Jen palubovka mu nestačila. Kobe Bryant aktivně investoval a podpořil Alibabu, tvůrce hry Fortnite i Jessicu Albu

Kobe Bryant

Foto: Neon Tommy/Flickr

Stačí jim pár úspěšných sezón, několik lukrativních partnerských smluv, mediální zájem a jejich nadcházející generace jsou zabezpečeny až do konce života. Nějak tak se jeví život špičkových sportovců, kteří vše obětovali pro to, aby se stali nejlepšími ve své disciplíně. Někteří z nich však volí i jiné kroky a získané jmění chytře investují.

To byl případ i legendárního basketbalisty Kobeho Bryanta, nedílné součásti klubu Los Angeles Lakers a držitele prestižních ocenění za výkony v NBA, který minulou neděli se svou dcerou a dalšími sedmi lidmi tragicky zahynul v důsledku pádu helikoptéry v okolí svého milovaného města. I on patřil mezi aktivní investory, byť se to na první pohled nemuselo vůbec zdát.

Vždy fandil zajímavým nápadům a prosazoval myšlenku tvrdé práce, ze které plynulo ovoce. Proto v roce 2013 spolu se svým společníkem Jeffem Stibelem založil investiční firmu a o tři roky později (respektive po ukončení profesionální kariéry) fond s počátečním kapitálem ve výši 100 milionů dolarů, prostřednictvím kterého chtěla dvojice podporovat ambiciózní projekty.

kobebryant

Kobe Bryant v dresu Los Angeles Lakers

Foto: Joseph A. Lee

Byl pojmenován jako Bryant Stibel a od počátku se zaměřoval především na startupy z oblasti médií, technologií a spotřebních produktů. Ačkoliv Kobe Bryant nikdy nebyl brán jako hlavní tahoun, co se týče investic v raných fázích vývoje firem, postaral se o několik zásadních finančních injekcí, o nichž veřejnost nemusí tušit.

Z dnešního pohledu se může jako nejzásadnější jevit investice do čínské Alibaby, jednoho z nejvýznamnějších e-commerce hráčů na světě, jehož aktuální tržní hodnota přesahuje 550 miliard dolarů. Do něj fond Bryant Stibel vstoupil v roce 2014 a figuroval v investičním kole spolu s firmami jako Yahoo nebo Unusual Ventures. To bylo uzavřeno jen pár týdnů předtím, než Alibaba vstoupila na burzu s vypsanými akciemi v hodnotě okolo 22 miliard dolarů.

Nešlo však o obyčejnou investici. Bryant se již delší dobu znal se zakladatelem Alibaby a nejbohatším Číňanem Jackem Ma, který mu pomáhal s propagací jeho vlastních značkových produktů a zahrnoval je přímo do nabídky na e-shopu. Také se čínský gigant stal distributorem prvního dokumentu Kobeho Bryanta, který by býval letos slavil teprve dvaačtyřicáté narozeniny.

jackma

Spoluzakladatel a bývalý výkonný předseda Alibaby Jack Ma

Foto: Alibaba

Vize skvělého odšťavňovače i podpora Fortnite

I když může Alibaba sedět na předních místech pomyslného žebříčku atraktivních investic, nejde o jediné zvučné jméno v basketbalistově portfoliu. Bryant Stibel se okolo roku 2016 podílel také na investičním kole sanfranciského startupu Juicero, který chtěl prorazit na trhu moderních odšťavňovačů ovoce.

Nakonec se ale ukázalo, že podobný koncept nemá příliš velký smysl a na pouhém vymačkávání konzervovaného džusu do sklenice vlastně není nic přelomového a celý byznys zkrachoval. Juicero ukončilo svůj kontroverzní provoz v roce 2017.

Neúspěchem však rozhodně neskončila investice do amerického herního studia Epic Games, jež stojí za megahitem Fortnite. Do něj Bryant Stibel investoval v pozdějších kolech v roce 2018 a dopomohl k valuaci ve výši 15 miliard dolarů. Bryant i Stibel totiž vždy věřili v kompetitivní stránku věci a přesně odhadli, že Epic Games vybudují jednu z nejzásadnějších stříleček moderní herní doby.

fortnite-skins

Fortnite

Foto: Epic Games

Vzhledem k tomu, že Bryant byl z podstaty sportovně založený, logicky se podílel i na iniciativách zaměřených na sport a zdraví. Jedním z úspěšných zářezů je web Represent, který byl určený pro prodej oficiálního merchandisingu světových atletů. Proslavila ho především Ronda Rousey, dost možná nejzásadnější postava moderního ženského MMA, která aktivně bojovala v organizaci UFC. E-shop byl následně prodán společnosti Custom Ink, avšak i tak stále funguje jako samostatná jednotka.

