Nechte auta v garáži. Lucembursko jako první stát světa nabídne veřejnou dopravu zdarma po celé zemi

Tramvaj v Lucemburku, hlavním městě Lucemburska

Foto: GilPe/Wikimedia Commons

Lucembursko se pozítří chystá k velké změně, která výrazně ovlivní tamní městskou a meziměstskou dopravu. Po letech plánování se vláda rozhodla, že umožní svým obyvatelům využívat hromadné dopravní prostředky zcela zdarma, a to po celé zemi bez žádných omezení. Tímto krokem si zároveň vyslouží status prvního státu světa, který něco takového plošně umožní.

Pro drtivou většinu z nás jde o naprosto samozřejmý proces. Předtím, než nasednete do vlaku, autobusu nebo tramvaje, zakoupíte si příslušnou jízdenku. V lepším případě rovnou v elektronické podobě přes mobilní aplikaci. Jediným rozdílem je cena, respektive sleva na jízdném, kterou může cestující na svých městských a meziměstských trasách uplatnit.

Na to má každá země jiná pravidla a konkrétně v Česku platí, že děti, studenti a senioři mohou uplatnit slevy ve výši vyšších desítek procent. Nákup navíc mohou kombinovat s různými kartami a průkazkami, díky nimž je výsledná cena ještě flexibilnější. A byť se množí kritické námitky směřující ke zbytečnému čerpání státního rozpočtu, cestující, kterých se to přímo týká, jsou zpravidla spokojeni.

lucembursko-mesto

Lucemburk

Foto: djedj/Pixabay

Některé evropské země však zachází ještě dále a původně populistická tvrzení začínají překlápět ve skutečnost. Mezi nimi je i Lucembursko, malý vnitrozemský stát mezi Belgií, Francií a Německem, který od roku 2018 přemýšlí nad plánem, jak cestování hromadnými dopravními prostředky umožnit všem lidem, aniž by je to stálo jakékoliv peníze navíc.

Po několika politických debatách, konzultacích s tamní dopravní společností a rozhodnutí vlády je nyní jasno: plošné bezplatné cestování v MHD a meziměstských vlacích a autobusech vejde v Lucembursku v platnost již tuto neděli, respektive 1. března. A podle dostupných informací nebudou v tomto plánu žádné výjimky – zkrátka bude moci zdarma jezdit úplně kdokoliv.

Lucemburčané milují auta

Důvodem pro tuto poněkud odvážnou iniciativu je snaha o eliminaci aut, která jsou obyvateli Lucemburska hojně využívána. Podle statistik má země největší míru vlastnictví aut z celé Evropské unie – až šedesát procent lidí má pro dopravu do práce využívat auta, zatímco pouhých dvacet procent využívá MHD, respektive hromadné dopravní prostředky.

S ohledem na čím dál aktivnější volání po zodpovědnějšímu chování vůči přírodě je proto tento plán vcelku pochopitelný. Někteří vládní představitelé ovšem toto rozhodnutí neakceptují a obávají se, zda to pro zemi s nejvyšším HDP na obyvatele nebude příliš velká finanční zátěž a zda to má vůbec smysl, když má Lucembursko jedny z nejlevnějších sazeb na jízdné v EU.

François Bausch, ministr mobility a veřejných služeb, to uvádí na příkladu cestování pro osoby starších 60 let. Ti mohou napříč celým Lucemburskem cestovat už za 100 eur na rok, což je v přepočtu zhruba 2 500 korun.

Mládež do 20 let, studenti pod 30 let a sociálně slabší domácnosti měli využívání veřejných spojů v posledních letech úplně bez poplatků. Pro ostatní pak platilo, že se přibližně za dvě eura (zhruba 50 korun) mohli přepravit prakticky na jakoukoliv vzdálenost.

lucembursko-vlak

Železniční spojení nad řekou Mosela

Foto: Erich Westendarp/Pixabay

Operátor lucemburské veřejné dopravy toto rozhodnutí komentuje v kontextu celkových provozních nákladů na dopravu, kde poplatky tvořily pouze deset procent. Tudíž nejde o nijak klíčovou součást tohoto rozpočtu, který se má ovšem v následujících letech znatelně smrsknout v důsledku chystané modernizace železnic a vylepšení spojení mezi hranicemi.

O krok napřed je i Estonsko

Lucembursko se sice v neděli stane světově první vyspělou zemí, jež nabízí veřejnou hromadnou dopravu plošně zdarma, nicméně není jedinou zemí, která si s něčím podobným pohrává. Dalším státem je Estonsko, které je nazýváno jako hlavní město Evropy po stránce inovací a moderního přístupu k veřejným službám (viz propracovaný systém e-governmentu).

Konkrétně v Tallinnu si lidé mohou za pouhá dvě eura koupit takzvanou zelenou kartu, na kterou následně jezdí zcela zdarma po celém městě. V polovině roku 2018 se navíc objevila vládní iniciativa o tom, že každý z patnácti estonských krajů může svou lokální veřejnou dopravu udělat zdarma pro své obyvatele. Většina z nich to tehdy přijala.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.