Facebook začne v Česku manuálně kontrolovat pravdivost zpráv. Lživé příspěvky ale pouze označí

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Facebook

Facebook v poslední době čelí kritice ze všech stran. Jeho zástupce si předvolávají vlády a odborníci mu přičítají zodpovědnost za celou řadu negativních společenských jevů, včetně zesilování dezinformací a fake news. Největší sociální síť se právě na tuto problematiku snaží reagovat, a tak i v Česku a na Slovensku spouští fact-checkingový program.

Ve spolupráci se třetí stranou, v tomto případě tiskovou agenturou Agence France Presse (AFP), bude manuálně ověřovat zprávy, které se na největší sociální síti světa objeví. Jakmile tamní novináři vyhodnotí zprávu jako nepravdivou, Facebook ji začne zobrazovat níže ve svém News Feedu, čímž chce snížit její šíření.

Sociální síť pod vedením Marka Zuckerberga také upozorní uživatele, kteří nepravdivý příspěvek uvidí nebo se ho budou snažit šířit. Stále jim ale dá možnost hoax sdílet dál a ignorovat výrok nezávislých fact-checkerů.

V AFP budou pro Česko a Slovensko tuto práci dělat dva lidé, s tím, že do budoucna bude příležitost na zvětšení týmu. Stejně jako na Facebooku budou působit i na jeho dceřiném Instagramu.

dezinfo

Takto bude Facebook v Česku označovat nepravdivé příspěvky

Foto: Facebook

Facebook tvrdí, že tímto způsobem zabrání šíření hoaxu a také se sníží počet lidí, kterým se tato zpráva zobrazí. Stránky a domény, jež budou opakovaně šířit nepravdivé zprávy, budou mít snížený dosah a také přijdou o schopnost monetizace a inzerování.

„Boj s nepravdivými zprávami je závazek, ke kterému přistupujeme velmi vážně, a také neustále pracujeme na nových způsobech, jak zabránit šíření dezinformací na naší platformě,“ řekl Guido Buelow, Strategic Partner Development Manager pro Evropu, Blízký východ a Afriku ve Facebooku.

Původní funkci oznámil Facebook v prosinci a stejným způsobem má fungovat i na jeho dceřiném Instagramu. I na globální úrovni příspěvky s falešnými informacemi pouze zamazává a jeho zobrazení umožní pouze při dalším kroku navíc. Na Instagramu se už zmanipulovaná fotka nedostane do stránek hastagů a sekce Objevit, ale ze sítě nezmizí.

Facebooková pasivita

Největší sociální síť světa, kterou používá měsíčně 2,5 miliardy lidí a v Česku je to přes 5,5 milionu lidí, tak drží i nadále pasivnější přístup a v konečném důsledku je na každém uživateli, jaké informace bude chtít konzumovat. Zuckerberg už dříve prohlásil, že by dle jeho názoru nemělo být rolí soukromé firmy „cenzurovat politické reklamy nebo zprávy“. 

Právě do problematiky politických reklam se pasivita Facebooku projevila asi nejvíce. Příspěvky politiků totiž nebude fact-checkovat vůbec. Například, jak upozornil magazín Wired, po síti v říjnu kolovala lživá reklama Donalda Trumpa o demokratickém prezidentském kandidátovi Joeu Bidenovi a Facebook odmítl zasáhnout.

facebook-hq-menlo-park4-min

Cedule u sídla Facebooku v kalifornském Menlo Parku

Foto: Facebook

Opačnou pozici zaujal jak Facebook, tak Google a Twitter v případě zavádějících a falešných informací o smrtícím koronaviru. Facebook se orientuje podle doporučení světových zdravotnických organizacích a maže příspěvky o neprokázaných nebo nebezpečných teoriích na vyléčení koronaviru. Google i Twitter upozorňují uživatele, kteří informace o koronaviru hledají, aby navštívili oficiální zdroje.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.