Válka pick-upů se blíží. Svého vodíkového jezevce ukázal i startup Nikola a slibuje dojezd téměř 1 000 kilometrů

Nikola Badger, první vodíkový pick-up této americké společnosti

Foto: Nikola

Zatímco u nás pick-upy na silnicích vídáme jen sporadicky, ve Spojených státech patří mezi vůbec nejoblíbenější, a hlavně nejprodávanější vozy. Segmentu v USA již delší dobu vládnou výrobci jako Ford, Ram či Chevrolet, ovšem na jejich výsostné postavení si brousí zuby řada nových automobilek. Nejnověji Nikola se svým vodíkovým Jezevcem, který by měl nabídnout skutečně impozantní parametry.

Pokud se podíváme na trojici nejprodávanějších vozů v USA za první polovinu minulého roku, na třetím místě najdeme pick-up Chevrolet Silverado, na druhém pick-upy 1500, 2500 a 3500 od Ramu a na prvním místě opět pick-up F-Series z dílen Fordu. Jasný doklad toho, jaké oblibě se tento segment v USA těší.

Ford, Chevrolet, Ram, ale třeba také GMC, to jsou tradiční výrobci s mnohaletou tradicí, kteří nabízí americkým zákazníkům přesně to, co měli vždy rádi. Velké silné motory, titánské rozměry a věčně nasupený vzhled připomínající svalovce, který právě zjistil, že si doma zapomněl připravený protein.

19_frd_f15_40662_lariat_ext_rubyred_v2_fade

Ford F-150 byl v USA v první polovině roku 2019 nejprodávanějším vozem

Foto: Ford

Jenže zdaleka ne všechno, co fungovalo dříve, funguje na zákazníka i dnes. Řeč je o velkých spalovacích motorech, jejichž žízeň je takřka neuhasitelná a které zatápí životnímu prostředí.

Přesně toho chce využít nová vlna přicházejících hráčů, kteří na to jdou s novými technologiemi. Řeč je o vozech s alternativními pohonnými systémy, jako je Tesla Cybertruck, Rivian a jeho R1T a nově také Nikola a jeho vodíkem poháněný pick-up jménem Badger (česky Jezevec).

Nadupaný Jezevec

Nikola Corporation o sobě prozatím dávala vědět hlavně skrze bezemisní nákladní tahače, které se v mnohém podobají chystanému Semi od Tesly. Představení Badgeru je tedy poměrně zajímavé překvapení s ještě zajímavější technikou. Ta v sobě kombinuje vodík v nádrži s klasickým akumulátorem, který bude mít podle Nikoly dostatečně velkou kapacitu na to, aby mohl pohánět vůz sám o sobě.

nikola-badger-pick-up2

Badger sází na modernější design

Foto: Nikola

„Nikola má v rámci programu nákladních vozů technologie v miliardových hodnotách, tak proč ji nevyužít také u pick-upu? Pracoval jsem na tomto programu roky a věřím, že trh je již připraven na něco, co dokáže zastat celodenní práci bez plýtvání energie,“ řekl v oficiálním prohlášení Trevor Milton, zakladatel a CEO arizonského startupu Nikola.

Kombinaci vodíku a klasického akumulátoru Nikola totiž aplikuje i do svých tahačů, u kterých má navíc v plánu prodávat hned několik jejich verzí. Ty budou buď kombinovat vodík s akumulátorem pro co největší dojezd, nebo budou k dispozici pouze akumulátorové verze s omezenějším dojezdem a lákavější cenovkou. Je tedy dost možné, že tento prodejní model bude aplikován i na Badger.

Nikola však prozatím mluví pouze o vodíkové verzi, která by měla poskytnout dojezd až 965 kilometrů s plnou vodíkovou nádrží a téměř 500 kilometrů pouze za využití akumulátoru. S tímto na dnešní poměry impozantním dojezdem je svázán i úctyhodný výkon 900 koňských sil spolu s akcelerací, díky které se vůz dostane z klidového stavu na rychlost bezmála 100 km/h za 2,9 sekundy.

nikola-badger-pick-up4

Nikola vůz popisuje jako stroj, který je schopen pracovat v jakýchkoliv podmínkách

Foto: Nikola

Problém jménem vodík

Provoz vodíkového vozidla se alespoň, co se dojezdu týče, zdá být trefou do černého. Problém však spočívá v nedostatečné infrastruktuře, která je nejen ve Spojených státech, tak špatná, že se společnost Nikola sama rozhodla vystavět na celém území Států stovky nových vodíkových stanic.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch Podcastu

Nyní by bylo slušností uvést, na kolik novinka z dílny Nikoly přijde a kdy se dočkáme jejího uvedení do výroby. Bohužel ani jednu z těchto informací firma prozatím neuvedla a projekt Badger tak musíme založit k dalším oznámeným, ovšem blíže nespecifikovaným projektům tohoto startupu, mezi které patří například elektrický vodní skútr WAV.

Lze však předpokládat, že díky vodíkové technologii bude pořizovací cena vyšší než u konkurenčních elektrických modelů.

nikola-badger-pick-up5

Před Badgerem stojí celá řada soupeřů

Foto: Nikola

Nikola navíc musí počítat s tím, že již nyní se v segmentu pick-upů na americkém trhu schyluje k bitvě, jaká tu ještě nebyla. Mimo Cybertrucku a R1T od Rivianu připravuje elektrický pick-up také Ford ve své F-Series a v nedávné době byl oznámen příchod elektrického Hummeru, který by mohl být taktéž nabízen ve verzi se zadní korbou.

Opomenout bychom rozhodně neměli ani projekt automobilky Karma a samozřejmě klasické spalovací pick-upy. Pokud tedy Nikola neuvede Badger na trh dříve než za dva roky, pozdější výsadek již bude do naplno probíhající válečné vřavy pick-upů, ve které bude bojovat každý s každým, bez ohledu na pohon, tradici jména, velikost či design.

nikola-badger-pick-up3

Badger z bočního pohledu

Foto: Nikola

nikola-badger-pick-up7

Interiér vozu

Foto: Nikola

nikola-badger-pick-up6

Interiéru vévodí velká obrazovka

Foto: Nikola

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.