Miloš Endrle z Geewy: Český herní průmysl dělá velké věci, ale potřebuje pětkrát více absolventů. Je třeba začít jednat hned

Zakladatel a šéf českého herního studia Geewa

Foto: Geewa

I když jsme z globálního pohledu poměrně malá země, máme za sebou v mnoha odvětvích obrovské úspěchy. Naši vědci a lékaři mají ve světě zvuk, sportovce z Česka znají po celém světě a z průmyslu v poslední době vyniká zejména ten herní, ve kterém jsme během posledních dvou dekád dokázali úctyhodné věci.

Ostatně, která podobně malá země by se mohla pochlubit nejprodávanější hrou ve virtuální realitě v podobě Beat Saberu, globálním úspěchem Kingdom Come: Deliverance od pražských Warhorse Studios, legendární Mafií nebo českou Geewou, která prorazila s tituly Pool Live Tour a nyní Smashing Four.

Právě Geewa v minulém týdnu ohlásila, že putuje do rukou kalifornského giganta AppLovin, který ji získal v transakci odhadované na stovky milionů korun. Její zakladatel a šéf Miloš Endrle navíc dlouhodobě podporuje českou herní scénu a během včerejšího dne se rozepsal o tom, jak bychom pro ni mohli udělat ještě víc. Jeho text v rozšířené verzi nyní přinášíme na CzechCrunchi.

***

Herní trh v Česku postupně roste, ale bohužel nevzkvétá tak rychle, jak by mohl. Příkladem je růst herního průmyslu v okolních zemích, kde vlády včas rozpoznaly potenciál tohoto kreativního odvětví.

Polsko

V roce 2016 založilo fond s 18 miliony eur (necelých 450 milionů korun) na rozvoj herního průmyslu. Tamní trh narostl ze zhruba 370 milionů eur v roce 2014 na více než 600 milionů během pouhých pěti let. Velkou zásluhu na tom má nejen růst esportu, ale také společnosti CD Projekt, která stojí za áčkovými tituly jako Zaklínač.

Německo

Německo dalo loni do podobného fondu 50 milionů eur (přes 1,2 miliardy korun). I díky tomu se západní sousedé stali vůbec největším herním trhem v Evropě, který v roce 2018 čítal více než 44 milionů hráčů a útratu přesahující 4,4 miliardy eur. Na tamním trhu jsou obří firmy jako dvě německé divize Ubisoftu či Crytek stojící za sérií Far Cry a Crysis.

Finsko

A naprosto výjimečné je Finsko, které fond založilo už v roce 1995 a 50 miliony eur nastartovalo vznik herního a startupového ekosystému, který je vzorem pro všechny ostatní progresivní země. Ostatně, finský trh roste průměrně 45% meziročním tempem. Už před téměř 25 lety vzniklo ve Finsku Remedy Entertainment stojící za sérií Max Payne nebo Alan Wake.

supercell

Šéf finského Supercellu Ilkka Paananen

Foto: Supercell

Vedle klasických studií přišlo ale třeba i Rovio, které vytvořilo hit Angry Birds, a v posledních letech z tamního trhu vydává jeden hit za druhým také Supercell, který má pod sebou série jako Clash of Clans, Clash Royale nebo Hay Day a je na mobilním herním trhu jedním z největších.

Česko?

U nás takový fond vůbec neexistuje, máme přitom i přesto množství firem, které dělají velké věci. Loni se prodalo za miliardu korun Warhorse Studios stojící za Kingdom Come: Deliverance, o několik měsíců později pak Beat Games a jejich Beat Saber. Vytvořili jsme světově úspěšné hry jako Mafia, Hidden & Dangerous, Arma, Machinarium,

Založení fondu je ale jen jeden z podnětů, kterým vláda může přispět k růstu herního průmyslu v Česku. Dalším důležitým stimulem jsou rychlost a podmínky pro zaměstnávání lidí z okolních zemí. Praha je atraktivní místo pro lidi nejen z východu, ale i ze západu, je významně atraktivnější než Varšava nebo Helsinky.

„Každý rok nám ujíždí vlak víc a víc.“

Geewa má už nyní přes 60 zaměstnanců z 18 různých národností. Přijímací proces je nicméně tak komplikovaný a zdlouhavý, že nejsme schopni konkurovat firmám z okolních zemí. Šéf finského Supercellu Ilkka Paananen si loni stěžoval, že se doba přijetí zaměstnance mimo EU prodloužila z 25 na 52 dnů, my na vyřízení potřebné žádosti čekáme kolikrát i přes 90 dní.

Vůbec nejdůležitější oblastí pro podporu nejen našeho podnikání je vzdělávání. Jsme země skvělých technických univerzit a uměleckých škol, které se ovšem jen velmi pomalu mění k výchově studentů pro digitální svět. Ze svého pohledu vnímám, že veškeré aktivity vycházejí zdola, od progresivně smýšlejících děkanů, profesorů a bývalých studentů.

smashingfour

Největší herní hit české Geewy Smashing Four

Foto: Geewa

Naprosto chybí jasná strategie a vize, kam vzdělávání chceme posunout, a s tím spojené podmínky pro progresivní školy a lidi v nich. Snaha tu přitom je, existuje nezisková Asociace českých herních vývojářů, která pořádá nejrůznější iniciativy a shrnuje celý trh.

Jako odvětví bychom potřebovali minimálně dvakrát, reálně tak pětkrát více absolventů, především v technických a uměleckých oborech. Nemusíme vymýšlet nic extrémně komplikovaného, stačí se inspirovat od Finska a začít, začít hned, protože každý rok nám ujíždí vlak víc a víc!

Hry jsou skvělý nástroj výuky, moje generace se na nich naučila anglicky, a pro ty současné je to ideální nástroj, jak zkombinovat programování s kreativním myšlením, což jsou dva nezbytné atributy pro úspěch v jakémkoliv oboru v budoucnu.

Programování totiž není pro „ajtíky“, ale stejně jako angličtina pro každého, kdo chce a bude chtít porozumět světu, ve kterém žijeme. Jsem přesvědčený, že programování a tvorba her by v nějaké podobě měly být součástí výuky už na základních školách.

I já stejně jako jako mnozí z vás včetně našich politických představitelů chci silné Česko, jen je třeba od silných marketingových proklamací přejít k činům. Ochotné odborníky, kteří v tom i státu pomohou, máme, například ty z Česko.Digital nebo z Hlídače státu. Stačí jen chtít a hlavně začít! Začít hned!

Miloš Endrle je zakladatel a CEO českého herního studia Geewa, mezi jehož největší hity patří Smashing Four (mezi TOP 300 nejvýdělečnějšími hrami na světě) a Pool Live Tour, který hrálo přes 80 milionů uživatelů. Před založením Geewy působil Miloš Endrle 15 let jako business developer v přední české softwarové firmě na různých projektech pro banky a telekomunikační operátory.