Z depresivního pokojíčku po plnou náruč cen Grammy. Náctiletá Billie Eilish má náběh stát se ikonou hudebního průmyslu

Billie Eilish na festivalu Pukkelpop

Foto: Lars Crommenlick/Flickr

Písničky začala psát v roce 2012, když jí bylo pouhých jedenáct let. V té době milovala Justina Biebera a nikdy by si nepomyslela, že se dostane na jeho kariérní úroveň. S pomocí svého bratra se jí to však vloni podařilo – jen pár hitů stačilo k tomu, aby ochromila hudební průmysl a postarala se o nevídané vytížení serverů streamovacích služeb. Nyní je osmnáctiletá Billie Eilish čerstvou držitelkou hlavních cen Grammy a ikonou, jejíž budoucnost teprve začíná.

Na pěveckou dráhu nasedala Eilish (celý jménem Billie Eilish Pirate Baird O’Connell) již od útlého věku. Protože nechodila do školy a základní výuka jí byla zprostředkovávána doma ve slunném sousedství Highland Park v Los Angeles, měla dostatečný klid na to se věnovat tomu, k čemu měla od narození nadání.

Už od prvních pěveckých pokusů jí byl k dispozici její starší bratr, hudebník Finneas O’Connel, který dělal produkci a pomáhal Eilish se psaním. Stejně tak se staral o vlastní kapelu.

billie-finneas

Finneas O’Connel a Billie Eilish během studiové session

Foto: Rolling Stone/YouTube

Vše se prakticky formovalo přímo z jejího dětského pokoje, kde dvojice sourozenců hudebně experimentovala až do fáze, kdy stvořila skladbu Ocean Eyes. Šlo o první plnohodnotnou píseň, která měla být hodna veřejnému vydání, a proto ji duo nahodilo na platformu SoundCloud.

Doslova přes noc tento track způsobil obrovský poprask a začal nabírat po stovkách tisíc poslechů. To však byla jen malá předzvěst toho, co se mělo stát o pár let později, respektive po roce 2015.

Smlouva s giganty

Nebýt Ocean Eyes, Eilish by pravděpodobně nebyla tam, kde je teď. Právě díky této skladbě, která o rok později dostala oficiální videoklip a stala se platinovou dle hudební asociace RIAA, aby aktuálně čítala více než 200 milionů zhlédnutí na YouTube, odstartovala její kariéra.

Téhož roku se upsala hudebnímu vydavatelství The Darkroom, respektive Interscope Records, pod jehož křídly vydala v roce 2017 své první EP s názvem Don’t Smile at Me. Obrovskému úspěchu se mimo jiné těšily i singly Six Feet Under Bellyache, které také obdržely platinová a zlatá ocenění.

Ve stejném roce, jako vyšlo její EP, se pro ní odehrála další zásadní věc – spolupráce se Spotify, jedničkou na trhu hudebního streamingu. Se švédskou platformou se dohodla, aby její skladby nabízela přímo v nejoblíbenějším playlistu Today’s Top Hits, což jí značným způsobem přidalo na kredibilitě a začala se o ní doslýchat mnohem širší posluchačská obec.

Žebříčky začínaly být pro Eilish krátké

Rok 2018 znamenal pro Eilish zlom, co se týče jejího vnímání ze stran hudebního i zábavního průmyslu. Vedle toho, že dala dohromady chytlavou skladbu Lovely s uznávaným americkým R&B zpěvákem Khalidem (která se stala součástí druhé řady dramatického seriálu Proč? 13x proto) a vydala několik dalších úspěšných singlů, dostala se dokonce na soundtrack ke hře FIFA 19 a také do seznamu 30 pod 30 amerického magazínu Forbes.

Oslovila i natolik významné společnosti jako Apple, který si vybral skladbu Come Out and Play pro svou povedenou vánoční reklamu, načež ji začal pravidelněji podporovat na Apple Music a snažil se jí zařídit podobné zázemí, jako měla na Spotify. Nelze opomenout ani její vystupování na velkých festivalech nebo spolupráci s modelingovou agenturou Next Models, byť Eilish paradoxně nesnáší být na očích v umělých pózách.

Pokud ale lze mluvit o totálním převratu v její hudební kariéře, bylo by to až s vydáním debutového alba When We All Fall Asleep, Where Do We Go?. To jako hurikán přilétlo 29. března 2019 a utvrdilo veřejnost v názoru, že Eilish má naprosto skvělý náběh k tomu stát se jedničkou v popové hudbě.

