Vzestup dopravy na elektrokolech. V Česku nabírá na oblibě, dává pohyb i šanci na čistší města

Elektrokola začínají pomalu dobývat i města

Zatímco jsou média i veřejnost doslova fascinována elektromobily a jejich progresem v sektoru osobní dopravy, tak trochu skrytě, ale o to s větší intenzitou roste jiné elektrické impérium, kterým jsou elektrická jízdní kola. Rozhodně to však není o tom, že by měli lidé na kolech přestat šlapat, jak si někteří s nástupem elektrických kol mylně myslí.

Za české národní sporty jsou označovány hokej a fotbal, jenže na tyto sporty se nejraději díváme. Sportem, který Češi nejčastěji aktivně provozují, je cyklistika. I díky jedné z nejhustších sítí cyklotras v Evropě na kolo pravidelně usedá téměř třetina obyvatel naší země, díky čemuž se dostáváme mezi největší cyklistické nadšence v Evropě. Vyplývá to alespoň z průzkumu z roku 2014, který zkoumal, jaké sporty Češi provozují vůbec nejčastěji.

Více než 30 % aktivních cyklistů nás v Evropě řadí na třetí místo hned za Maďarsko a Dánsko. Ptáte se, kde je Nizozemsko, malý ráj všech cyklistů? Důvod, proč obyvatelé země tulipánů neobsadili první místo, je prostý. Zatímco my Češi vidíme v jízdě na kole sport a využíváme ho pro rekreaci, v Nizozemsku je kolo považováno za zcela standardní dopravní prostředek, který poslouží, potřebuje-li se člověk dostat do práce nebo si zajet na nákup.

elektrokola6

Drtivá většina Čechů vnímá kolo jako sportovní pomůcku

Elektrokola jsou třikrát větší než elektromobily

Z letošních průzkumů zveřejněných společnosti United Assistance, které zkoumaly vzorek 1 500 českých respondentů, vyplývá, že na kole do práce z nich jezdí pouhá čtyři procenta. Zbytek využívá především automobily či hromadnou dopravu.

„Automobil je v rámci individuální mobility pro řadu lidí výrazně statusová záležitost. Objem cyklodopravy se u nás liší dle regionu. Nejvíce se dopravují na kole ve východních Čechách, kde je také asi nejlepší infrastruktura a málo kopců. V Hradci Králové je podíl pro jízdní kola asi 9 procent. Pro zajímavost, ve středočeském Nymburce je to až 29 procent,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jakub Ditrich.

Jako zakladatel a výkonný ředitel projektu ekolo.cz, který se specializuje na prodej, pronájem a přestavby elektrokol, má Jakub Ditrich velký přehled nejen o českém trhu, ale také o elektrické cyklistice obecně. „V Praze se díky minimálním investicím do infrastruktury v posledních 15 letech pohybujeme na kole dlouhodobě mezi jedním až dvěma procenty,“ dodává k situaci v Česku Ditrich, který věří, že elektrokola by mohla procenta zvýšit.

elektrokola9

Jakub Ditrich, zakladatel a výkonný ředitel projektu ekolo.cz

Porovnáme-li aktuální český trh elektrokol s českým trhem elektromobilů, zjistíme, že elektrokola jasně vítězí. Jen za letošní rok vzrostl tuzemský trh s koly poháněným elektrickým motorem přibližně o 40 procent na zhruba 80 tisíc prodaných kusů. Průměrná cena takového kola je 32 520 korun včetně DPH, letošní trh s elektrokoly se tedy vyšplhal na více než 2,5 miliardy korun.

Elektromobilů bylo letos v České republice prodáno či dovezeno ze zahraničí přibližně 1 tisíc kusů, jejichž celková hodnota podle odhadů nepřesáhla 1 miliardu korun. Trh s elektrokoly je u nás tedy přibližně třikrát větší než trh s elektromobily.

Na vrchol s minimem námahy

Jen pro představu. Elektrickým pohonem bylo za rok 2019 vybaveno každé čtvrté prodané kolo, což je jasným důkazem toho, že Češi mají o e-biky velký zájem a že elektrokola už dávno nejsou přibližovadlem pro starší osoby, jak tomu bylo v minulosti. To potvrzuje i Jakub Ditrich.

„Díky důchodcům v Nizozemí a v Německu a jejich ochotě investovat velké částky do před 10 lety ještě celkem technologicky nedokonalých strojů se elektrokola mohla tak rychle rozšířit. Stejně jako Muskově Tesle platili ‚early adopters‘ obrovské částky za Roadster a Model S. Dnes již nemáme typově jednotného zákazníka. Na elektrokole jezdí můj syn na univerzitu, já do práce, žena sportovat a dědeček nakupovat,“ říká Ditrich.

Podle něj je dnes v České republice odhadem asi 350 tisíc kusů elektrokol, evropská flotila by mohla čítat až 4,5 milionu kol vybavených elektropohonem. Toto číslo navíc v příštích letech výrazně poroste. Podle Evropské cyklistické federace by se mohl počet elektrokol na starém kontinentu vyšplhat v roce 2025 až na 30 milionů.

elektrokola8

Elektrokolo může být ideálním dopravním prostředkem do města

U nás Ditrich odhaduje ve stejném období asi 800 tisíc kusů. Zároveň ale poukazuje na to, že se vše bude odvíjet od vnímání elektrokola: „V Evropské komisi jsou docela silné tlaky na regulaci, bude také nutné řešit problém s umělým omezením maximální rychlosti s asistencí, které elektrokolo aktuálně velmi znevýhodňuje.“

Ona maximální rychlost pro elektrokola je nyní 25 kilometrů v hodině, následně se vypne elektromotor a jezdec musí pro rychlejší jízdu sám šlápnout do pedálů. I to je důvod, proč vznikla petice, která požaduje navýšení rychlosti elektrokol na 32 kilometrů v hodině.

