak bratři ve své firmě vidí nejen v tom, že přenáší celý proces do digitálního světa, ale také v tom, že jdou do hloubky jednotlivých strojů a budují algoritmus, který v budoucnu má být schopen automaticky spojovat potřebné technologie s výkresovou dokumentací.

Největší strojírenský ekosystém na světě

Letos chce firma dosáhnout na 300 milionů korun v poptané práci. „Nicméně je možné, že to bude ještě více, protože jen za leden jako druhý měsíc akcelerace jsme zpracovali více než 112 poptávek s obratem přesahujícím 35 milionů korun,“ prozrazuje Milan Málek.

O poptávku na trhu po podobném produktu se neobává. Kooperovat má ve zvyku téměř každá strojírenská firma, protože jen několik z nich si může dovolit mít technologické vybavení na všechno. Navíc kvůli nedostatku kvalitních lidí na trhu se firmy mění a stále častěji poptávají více hotových polotovarů. I díky tomu mají bratři do budoucna velké plány.

industry

Foto: Rob Lambert / Unsplash

„Naše cíle a ambice jsou samozřejmě vysoké. Chceme vytvořit největší strojírenský ekosystém na světě. Propojení několika desítek a v budoucnu stovek tisíc firem v Evropě donese neskutečné množství synergií, ze kterých budou profitovat především zástupci malých a středních podniků, pro které to hlavně děláme,“ věří Jakub Málek.

A věří jim také investoři – díky akcelerátoru Lighthouse Ventures Kooperace.cz získala na rozvoj a spuštění zcela nového automatizovaného portálu jednotky milionů korun. Kapitál by měl startupu pomoci posouvat produkt i služby, peníze tak víceméně na poloviny plánuje rozdělit na nábor lidí a vývoj produktu.

„Za nejdůležitější výzvu pro tento rok považuji přesvědčit velké české firmy, aby do toho šly s námi a začaly své kooperace poptávat přes náš portál. Aby nám k produktu daly zpětnou vazbu, aby nám řekly, co jim třeba chybí, nebo co by si přály tam mít. Věřím, že se nám to i za podpory našich partnerů podaří. Ve druhé polovině roku bude nejdůležitější získat globálního strategického partnera,“ doplňuje Milan Málek.

michal-smida-boxed

Přečtěte si takéChceme převrátit princip splátek, hlásí Michal Šmída. Přes jeho Twisto loni protekly 2 miliardy korun

V těchto úkolech firmě pomohou také mentoři z akcelerátoru Lighthouse Ventures, který se obecně zaměřuje na early-stage a globálně smýšlející startupy působící na technologické scéně.

Intenzivní akcelerace trvá dva měsíce, výměnou za podíl firma získá kromě kapitálu či kanceláří zdarma také možnost s odborníky pracovat na byznys plánu, designu prototypu pro MVP, go-to-market strategii či získání právního poradenství ve vztahu k zákazníkům, zaměstnancům a podobně.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.