Uzemněné letouny 737 Max a černý rok Boeingu. Největším výrobcem dopravních letadel je po osmi letech Airbus

Boeing 737 Max na nebesích

Foto: Boeing

Nebesa mají po dlouhých osmi letech nového vládce. Stala se jím společnost Airbus, která uzmula Boeingu titul největšího výrobce dopravních letadel na světě. Vděčí za to především problémům Boeingu s letadly 737 Max, které jsou již několik měsíců přikovány k zemi a které přivodily profesní konec i samotnému šéfovi celého Boeingu Dennisu Muilenburgovi.

Rok 2019 v podání amerického Boeingu byl skutečně jedním velkým neúspěchem, který jej stál pozici jedničky mezi výrobci dopravních letadel. Tento titul si od něj s radostí přebral evropský Airbus, největší rival Boeingu, který na něj čekal od roku 2011 – a vítězství je to drtivé.

V nebi snad není větších rivalů, než jsou tyto dvě společnosti, které za poslední tři desetiletí předvedly klasickou přetahovanou. V té si vždy po dekádách prohazovaly první a druhé místo. Do roku 2002 dodával více letadel Boeing, od tohoto roku do roku 2011 to byl Airbus a od roku 2011 zase Boeing.

boeingxairbus4

Trup inovativního letounu Airbus A330 Neo

Foto: Airbus

Airbus měl přitom od roku 1989 téměř každoročně navrch, co se týče objednávek, ovšem Boeing byl schopen dodávat letadla efektivněji. V roce 2018 se ale Airbus začal na Boeing dotahovat i co do počtu dodávek a letošní prvenství bylo po řadě ran, které Boeing utržil, v podstatě samozřejmostí.

Jak uvádí deník The Telegraph, Airbusu se letos podařilo dodat 863 letadel a získat 718 nových objednávek (tyto údaje ještě nejsou pro rok 2019 zcela kompletní). Naopak Boeing dodal pouze 345 letadel a jeho konečný počet objednávek k listopadu 2019 se dostal do záporného čísla -84.

Svou vinu na tom nese především 182 zrušených objednávek neslavně slavného modelu 737, jehož verze Max byla nejprodávanějším komerčním letounem společnosti. Nyní je pro něj ale spíše noční můrou.

boeingxairbus2

737 Max je největším úspěchem i problémem Boeingu

Foto: Boeing

Všechny letouny typu 737 Max totiž byly uzemněny v březnu minulého roku. Opatření nastalo v momentě, kdy vyšlo najevo, že dvě tragické havárie tohoto letounu, které se odehrály v říjnu roku 2018 v Indonésii a loni v březnu v Etiopii a celkem si vyžádaly 346 lidských životů, byly zapříčiněny špatnou implementací stabilizačního systému MCAS.

Konec starých časů

Boeing v čele s Dennisem Muilenburgem tuto skutečnost dlouho odmítal a chybu přiznal až tři měsíce po uzemnění letounů. To ovšem neměnilo nic na faktu, že Boeing byl vtažen do řady soudních procesů a obviněn desítkami rodin pozůstalých. Jim a leteckým společnostem byl nakonec Boeing nucen vyplatit nemalé částky, ale především ztratil na svém jménu i důvěře ze strany odběratelů.

Jeho akcie zaznamenaly více než dvacetiprocentní propad a Boeingu se na dvorku začaly hromadit nepoužitelné 737 Max, jehož výroba byla později pozastavena. Boeing navíc neustále odkládá opětovné zahájení výroby, protože není schopen uspokojit požadavky regulačních orgánů.

boeingxairbus5

Boeing 737 Max se potýká s problémy stabilizačního systému MCAS

Foto: Boeing

Jak informovala CNN, k těmto závažnostem se navíc začaly nabalovat další problémy korunované nevydařeným testem Boeingu Starliner, tedy vesmírné lodi, která měla dopravovat astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici a alespoň částečně odvést pozornost od problémů Boeingu, ovšem její neúspěch udělal vše ještě horší.

Výsledkem tedy bylo opatření, o kterém se hovořilo již delší dobu. Od 13. ledna do čela Boeingu nastupuje dosavadní šéf dozorčí rady David Calhoun a bývalý ředitel Dennis Muilenburg, který v něm působil od roku 1985 a v jeho čele od roku 2015, byl z Boeingu propuštěn.

lisabon-portugalsko

Přečtěte si takéKam na stará kolena? Nejlepší destinace, kde můžete v roce 2020 trávit zasloužený odpočinek, je v Evropě

„Změna vedení byla nezbytná pro obnovení důvěry ve společnost, která postupuje kupředu, protože pracuje na nápravě vztahů s regulačními orgány, zákazníky a všemi dalšími zúčastněnými stranami,“ uvedl ve svém vyjádření k propuštění Muilenburga Boeing.

A jaká je budoucnost Boeingu? Společnost v současné době horečně pracuje na nápravě chyb u klíčového modelu 737 Max, protože jen ten jej dokáže udržet v závodě s Airbusem. Jeho cesta zpět na vrchol však nebude jednoduchá a Airbus toho chce náležitě využít, například nasazováním nových typů letadel.

9573838882_5ed788a3bd_k

Dennis Muilenburg

Foto: NASA Johnson/Flickr

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.