Podobný vývoj je očekáván i ve Spojených státech. Zde by se mělo do roku 2023 prodávat až 40 milionů elektrokol ročně. I zde by měla elektrokola pomoci navýšit procentuální podíl osob, které dojíždějí do práce na kole. A zároveň by i zde měl trh s elektrokoly drtivě převálcovat trh s elektromobily, kterých by se mělo podle odhadu Mezinárodní energetické agentury do roku 2025 prodat asi 12 milionů.

40 tisíc je tak akorát

Růstu počtu elektrokol by do budoucna mohlo nahrávat i postupné snižování jejich ceny. Podle Ditricha mají zákazníci ekolo.cz největší zájem o elektrokola v hodnotě okolo 40 tisíc korun.

elektrokola3

S elektrokolem se dá zažít spoustu zábavy i na kopcích

Za částku do 40 tisíc korun se už dá sehnat relativně slušně mechanicky vybavené elektrokolo se středovým nebo zadním pohonem. Naopak elektrokola pod 30 tisíc bych vzhledem k předpokládané životnosti alespoň šest let nedoporučoval,“ říká Ditrich.

Mechanické vybavení je tím, co dělá na elektrokolech největší cenové rozdíly. Paradoxem však je, že se to netýká elektrických komponent, ale částí, které jsou shodné s klasickými koly. Týká se to hlavně prvků odpružení a materiálů, ze kterých jsou jednotlivé komponenty vyrobeny.

bill-gates-2

Přečtěte si takéBill Gates se v novoročním přání znovu přimluvil za větší daně pro bohaté. Daňový systém prý není dost progresivní

Do budoucna bude navíc čím dál tím těžší poznat, které kolo je elektrické, a které nikoliv. Nejenže se elektromotory a baterie postupně integrují přímo do rámů e-biků, ale mizí z nich i ovládací displeje, jejichž funkci nahrazují mobilní aplikace.

Jezdec na elektrokole je víc fit než klasický cyklista

Přestože obliba kol s elektrickým pohonem roste, stále se objevují názory, které tvrdí, že díky elektrokolům lidé zleniví a už ani cyklistika nebude o zdravém pohybu. Odpověď na tyto obavy přinesly výsledky studie časopisu Transport Research Interdisciplinary Perspectives, která došla k poměrně zajímavému zjištění. Podle studie uživatelé elektrokol pohyb mají, a dokonce procvičují své tělo více než uživatelé kol mechanických.

elektrokola13

Díky elektrokolu ujedete delší trasy a tedy uvidíte více zajímavého

Studie pozorovala 10 tisíc dospělých jedinců, u kterých zkoumala míru pohybu vykonanou v rámci aktivit, jako je jízda na klasickém kole a elektrokole, jízda ve voze, chůze, běh a podobně. Po porovnání energetického výdeje, času stráveném jednotlivými aktivitami a vzdálenostmi, které při nich urazili, vědci zjistili, že jezdci na elektrokolech měli průměrně více pohybové aktivity než uživatelé klasických kol.

Autoři studie přisuzují výsledky tomu, že majitelé elektrokol dokáží na takovém kole vydržet déle a ujedou i delší vzdálenost. Výsledky této studie by dokonce měly posloužit v rámci lobby za propagaci jízdy na elektrokole a budování lepší cyklistické infrastruktury pro elektrokola, a to především v rámci velkých měst. Pro ně by totiž mohla elektrokola představovat řešení, jak eliminovat stále hustší provoz na nevyhovujících komunikacích, jak ochránit ovzduší před znečištěním a jak zlepšit zdravotní stav populace.

Budoucnost měst

Taková situace již nastala ve výše zmiňovaném Nizozemsku, kde prodej elektrokol už od roku 2018 převyšuje prodej klasických kol. Velká část Nizozemců využívá elektrokola ve velkých městech, které pro ně mají připravenou dokonalou infrastrukturu v podobě vyhrazených jízdních pruhů vedoucích po celém městě. Pro dopravu na kole z předměstí a okolí měst zase slouží síť cyklo-dálnic známých jako „cycling superhighways“. A právě taková budoucnost by mohla čekat celou řadu velkých evropských metropolí, Prahu nevyjímaje.

elektrokola10

Města by mohla díky elektrokolům vyřešit hned několik problémů

„Pro spoustu lidí jsou elektrokola již současnou realitou městské dopravy. Jakmile si jednou zvyknete, že se z bodu A do bodu B přepravíte v jakoukoliv denní dobu a dost rychle, přestanete se chtít mačkat v MHD nebo platit za Uber. A i když se to všem nebude líbit, i centrum Prahy čekají dříve nebo později restrikce vjezdu osobních aut, a potom se elektrokolo stane tím nejlogičtějším dopravním prostředkem pro všechny,“ dodává Jakub Ditrich.

Milovníci klasické cyklistiky však nemusí bít na poplach. Klasické kolo tu zůstane i nadále, především coby sportovní pomůcka pro ty, kteří chtějí ze svého těla dostat maximum. Naopak elektrokolo je ideální volbou pro každého, kdo vnímá cyklistiku jako prostředek odpočinku, chce se skrze ni dostat do přírody a prohlédnout si z ní co možná nejvíce, anebo pro ty, kteří se jen potřebují pohodlným a rychlým způsobem přepravit na požadované místo.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.