Vchody bez zastřešení, skleněné zástěny a výtvarná díla. Praha odhalila stanice chystaného metra D

Vizualizace chystané trasy D pražského metra

Foto: IPR

Jedním z nejambicióznějších a nejočekávanějších projektů pražské infrastruktury je, minimálně pro střednědobou budoucnost, nová linka metra s označením „D“. Nové metro má být důležitou spojnicí mezi centrem města, Krčí a hustě obydlenými sídlišti na jihu města.

Metro ale obvykle není „jen“ dopravním řešením. Jedná se také o místo, kterým denně procházejí desítky tisíc lidí, zajímavou architektonickou stavbu a svým způsobem také vizitku města. O to zajímavější tedy je, že se konečně můžeme podívat na podobu některých chystaných stanic.

Vizuální podobu nových stanic metra v úseku mezi stanicemi Pankrác a Depo Písnice představil pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) spolu s architekty, náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem a náměstkem pro územní rozvoj Petrem Hlaváčkem. Jak již bylo dříve oznámeno, na podobě nových stanic se budou podílet i výtvarní umělci, kteří se s architekty podíleli již na přípravě vizualizací.

metro-d-olbrachtova4-min

Ve stanicích metra D nemá chybět umění

Foto: IPR

O výtvarné zkrášlení stanice Pankrác se má postarat Jakub Nepraš, stanici Olbrachtova by měl ztvárnit výtvarník Vladimír Kokolia. Jakub Nepraš si v rámci návrhu „modré“ stanice Pankrác za nosný prvek zvolil nanočástice a v rámci své výtvarné práce pracoval s tématy jako evoluce, věda, pokrok a společnost. Vladimír Kokolia naproti tomu „svou“ stanici vyzdobil motivy jako každodennost a všednost.

Z technologického a bezpečnostního hlediska jsou zajímavým prvkem nových nástupišť chystaného „déčka“ skleněné stěny s automatickými dveřmi, které se otevírají jen v momentě, kdy ve stanici zastaví vlak. Na nových stanicích tedy pasažér nebude mít možnost dostat se do kolejiště. Podobná řešení známe z řady evropských i světových měst a jedná se o logický krok, který předchází zbytečným tragédiím i provozním problémům.

Podíváme-li se na povrch, náměstek Scheinherr v rámci rozsáhlé prezentace uvedl, že výstupy z metra jsou často navržené tak, aby mohly být snadno demontovány. To by umožnilo je v budoucnu bez větších nákladů začlenit do budov, které by v oblastech nových stanic měly vzniknout.

pankrac_metro_d_stanice_001-min

Skleněné zástěny známé z mnoha světových měst jsou důležitým bezpečnostním prvkem

Foto: IPR

metro-d-olbrachtova2-min

Rozpaky budí vstup do metra bez přístřešku. Dle IPR je to běžná praxe

Foto: IPR

Rozpaky v průběhu prezentace budil fakt, že vstupy do stanic jsou zobrazovány bez zastřešení. To IPR zdůvodňuje tím, že je potřeba, aby byl prostor přehledný.

„Velmi často je uváděn komentář s dotazem, proč není vstup do stanice zastřešen. Je to však běžná praxe i v centru – Karlovo náměstí, Václavské náměstí, Náměstí Republiky, Masarykovo nádraží, Jiřího z Poděbrad a tak dále. Například na Jiřího z Poděbrad bude přístřešek (tam, kde zatím je) dokonce odstraněn,“ zdůvodňuje IPR a dodává: „Důvodem je přehlednost prostoru i to, že voda se na schodiště stejně dostane i v případech, kdy je zastřešeno.“

libor-boucek

Přečtěte si takéČeská zpravodajská stanice CNN Prima News ukázala novou posilu. Z Evropy 2 přichází Libor Bouček

Trasa nové linky metra D má být dlouhá 10,6 kilometru a bude mít celkem 10 stanic (čtyři ražené, pět hloubených a jednu povrchovou). Budou jimi Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Provoz má zajišťovat 17 čtyřvozových souprav bez strojvedoucího. Náměstek Scheinherr zároveň prozradil, že město s pražským dopravním podnikem zvažují, že by podobně zautomatizována mohla být v dohledné době i stávající linka C.

Co se týče dosavadního průběhu stavby, prozatím dopravní podnik vypsal zakázku na stavbu úseku mezi stanicí Olbrachtova a Pankrácem, která se stane přestupní stanicí mezi linkami C a D. Stavba by měla dle zadání trvat 7,5 roku a vyjde na 10,8 miliardy korun. Vysoká cena je dána tím, že se jedná o úsek, kde trasa D vede nejhlouběji a zároveň v geologicky nejsložitějších podmínkách pod trasou metra C. V některých místech má tunel vést dokonce jen čtyři metry od stávajícího tubusu metra C.

metro-d-olbrachtova1-min

Vizualizace chystané stanice Olbrachtova nového metra D

Foto: IPR

metro-d-olbrachtova6-min

Vizualizace chystané stanice Olbrachtova nového metra D

Foto: IPR

metro-d-olbrachtova7-min

Vizualizace chystané stanice Olbrachtova nového metra D

Foto: IPR

pankrac_metro_d_stanice_005-min

Vizualizace chystané stanice Pankrác nového metra D

Foto: IPR

pankrac_metro_d_stanice_006-min

Vizualizace chystané stanice Pankrác nového metra D

Foto: IPR

pankrac_metro_d_stanice_007-min

Vizualizace chystané stanice Pankrác nového metra D

Foto: IPR

pankrac_metro_d_stanice_003-min

Vizualizace chystané stanice Pankrác nového metra D

Foto: IPR

pankrac_metro_d_stanice_002-min

Vizualizace chystané stanice Pankrác nového metra D

Foto: IPR

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.