Jaký byl Kobe Bryant jako investor podle spoluzakladatele česko-amerického startupu, který se prodal za 2 miliardy

Jeden z nejlepších basketbalistů historie a podnikatel Kobe Bryant

Foto: Represent

Přezdívalo se mu „Černá Mamba“, Kobe Bryant ovládal nejen basketbalové hřiště, ale také byznys, do kterého sám ve velkém investoval. Když před dvěma týdny přišla zpráva o nehodě vrtulníku poblíž kalifornského města Calabasas, ve kterém měl být vedle sedmi dalších lidí právě Kobe Bryant se svou třináctiletou dcerou, nechtěl tomu věřit snad nikdo. V následujících hodinách jsme se dozvídali podrobnosti i nezvratné potvrzení.

Svět basketbalu přišel o ikonu, která se navždy zařadila do síně slávy a která v rámci NBA zářila už od roku 1996 v dresu jediného týmu – Los Angeles Lakers. Právem ho začali fanoušci i experti označovat za novodobého Michaela Jordana, který nakonec nasbíral úctyhodných 33 643 bodů.

Dařilo se mu ale také v byznysu. Jeho firma Kobe Inc., v níž měl Bryantův podíl hodnotu přes 200 milionů dolarů, se soustředila na rozvoj značek ve sportovním odvětví a před sedmi lety stál také u založení vlastního investičního fondu Bryant Stibel, který spustil s investorem a dlouholetým přítelem Jeffem Stibelem.

Ten se soustředil na investice v raných fázích startupů a peníze mimo jiné vložil také do česko-amerického Representu, který v roce 2016 koupila americká firma CustomInk za 100 milionů dolarů, respektive téměř 2,3 miliardy korun.

prizeo

Trojice spoluzakladatelů Representu Leo Seigal, Andrej Pancik, Bryan Baum

Foto: Represent

„Nikdy jsem neviděl někoho s tak obrovským zápalem pro věc a zároveň disciplínou,“ říká s úsměvem na tváři při večeři v jedné ze sanfranciských restaurací spoluzakladatel startupu Represent Bryan Baum. Cesta ke Kobemu Bryantovi byla pro startup, který se soustředí na správu kampaní a výrobu triček za cílem vybrat peníze pro neziskové organizace za pomocí známých osobností, poměrně zajímavá.

Byl to právě Bryant a potažmo fond Bryant Stibel, který se připojil už v začátcích startupu k seedovému kolu financování (rok 2015) a pomohl ho tak dostat do další fáze, v níž už Represent spolupracoval s plejádou celebrit, od Arnolda Schwarzeneggera přes Lionela Messiho až po youtubera Felixe „PewDiePie“ Kjellberga.

„O rok později už jsme s ním realizovali kampaň, která měla podpořit nadaci Kobeho a Vannesy Bryantových,“ vzpomíná Baum.

„Šlo o jednoduchou filantropickou kampaň na prodej triček. A on to bral vážně jako sedmou hru ve finále NBA.“

Naráží na úspěch s kampaní, v níž se prodávala speciální kolekce vánočních svetrů s Bryantovým motivem a přes kterou se podařilo vybrat na dobročinné účely více než 430 tisíc dolarů. Tahle byla ale přeci jen trochu nestandardní.

Většinou to pro Represent funguje tak, že se dohodnou podmínky spolupráce, vytvoří se několik návrhů triček, ze kterých si osobnost vybere, následně dorazí na zhruba 5 minut k pořízení několika fotografií a poté se kampaň několikrát zasdílí na sociálních sítích k podpoření prodeje.

„Už jsme spolupracovali s mnoha opravdu známými osobnostmi a proces je většinou opravdu takto jednoduchý. Tady to ale bylo jinak,“ naráží Baum na fakt, že už v první fázi to bylo složitější, ale v pozitivním slova smyslu. „Kobe nám poslal tolik revizí, rad a nápadů stojících za designem jako nikdo, s kým jsme dosud spolupracovali. Nakonec celý proces trval několik měsíců,“ vzpomíná.

Celý Baumův tým tušil, že dokončením finální varianty designu to určitě nekončí a že ani proces focení rozhodně nebude pětiminutovou záležitostí. Po dokončení všech náležitostí si Represent dohodl s Bryantem focení, na osmou hodinu ranní.

„Když přišel, sršela z něj energie. Vzhůru byl ten den už několik hodin předtím, absolutně pohlcený fokusem na naši kampaň. Věděl z hlavy o všech předchozích kampaních, které u nás celebrity realizovali, věděl přesně, jak jsme se s firmou vyvíjeli a co je náš cíl, a začali jsme se bavit o tom, jak si sám představuje odpálení kampaně,“ popisuje Baum.

kb

Spoluzakladatelé Representu při setkáních s Kobe Bryantem

„Měl s sebou seznam věcí, které podle něj předchozí celebrity udělaly špatně, co naopak dobře, a co můžeme udělat proto, aby kampaň byla mnohem úspěšnější než ta jejich,“ říká Baum a pamatuje si, jak ho tehdy překvapilo, že má basketbalová hvězda až takovou disciplínu ve všem, co dělá.

„Šlo o jednoduchou filantropickou kampaň na prodej triček pro výběr peněz na jeho charitu. A on to bral vážně jako sedmou hru ve finále NBA,“ hovoří o Bryantově nasazení Baum, který po Representu stihl spoluzaložit startup Blue Vision Labs, prodat ho Liftu, a aktuálně se věnuje projektu Panoramic.

youtube-sf2-min

Přečtěte si takéZ YouTube je patnáctimiliardový byznys. Google poprvé odhalil, kolik mu platforma na sledování videí generuje peněz

Tehdy v Representu dostával od Kobeho Bryanta rady i mimo kampaň, když slavný basketbalista přicházel s nápady na další vývoj celé platformy. „Měl seznam nápadů a změn, které by mohly vést k dalšímu vylepšení Representu,“ pokračuje Baum.

Některé z navržených nápadů startup opravdu použil a nakonec se ukázaly jako funkční, což mohlo přispět i ke zmíněné stamilionové akvizici.

„Když jsme se viděli o dlouhé měsíce později znovu, ptal se mě konkrétní na body a změny, které navrhoval při našich prvních setkáních kolem tvorby kampaně,“ říká Baum. „Je ho opravdu škoda,“ uzavírá své vzpomínky.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.