V herním průmyslu máme jedny z nejtalentovanějších lidí. Podívejte se, jak se tvořila hudba do legendární Mafie

Hlavní postavy druhého pokračování ikonické české hry Mafia

Foto: Ivan Rylka / 2K

Tvorba prvního dílu českého herního klenotu Mafia zabrala přes tři a půl roku bezesných nocí a neuvěřitelné dřiny. Na svou dobu šlo o pokrokovou hru, jež se mohla měřit s áčkovou produkcí největších zahraničních studií. Nabízela nejen propracovaný engine, ale především skvěle napsaný příběh a také profesionální hudební doprovod, který si nezadá s hollywoodskými filmy.

Příběh hry doplňovala dobová hudba jazzových muzikantů Django Reinhardta, The Mills Brothers, ale i Louise Armstronga nebo Louise Primy. Původní hudba prvního dílu, který vytvořilo brněnské studio Illusion Softworks v čele s Danielem Vávrou, byla vytvořena v rukou Vladimíra Šimůnka a nahrál ji Český symfonický orchestr. Dodnes jde o jednu z nejlepších tvoreb na českém herním trhu.

Stejně jako první díl měl i druhý díl Mafie, který vyšel v roce 2010, na starosti převážně český, potažmo slovenský tým, a tak se vedle scénáristy a herního designéra Daniela Vávry objevili česko-slovenští tvůrci právě i u hudebního soundtracku. Ten byl v případě druhého dílu vůbec nejkomplexnější a obsahoval celkem tři hodiny nahrané orchestrální hudby. Pracovali na něm spolu s Pražským filharmonickým orchestrem Matúš Široký a také Adam Kuruc.

Právě s těmi jsme si u příležitosti koncertu Mafia Live, který se uskuteční už na začátku března a jehož je CzechCrunch mediálním partnerem, bavili o tom, jak se k tvorbě hudby pro druhou Mafii dostali, jak tvorba probíhala, kolik práce je za jednotlivými skladbami, ale i o celém herním průmyslu.

matus-siroky

Hudební skladatel a jeden z autorů hudby pro Mafii II Matúš Široký

Foto: Matúš Široký

„V 2K jsem jako in-house skladatel začal pracovat už v roce 2006 (tehdy šlo ještě o Illusion Softworks). Začínal jsem díky výběrovému řízení na jiných projektech, kde jsem se osvědčil, a postupně se dostal právě i k Mafii 2,“ popisuje své začátky v jednom z nejznámějších tuzemských herních studií skladatel Matúš Široký. Když se dostal k druhému dílu Mafie, přišel na to, že jde o tak komplexní projekt, že budou potřebovat v rámci studia posily.

Tehdy začal aktivně vyhledávat dalšího kolegu, který by měl zkušenosti nejen s orchestrální hudbou, ale také jazzem, který už od prvního dílu dobovou Mafii logicky doprovází. Mezi nejslibnějšími kandidáty byl tehdy Adam Kuruc, který se nakonec vedle Širokého stal hlavní tváří soundtracku pro druhý díl.

Hudba do hry je jedna z prvních věcí, na které se musí začít pracovat. Doplňuje celkový emociální zážitek jednotlivých scén i filmových sekvencí a zároveň pomáhá vývojářům k lepší představě o vývoji hry. Druhá Mafie byla kompletně jiná, místo samplovaných zvuků už využívala převážně vlastní hudbu, navíc je nutno dodat, že máme v Česku jeden z nejlepších orchestrů na světě, takže to na zážitku jen přidává.

„Na začátku vzniklo obrovské množství různorodých návrhů, ze kterých se vyprofiloval směr, kterým při tvorbě hudby půjdeme. Představy byly různé, takže jsme museli kombinovat vše tak, aby se to líbilo většině, včetně kreativního vedení. Na začátku se řeší hlavní téma, ale finální podoba paradoxně vznikla až těsně před nahráváním v Praze,“ říká dvojice skladatelů.

orchestra-mafia2

Orchestr při nahrávání hudby do druhého dílu Mafie

Foto: 2K

Ne vždy je ale nahrávání hudby v počáteční fázi tak jednoduché, jak to může na první dobrou vypadat. Tím, že se začíná s hudbou už v rané fázi vývoje, se jednotlivé části hudby řeší postupně. „Hudba vznikala průběžně s vývojem hry a byla komponovaná přesně na míru každé jednotlivé části, která si to vyžadovala,“ říká Široký.

Celkově se tak nahrálo kolem tří hodin hudby, která vznikala téměř dva roky. „Intenzivní produkce byla možná půl roku. Důvodem bylo to, že vývoj hry byl velmi dlouhý, plný předělávek a různých ladění a až v závěru jsme mohli vše vidět v takřka finální podobě,“ vzpomínají tvůrci. „Vedle Mafie 2 jsme ale pracovali ještě na třech dalších projektech a nových prototypech, kde se komponovala hudba,“ doplňují.

Při tvorbě hudby se Matúš Široký a Adam Kuruc několikrát potkali také s Danem Vávrou, který měl z podstatné části hru na starosti a který stál za scénářem a návrhem designu i pro první díl. „On sám ale neměl kvůli velikosti projektu šanci z časového hlediska hudbu připomínkovat. Hlavní komunikace kolem zpětné vazby na hudbu probíhala přes hudebního producenta, aby se zamezilo protichůdným požadavkům,“ říká Široký.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéV Česku je obří talent. Úspěch Beat Saberu dokázal, že jsme na světové úrovni, říká Jaroslav Beck v CzechCrunch Podcastu

Na hudebním doprovodu jedné z nejúspěšnějších tuzemských her pracovaly desítky lidí. Samotný orchestr měl vedle dirigenta Andyho Bricka zhruba 60 členů, nahrávaly se také bicí (Stano Kociov), piánové sekvence (Adam Kuruc) a basová kytara (Juraj Griglák). V režii při nahrávání byli součástí celkem čtyři lidi, konkrétně sound engineer Jan Kotzmann, assistant engineeři Cendra Kotzmann a Pavel Ridoško a recording manager Petr Pýcha. Na finálním mixu a masteringu poté pracoval Michal Pekárek. Celá hudba se nahrávala v Českém národním symfonickém orchestru Praha.

Pokud byste si chtěli orchestrální hudbu z první a druhé Mafie poslechnout naživo, už 4. března se bude v prostorách pražského Fora Karlín konat speciální orchestriální koncert Mafia Live v podání Filharmonie Brno a aranžmá z rukou Petra Jiráka. Návštěvníky čekají téměř dvě hodiny té nejlepší hudby z obou dílů a CzechCrunch bude u toho jako hlavní mediální partner. Vstupenky lze pořídit za necelých 900 korun.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.