Deska se uchytila na první příčce prestižního žebříčku Billboard 200 a slavila také v britských hodnoceních. Díky němu se Eilish stála první umělkyní narozenou v novém tisíciletí, která se držela na zlaté pozici ve Spojených státech, a nejmladší interpretkou s podobným dopadem ve Velké Británii. Válcovala i žebříček Billboard Hot 100, a to se všemi čtrnácti skladbami z alba včetně megasinglu Bad Guy, který znamenal konec pro Old Town Road od talentovaného mladíka Lil Nas X na první pozici v USA.

billie-eilish

Billie Eilish

Foto: Apple

Rok 2019 ji zcela právem přinesl zasloužené ovoce na streamovacích službách, respektive Spotify a Apple Music. Zatímco u Švédů vloni vygenerovala více než šest miliard globálních streamů a stala se nejúspěšnějším albem roku (získala místo ve shrnujícím playlistu Wrapped), na platformě od Applu obdržela status nejlepší umělkyně posledních dvanácti měsíců.

Po úspěšném turné očekávané ceny Grammy

Od 13. dubna loňského roku navíc Eilish rozjela veleúspěšné turné When We All Fall Asleep Tour, v rámci kterého se svým týmem objela magických 66 zastávek po celém světě, přičemž drtivá většina z nich byla bezostyšně vyprodána. Celá štace pro mladou zpěvačku, jejíž jmění se odhaduje na více než 25 milionů dolarů, skončila 17. října v Mexiku a od té doby mohla vyhlížet blížící se udílení cen Grammy, které se uskutečnilo včera.

Dle očekávání patřila tato prestižní akce právě jí. Domů si odnesla sošky zlatých gramofonů ze čtyř hlavních kategorií, a sice nejlepší album roku, nejlepší píseň roku, nejlepší nahrávka a objev roku, a nedala ostatním (byť silným) kandidátům nejmenší šanci. Eilish tomu však během předávání cen nemohla uvěřit a potvrzovala to i její pravá ruka – bratr Finneas.

„Nenapsali jsme si žádnou řeč, protože jsme tohle album nenahráli kvůli tomu, abychom s ním vyhráli Grammy. Nemysleli jsme si, že by mohlo někdy něco vyhrát. Udělali jsme album o depresi, sebevražedných myšlenkách a klimatických změnách,“ uvedl její bratr během chvilky slávy na pódiu. „A teď tu stojíme. Zmatení, ale vděční.“

Shodou nešťastných náhod však vyhrála díla, která okrajově korespondovala s obrovskou ztrátou Kobeho Bryanta. Také byla smutná stejně jako moment, kdy legendární basketbalista zemřel při pádu helikoptéry, a to i se svou třináctiletou dcerou Giannou. Vše se navíc stalo ve stejný den. To byl důvod, proč se zahájení galavečera neslo v tomto tragickém duchu.

Postoj, který málokdo chápe

Její hudební stránka je jedna věc, ovšem to, co veřejnost u Eilish především řeší, je její vzhled a osobnostní postoj. Zcela objektivně lze říct, že nevypadá jako běžná osmnáctiletá dívka, vychovaná ve slunci zahaleném Los Angeles. Jeví se spíše opačně, čemuž dopomáhá zejména oblečení. Eilish už několikrát zmínila, že se nevyžívá v „hezkých“, upnutých kusech, které by zvýrazňovaly její křivky. Nechce, aby ji lidé hodnotili podle těla. Proto nosí až příliš volné oblečení, které vše skrývá (vyjma jejího extravagantního účesu).

I proto, že dříve měla sklony k sebevraždě, které gradovaly i kvůli depresím z obrovského úspěchu na hudebním trhu, záměrně se prezentuje ve stylu emo, jinak řečeno tmavým oděvem a mnohdy smutnými pohnutky. V několika rozhovorech zmínila, že to bere jako svůj osobní styl, ke kterému přirostla a nemá v plánu ho měnit. Stejně oddaně přistupuje i k vegetariánství a netají se ani skutečností, že trpí Tourettovým syndromem, který ji způsobuje neuvědomělé tiky.

billie-eilish

Eilish dělala kampaň i pro značku Calvin Klein

Foto: Apple

Jak to ale v showbyznysu bývá, každý talentovaný interpret se musí něčím odlišovat. Mít svůj vlastní osobitý styl, podle kterého ho lidé rozeznají. Už dávno neplatí, že úspěch stojí pouze na hlasu. V případě Eilish jde však o dokonalou kombinaci, díky níž to může za pár let dotáhnout do pomyslné síně slávy (nejen) popového žánru.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.