Chtěl prodávat, až bude na miliardě. Teď je CoolPeople Milana Čálka ještě větší, ale vývojáře pro další firmy hledá dál

Zakladatel a šéf CoolPeople Milan Čálek

Milan Čálek zakládal CoolPeople před patnácti lety a za tuto dobu z firmy specializující se na propojování ajťáků s klienty vybudoval lídra tuzemského trhu. Čálkovým původním cílem bylo CoolPeople prodat, když dosáhne v obratu na miliardu korun. To se v rámci konsolidovaného obratu za Českou republiku, Slovensko a Rakousko během loňského roku povedlo, avšak Čálek se nakonec rozhodl svůj původní plán změnit.

„Náš cíl je do dvou let dosáhnout v obratech na dvě miliardy a nadále tak potvrzovat stabilitu i postavení na českém trhu, kde jsme dlouhodobě největší,“ popisuje dvaačtyřicetiletý podnikatel s tím, že ve všech zemích, kde CoolPeople působí, roste na minimálně dvojnásobná čísla interních pracovníků. Těch je aktuálně 150 a na projektech má alokovaných na 700 IT odborníků.

Původní myšlenka stojící za zrodem CoolPeople byla vytvořit portál, ve kterém by se vzájemně propojovala poptávka a projekty klientů na jedné straně s nabídkou a volnými kapacitami IT odborníků na straně druhé. Takový model fungování se však neukázal jako úspěšný.

coolpeople-kancelar

Pražské kanceláře CoolPeople

„Vzájemné propojování nefunguje. Kandidáti mají tolik nabídek, že nemají důvod se někam registrovat a pasivně čekat na oslovení. Klienti, velké korporace s největším objemem poptávek, zase nejsou nastaveny na aktivní sourcing kandidátů pro své projekty – potřebují full-service, jednoho nebo více vybraných klíčových partnerů, kteří za ně vše potřebné zpracují a v případě problémů je promptně vyřeší,“ říká Čálek pro CzechCrunch.

Právě do této pozice se nakonec CoolPeople transformovalo, a díky tomu aktuálně funguje jako největší „bodyshop“, tedy dodavatel externích IT odborníků v České republice. Svůj byznys pak doplňuje o služby klasické HR agentury, kdy firmám shání specialisty na plný úvazek.

„CoolPeople je na trhu již patnáct let a má vybudované velké zázemí, tým, značku a fungující systém. Pozice i nároky IT odborníků se za tu dobu velmi změnily, a CoolPeople má tu výhodu, že na ně může reagovat hned, nejsme korporát, kde jsou na všechno dlouhé schvalovací procesy, reagujeme pružně a víme, že jedině takhle to funguje. V našem odvětví je poměrně značná vstupní bariéra v tom, na jaké množství klientů a kandidátů máte dosah,“ popisuje Čálek.

Podle něj je pro úspěch u klientů potřeba velké množství kvalitně a aktuálně zmapovaných potenciálních kandidátů, kteří jsou ochotni spolupracovat, dlouhodobě značku znají a mají v ní důvěru. U kandidátů je pak potřebný široký rozsah atraktivních projektů u klientů za zajímavých podmínek, kde zahájení dlouhodobé spolupráce mnohdy trvá i několik let a vlastní ekosystém IT odborníků se mezi specialisty přirozeně rozšiřuje i na základě reference a doporučení.

V naplňování těchto cílů se CoolPeople aktuálně do velké míry opírá i o marketingové aktivity. „Snažíme se primárně využít nástroje digitálního marketingu, vytěžit z nich maximum. V poslední době se nám osvědčily sociální sítě a reklamní platformy vyhledávačů. Výsledný efekt je takový, že se nám hlásí na pozice naše cílová skupina sama bez nějaké další akce člověka,“ říká marketingový ředitel firmy Vilém Terich.

coolpeople-o

Kanceláře CoolPeople

CoolPeople je zároveň díky využívání placených nástrojů jedním z největších tuzemských klientů profesní sítě LinkedIn. Nástroj recruiter platí přímo i svým zaměstnancům, kromě toho firma platformu využívá i na reklamu. Celkově CoolPeople na síti zkouší vlastní strategie a postupy, které nejen zvyšují povědomí o firmě, ale i přivádí nové zákazníky. Jedním z nich je i vlastní internetový magazín.

„Znakem, že digitální marketing děláme dobře, jsou reakce od potenciální cílové skupiny i sledování směrem od konkurence. Přebírají naše postupy, ale i vizuály, například vzory našich bannerů, a snaží se je uvádět v praxi. Nezlobíme se, tohle je pro nás největší feedback, že naše uvažování a kroky jsou funkční a správné, tím pádem je i výsledný zásah obrovský,“ dodává Terich.

st-teaser

Přečtěte si takéS láskou z Ruska. Je tady první teaser na čtvrtou řadu Stranger Things, která chystá velký návrat

Důležitou roli v naplňování cílů a efektivnímu průběhu daných procesů hraje lidský faktor. „Všem našim klientům poskytujeme kompletní servis, kdy je na každou zakázku přidělen tým vybraných profesionálů z oboru. Ten pečuje o IT specialistu po celou dobu trvání projektu a vyjednává za něj požadované podmínky,“ říká Terich.

„Máme feedback, že mnoho našich kontraktorů se chce zaměřit přímo na technickou stránku věci a pohovorů a dojednávání finančních podmínek se raději straní, snažíme se jim tedy všem, například i v omezení byrokracie nebo výběru splatnosti faktur, maximálně pomáhat, což vyžaduje individuální přístup každého z nás,“ doplňuje na závěr.

S růstem počtu zákazníků i zakázek se tak logicky zvyšuje také počet zaměstnanců. V Praze CoolPeople otevřelo nové patro pro dalších 80 lidí. Pobočky má firma vedle Česka také v Rakousku a na Slovensku.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.