Jako nové, ale levnější a podporující deštné pralesy. Tadeáš Kula přichází s novým způsobem, jak sdílet přečtené knihy

Zakladatel projektu Reknihy Tadeáš Kula

Foto: Reknihy

I když knihy patří mezí oblíbené sběratelské kousky, s nimiž se ideálně plní police a vytváří krásné domácí knihovny, jde zároveň o věci, které moc nekorespondují s minimalistickým životním stylem a pozitivním ohledem na životní prostředí. Přitom mohou skvěle sloužit pro trend sdílené ekonomiky, a to způsobem, že se budou předávat dále. Nikoliv však nutně přes běžné antikvariáty nebo online bazary.

S vizí nového způsobu, jak sdílet již přečtené knihy k dalším lidem, si začal vloni pohrávat Tadeáš Kula, dvaadvacetiletý mladík se zálibou ve webdesignu, vzdělávání a čtení knih. Protože již dlouho prosazuje myšlenku „more is less“, tedy více je méně, a tíhne k životu bez vlastnění zbytečného majetku navíc, začínal se více zabývat cirkularitou, která pro něj dávala velký smysl ve věcech, jako jsou právě knihy.

„Na stole mi ležely desítky knížek a já neměl čas na jejich zbavení. Zároveň nejsem ten typ, který by si doma tvořil vlastní knihovnu, což koresponduje s tím, že se snažím dávat pryč maximum věcí, co mám. V nastupujících generacích to vidím podobně – více si uvědomujeme, kolik se toho na světě již vytvořilo a nemáme takovou tendenci ke shromažďování,“ popisuje Kula.

tadeas-kula-2

Takto to u Tadeáše doma asi nevypadá

Foto: Reknihy

Právě od tohoto životního nastavení se odpíchl k tomu, aby založil projekt pod názvem Reknihy. Ten se na první pohled tváří jako mix internetového antikvariátu a blešího trhu s použitými knihami, při bližším prozkoumání však skrývá pár zajímavých aspektů, které prvotní vnímání mění. Reknihy totiž hrají na notu udržitelnosti a moderního přístupu k nakupujícím i prodávajícím.

Způsob, jak změnit knihkupeckou hru

Situace na trhu s knihami v Česku je poměrně jasná: na jedné straně stojí antikvariáty, na straně druhé naopak knihkupectví a e-shopy se zcela novými tituly za plnou cenu. Zájemci se pak nachází v bodě, kdy nutně nepotřebují úplně novou knihu, ale neholdují antikvariátům, kde se zpravidla nachází jen zastaralá, v některých případech neaktuální díla. Mnohdy se tedy uchýlí k online bazarům.

Problém s internetovými tržišti však zná snad každý: neexistuje jednoduché pravidlo, které by zaručovalo, že prodej knihy (respektive téměř všeho) proběhne rychle a spolehlivě. Řeší se smlouvání ceny, předání, a když dojde na nejhorší, prodávající se úplně odmlčí a celá akce přijde vniveč. Proto do tohoto chaosu vstupují Reknihy, aby lidem nabídli novou platformu, která bude spolehlivá a uživatelsky přívětivější.

reknihy-1

Reknihy.cz

Foto: Reknihy

Přímo na svém webu tvoří nabídku titulů z různých žánrů (od beletrie přes odbornou literaturu až po knihy pro školáky), které jim přichází z druhé ruky, ovšem v takovém stavu, jenž je téměř nerozeznatelný od knihy, která právě vyjela z tiskárny. Svým způsobem tak mění pohled na second-hand s knihami, protože se zaměřují pouze na zboží, které není nijak zvlášť poničené a na první pohled kolikrát ani nic nepoznáte.

Z tohoto principu pak mohou benefitovat obě strany. Vzhledem k tomu, že Reknihy za zaslané knihy vyplácí i procentuální provizi, prodávající se může dočkat menšího přivýdělku a zároveň do oběhu chytře poslat dobré tituly, které nepotřebuje mít doma na poličce. Nakupující naopak získá relativně novou knihu za lepší cenu a podpoří cirkulární ekonomiku i tím, že ji po přečtení může opět poslat zpět do Reknih.

Co se týče příjmů pro samotný startup, jde o jednoduchý princip „půl na půl“. Polovina z prodané knihy jde prodávajícímu, polovina naopak Reknihám, které ji vynakládají na logistiku, marketing, zaměstnance a další aktivity. Mimo jiné experimentují s takzvaným affiliate programem, což je jedna z oblíbených metod přivýdělku za nabízený produkt.

filip-horky-boxed2

Přečtěte si takéFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světě

„Zákazníci nám důvěřují a ve většině případů se i vrací, protože je zkrátka bavíme. Je za tím myšlenka zisku nejen toho stejného, co mohou po stránce obsahu obdržet levněji než v klasických obchodech, ale také důraz na ekologii. Není totiž nutné tisknout další a další knihy, když je lze sdílet,“ objasňuje Kula a dodává, že do Reknih týdně dorazí stovky knih a nabídka tak dnes již tvoří přes tři tisíce kusů.

Za ochranu deštných pralesů

Reknihy mají ještě jednu vizi. Nejen, že se snaží změnit pohled lidí na nákup knih a ukázat jim, že i „bazar“ může fungovat moderně a tak, jak se na rok 2020 sluší a patří, ale také se soustředí na ochranu deštných pralesů. Tadeáš Kula garantuje, že s každou objednávkou zachrání až 400 metrů čtverečních lesů, a to prostřednictvím světové organizace Rainforest Trust, kam posílá konkrétní obnos peněz.

prales-1

Deštný prales

Foto: Dhruva Reddy/Unsplash

Podobnou možnost současně nabízí i kupujícím, kteří si mohou zvolit, zda slíbenou provizi zašlou na stejný účet, nebo si ji nechají vyplatit. Podle Kuly má jít momentálně o zhruba pětinu zákazníků, kterým záchrana deštných pralesů není lhostejná a pomáhají jí právě přes Reknihy. Postup ostatně koresponduje s jejich důrazem na sdílenou ekonomiku, jež má k životnímu prostředí velmi blízko.

Pochopí to i Evropa

Kula svůj projekt vidí i za hranicemi. Byť zatím nemá v hlavě přesnou představu a se svým týmem o čtyřech dalších lidech nejprve plánuje dobýt Česko, jeví se pro něj evropská expanze jako smysluplná i v době, kdy jsou Reknihy ještě malé a flexibilní. „Začali jsme o ní přemýšlet díky Zásilkovně, která je naším partnerem a slouží jako místo jak pro podávání knih, tak pro jejich vyzvedávání,“ dodává Kula ke službě podnikatelky Simony Kijonkové.

Za zmínku stojí také jejich mutace pod označením Bukista, která je určena pro knižní tituly v angličtině a slovenštině. Výhledově pak může sloužit jako hlavní bod pro ono znatelnější rozšíření v zahraničí.

tadeas-kula-3

Tadeáš Kula

Foto: Reknihy

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.