Za zmínku stojí i platforma The Players‘ Tribune z dílen stejnojmenné společnosti, která slouží pro zveřejňování esejí z per sportovců, aby navazovali bližší vztah se svými fanoušky online. Služba před dobou, kdy ji odkoupilo digitální vydavatelství Minute Media, nasbíralo v investicích okolo 58 milionů dolarů, přičemž Bryant Stibel se podílel na kole ve výši 5,5 milionu dolarů.

redbull-to

Přečtěte si takéOd thajských dělníků k nejvýkonnějším sportovcům světa. Příběh energie, síly a vytrvalosti značky Red Bull

V portfoliu Bryantova fondu se nachází i FocusMotion, nositelné zařízení, které na bázi umělé inteligence umí odhadnout rekonvalescenci sportovců po ortopedické operaci. Přesnější výše investice však zůstává neveřejná.

Legendární basketbalista, který s Los Angeles Lakers dokázal vyhrát pětkrát ligový titul, holdoval i kosmetickým produktům a snažil se je dostat také mezi pánskou komunitu. Proto se podílel na vzniku společnosti Art of Sport, jež nabízí sortiment unisexových produktů pro péči tělo a pleť. Do fungování se mimo jiné angažuje i James Harden, další ikona basketbalové NBA.

aos-1

Nabídka přípravků pro péči o pleť a tělo značky Art of Sport

Foto: Art of Sport

Pokud jde čistě o byznysové iniciativy samotného Bryanta, i v této oblasti lze najít pár ambiciózních misí. Jednou z těch nejvýraznějších je Mamba Sports Academy, tréninková organizace, která cílí na mladé sportovce a snaží se jim nabídnout ideální zázemí pro zlepšování svých dovedností.

Velký důraz kladl rodák z Filadelfie ve státě Pensylvánie i na společnost Granity Studios, v níž se zaměřoval na produkci knih se sportovní tematikou posazenou do světa fantasy. Pod ní vyšla i jeho biografie Mamba Mentality: How I Play. A jestli se ptáte, proč označení Mamba, tak právě Black Mamba byla Bryantova dlouholetá přezdívka.

Široký záběr

Protože Briant a Stibel měli investiční chapadla skutečně dlouhá a snažili se podporovat všemožné projekty, je jejich portfolio vcelku široké. Do škatulky úspěšných investic se proto řadí i následující počiny:

  • National Vision – Výrobce brýlí a kontaktních čoček pro lidi s podprůměrnými příjmy.
  • LegalZoom – Software, který propojuje rodiny a malé podniky s právníky pro pomoc se založením nových firem, zajištění duševního vlastnictví a podobně.
  • The Honest Company – Společnost založená slavnou herečkou Jessicou Alba, která nabízí organické kosmetické produkty a doplňky do domácnosti.
honest2

Jessica Alba a její The Honest Company

Foto: The Honest Company

  • BodyArmor – Drink pro sportovce, který slouží jako alternativa známé značky Gatorade (Coca-Cola). V roce 2014 v něm Bryant koupil deset procent podílu.
  • Shift Cars – Platforma pro prodej a nákup ojetých aut.
  • RingDNA – Služba fungující na umělé inteligenci pro naslouchání hovorů zákaznické podpory a zajištění zpětné vazby pro zlepšení jejich komunikace.
  • VIPKid – Firma, která čínským dětem zpřístupňuje základní výuku od učitelů v Severní Americe. Tehdy šlo o druhou investici do čínské společnosti (po Alibabě).

Celý výčet lze najít přímo na oficiálních webových stránkách BryantStibel.com. Firma i samotný fond bude nadále fungovat s podporou zainteresovaných partnerů, byť je jasné, že jsou představitelé tragickou událostí z minulé neděle stále otřeseni. Ostatně vyjádřili i soustrast přímo na úvodní stránce.

kobebryant-nba

Vizuál NBA ke vzpomínce na tragicky zesnulého Kobe Bryanta

Foto: NBA

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše přímo z historického srdce Moravy. Studoval management a marketing, baví ho Apple, fandí mladým umělcům a preferuje minimalismus.