Český fintech Proplat.to proplácí faktury firmám, do kterých může investovat kdokoliv. Sází na rychlost a automatizaci

Tým stojící za fintech projektem Proplat.to

Foto: Proplat.to

Když se řekne slovo fintech, většině lidí si vybaví služby jako Zonky, Revolut, Twisto nebo Spendee. Tyto firmy mají společné jedno – soustředí se na běžné zákazníky, a díky tomu mají na trhu větší povědomí. Nemalá část fintechových startupů se ovšem zaměřuje na pomoc ve financování firem a právě tato oblast získává čím dál více pozornosti.

Dlouhodobě na trhu funguje například platební instituce Roger, přes kterou loni prošly faktury za dvě miliardy korun, na obrátkách nabírá i podobně zaměřená platforma Bondster a vstup na tuzemský trh oznámila Lidya, dravý fintech z Nigérie.

Před půlrokem k tomu vznikla další čistě česká fintechová služba Proplat.to, za kterou stojí společnost Money Store, dříve působící pod názvem Euroclaim Praha a Eurodebts, s licencí od České národní banky.

Od správy pohledávek k faktoringu

Její zakladatel Ivo Krátký na trhu působí už od roku 2003 a aktuálně se věnuje rozvoji nových finančních služeb. Do loňského roku se zabýval správou nakoupených, tedy vlastních pohledávek a vedle toho se pustil do budování nových služeb. První byla aplikace Klaplo.to nabízející mikropůjčky výhradně přes mobilní aplikaci.

proplatto-web

„Po úspěšném rozjezdu aplikace Klaplo.to jsme se rozhodli pokračovat v rozvoji nebankovních služeb. A oblast faktoringu se přímo nabízela. Jedná se o oblast finančních služeb, které jsou velkými bankami spíše opomíjeny, a přitom jde o plnohodnotnou formu financování zajištěného již odvedenou prací dodavatele,“ popisuje Ivo Krátký počátky služby Proplat.to.

Faktoring je v případě této služby postaven na úhradě pohledávky, která již fakticky existuje a je zároveň potvrzena odběratelem. Proplat.to tak oslovuje především středně velké společnosti s portfoliem odběratelů a delšími termíny splatnosti faktur. Díky investorům, kteří navzájem v aukcích soutěží o možnost tyto faktury financovat, služba dokáže zlepšit cash flow firem.

„Investované prostředky jsou kryté pohledávkami za převzatými fakturami. Ty jsou tím ‚aktivem‘, které my si dopředu prověřujeme a zjišťujeme jejich kvalitu a existenci. Na rozdíl od úvěru, kde firmě půjčujete peníze, aby s nimi něco udělala a z výdělku dostanete peníze zpět, u faktoringu platíte za konkrétní existující plnění, které již proběhlo,“ vysvětluje Ivo Ščuka, obchodní ředitel společnosti Money store.

Podle něj si málokdo uvědomuje, že postavení věřitele u faktoringu je kryté reálně konzumovanou hodnotou, za kterou je odběratel povinen zaplatit předem známou a dohodnutou cenu. V případě, že by faktura nebyla uhrazena, pak Proplat.to jako subjekt přebírající pohledávku disponuje škálou postupů jejího vymáhání, s čímž mají zakladatelé zkušenosti už ze svého předešlého podnikání. Zatím se však firma chlubí stoprocentní úhradou faktur.

Zaměření na rychlost

K zahájení veřejného provozu aplikace došlo v září loňského roku po několika měsících interního testování a podle vyjádření jejích tvůrců dnes realizuje stovky faktoringových transakcí měsíčně pro společnosti z oblastí automotive, logistiky či dodavatelů strojírenských výrobků.

„Portfolio odběratelů-plátců se přitom skládá ze všech námi akceptovaných úrovní kvality. Velmi rychle se v této souvislosti rozrůstá i komunita investorů, kteří oceňují hlavně možnost rozložení portfolia investic formou částečné úhrady faktury. Více než pětatřicet procent investorů aktuálně využívá funkci investičního automatu k okamžité účasti na aukcích,“ přibližuje Ivo Ščuka.

proplatto-tym

Vedení Proplat.to

Foto: Proplat.to

Hlavní konkurenční výhodu oproti jiným fintechům vidí Ščuka hlavně v rychlosti zmiňovaných investičních automatů. Nejrychlejší aukce u faktury nad 50 tisíc korun proběhla již za 16 minut i s profinancováním a podle zakladatelů služby tento čas rozhodně není limitem. Zavádění okamžitých plateb bankami rychlost financování ještě umocňuje.

„Díky investičním automatům se nám většinou faktura profinancuje okamžitě po vložení do systému. Dodavatelé se mohou rozhodnout, zda finanční prostředky potřebují okamžitě a akceptují daný úrok, nebo vyčkají do uzavření aukce uplynutím času a dají tak šanci jiným investorům s možností snížení úrokových nákladů,“ doplňuje Ivo Krátký.

Vyšší počet menších částek

Rozdíl oproti konkurenci vidí také v obchodním modelu, v jehož rámci oslovují jinou část trhu, než kterou aktuálně oslovuje konkurence. Služba je totiž připravena tak, aby transakčně zvládala i menší částky a zároveň jejich vyšší počet.

„Tím pádem oslovujeme tu část trhu, která dnes není pro konkurenci zajímavá nebo dokonce akceptovatelná. Právě v oblasti menších finančních transakcí můžeme z našich zkušeností bohatě čerpat. Takto zvládnutý obchodní model pak vyšší finanční objemy realizuje naprosto bez komplikací,“ říká Ivo Krátký.

michal-hrabi-phonexia

Přečtěte si takéHlasem umělou inteligenci neošálíš. Brněnská Phonexia nově dovolí identifikovat volajícího za tři vteřiny

Na automatizaci se Proplat.to kromě investic spoléhá také při provozních úkonech, což umožňuje minimalizovat organizační strukturu i náklady s cílem nabídnout partnerům nejvýhodnější podmínky. P2P investoři na platformě získávají kompletní dosažený úrok bez srážek nebo poplatků, dodavatelé po vyúčtování obdrží fakturovanou částku sníženou o vysoutěžené úroky a o faktoringový poplatek na úrovni 0,9 procenta z fakturované částky.

„Tržní potenciál naší služby spot faktoring je obrovský. Koncept Proplat.to bourá omezení daná standardním faktoringem, jako je výhradní spolupráce s danou faktoringovou společností, nezbytnost stoprocentního toku faktur daného dodavatele nebo odběratele formou faktoringu či minimální nasmlouvané objemy faktoringových transakcí,“ říká Ivo Ščuka.

Na českém trhu prý tak podle něj ještě podobných služeb není dostatek. „Na tuto otázku nám odpovídají jak naši dodavatelé, tak i investoři. Služba spot faktoringu tak, jak ji poskytujeme my, na trhu chyběla a my jsme nadšení z toho, že jsme měli správný úsudek při analýze trhu a při modelovém řešení služby,“ dodává Ščuka.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.