Ashton Kutcher prozrazuje svou investiční strategii. Nahlíží lidem do telefonů a zjišťuje, jaké aplikace frčí

Ashton Kutcher

Foto: TechCrunch/Flickr

Ashton Kutcher se proslavil nejen na filmových plátnech, ale také jako úspěšný investor. Včas odhadl obrovský potenciál startupů jako Uber, Airbnb, Spotify nebo SoundCloud a zjistil, že slušné příjmy nemusí mít pouze z herectví. Přes fondy A-Grade Investments a Sound Ventures podporuje desítky dalších projektů a spolupodílel se na investičních kolech, které ambiciózním startupům vynesly až 3,1 miliardy dolarů.

V celém svém investičním počínání pak razí jednoduchou myšlenku: neinvestovat do produktu, ale do lidí, kteří za ním stojí. Dvaačtyřicetiletý Kutcher se již několikrát veřejně vyjádřil, že namísto mnohonásobného zhodnocení investice chce, aby startup, který podpoří, měl potenciál změnit svět. Rychlý zisk ho tolik nenaplňuje jako vize budoucnosti a ambice k narušení zaběhlých pořádků.

K rozvíjení tohoto investičního mindsetu používá několik specifických taktik, které ho odlišují od svých ostatních kolegů ze Silicon Valley. Klíčová je pro něj komunikace a osobní styk se zakladateli, to je alfa a omega. Dále musí danému produktu věřit a nevidět v něm pouze mašinu na peníze. A v neposlední řadě klade důraz na aplikace, které lidé používají.

iphone

Úvodní plocha s aplikacemi na iPhonu

Foto: Przemyslaw Marczynski/Unsplash

Právě třetí podmínka Kutcherových investičních plánů je nejméně běžnou, avšak patrně tou nejoriginálnější. Jak zmiňuje v podcastu The Twenty Minute VC, vždy, když se s někým potká, požádá ho, jestli mu může ukázat úvodní plochu s aplikacemi na telefonu. Chce mít totiž přehled o tom, jaké aplikace lidé nejčastěji využívají, a zároveň zjistit, jestli se v ústraní nerodí nějaká nová, zásadní.

„Když se potkám s lidmi, ptám se jich, zda mi mohou ukázat svou domovskou plochu, protože aplikace, které se na ní nachází, jsou pravděpodobně ty, které nejvíce využívají. Čas od času o to stejné dokonce žádám celou mou komunitu na Twitteru,“ zmiňuje Kutcher v podcastu Harryho Stebbingu.

Ty nejčastější si zaslouží rešerši

Vše spočívá v tom, že Kutcher s patřičným dovolením nahlíží na uspořádání aplikací na úvodní ploše, a jakmile zjistí, že se konkrétní, dosud nepříliš známá aplikace v seznamu různých lidí objevuje čím dál častěji, začne si o ní zjišťovat více. Nazývá to jako „investigativní proces“. A protože aplikace, kterou lidé nepoužívají, nemá smysl, lze z tohoto měřítka vyvodit mnohdy zásadní rozhodovací parametry.

akutcher

Ashton Kutcher. Jedna z investorských celebrit, která věřila Uberu v jeho začátcích

Foto: TechCrunch/Flickr

Tento princip je navíc dalším důkazem, že Kutcher (a jeho investorský tým) nezkoumají produkty jen na základě toho, jak skvělé jsou technologicky, nýbrž také uživatelsky. Má opačnou filozofii, kterou podle svých slov nasbíral za dvacet let aktivního angažmá ve filmovém průmyslu – zkrátka se opírá více o společenské a kulturní hodnoty než o technické, exaktní prvky.

Je pak na každém investorovi, jak ke své práci přistupuje, ale u Kutchera lze vidět, že to funguje. Aktuálně drží v portfoliu jednu z nejzásadnějších meditačních aplikací Calm a také například nástroj pro sdílení kódů Gitlab. Obě aplikace se těší nevídané oblibě a Sound Ventures, kde je Kutcher spoluzakladatelem a hlavním partnerem, je podchytili ve správný čas.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.