Už po maturitě založil nadační fond. Dnes 25letý David Procházka pomáhá vybírat peníze i díky známým osobnostem

Zakladatel a šéf českého dárcovského projektu Donio David Procházka

Foto: Donio

David Procházka už během studií na střední škole dělal malá gesta na pomoc druhým. Například v zimě s batohem plným termosek rozléval čaj lidem bez domova. Později se začal dobročinnosti věnovat i profesně. Spoluzaložil nadační fond Společný cíl, pomocí kterého chtěl naučit lidi navzájem si pomáhat „jen tak“, bez očekávání odměny.

Díky práci v této organizaci získal Procházka zkušenosti s pomocí lidem bez finančních prostředků. A tyto zkušenosti teď využívá ve svém dalším neziskovém projektu – online crowdfundingové platformě Donio zaměřující se na získávání finančních prostředků pro ty, kteří se ocitli v nelehké situaci.

Oproti podobně orientovaným organizacím však Donio navíc spolupracuje se známými osobnostmi, které pomáhají upozornit na příběhy konkrétních lidí. Ti zároveň slouží jako inspirace, jak se na problematiku podívat komplexněji. Na druhé straně mají přispěvatelé na dobrou věc možnost vyhrát netradiční zážitek se slavnou osobností, které působí jako patroni konkrétních sbírek.

Za tři měsíce půl milionu korun

„Donio vzniklo proto, aby byla pomoc druhým co nejjednodušší. Zároveň se nám podařilo najít zajímavý prvek ve spojení s osobnostmi, díky kterým se žádost o pomoc dostane k širšímu okruhu potenciálních dárců,“ popisuje pětadvacetiletý Procházka.

donio-tym

Tým stojící za českým projektem Donio

Foto: Donio

„Patroni nám zároveň pomáhají upozornit i na témata samotná, na což se nyní budeme soustředit ještě více. Dárci finanční podpory pak mohou vyhrát setkání s patrony sbírek coby poděkování za pomoc – výherci z řad dárců se tak už mohli osobně setkat s Jakubem Kohákem, Lucií Bílou nebo Helenou Třeštíkovou,“ doplňuje.

Donio bylo spuštěno teprve koncem září loňského roku (tehdy ještě pod názvem Donwio, přičemž pod současným názvem působí od prosince), za necelé čtyři měsíce se mu však podařilo vysbírat 650 tisíc korun.

Letošní cíl na 600 sbírek s desítkami milionů korun

Donio umožňuje stát se dárcem díky rychlé registraci, na konkrétní dobročinný projekt pak uživatel může přispět částkou v minimální výši 100 korun. Aby bylo losování o výhru férovější, každá darovaná stokoruna znamená jeden lístek do slosování ceny, a tedy jednu možnost vyhrát. Pokud uživatel přispěje například osm stovek, získává tak osm lístků.

Dárce pak může sbírku sledovat, obdobně jako na crowdfundingových portálech, do předání cílové částky, produktu nebo služby, kterou daný člověk či organizace potřebuje. Skrze hashtag #DonioPribehy pak lidé mohou na sociálních sítích sledovat, jak se daří těm, které podpořili. Tady však plány na další rozvoj platformy nekončí, brzy by například měla přibýt možnost přispět do kampaně libovolnou částkou.

V naplňování tohoto cíle Procházkovi pomáhá mladý osmičlenný tým. Pro myšlenku se v samém začátku nadchla Lada Brůnová, která stála například u zrodu kampaně #prsakoule pro Loono a působila v proseniorské organizaci Elpida.

donioweb

V průběhu letošního roku má dále Donio v plánu realizovat přes 600 sbírek s cílem vybrat desítky milionů korun. Brzy začnou tzv. „Donio měsíce“, ve kterých se projekt bude věnovat jedné konkrétní problematice. V budoucnu pak plánuje rozšířit spektrum projektů. Platforma tak bude umožňovat založit sbírku na společný dárek pro kamaráda nebo se skrze ni složit na aktivitu, která zlepšuje sousedské vztahy.

„Již brzy poskytneme možnost si přes naši online platformu založit vlastní sbírku. Pokud dnes máte ve svém okolí příběh, který byste chtěli podpořit, nebyla tu dosud platforma, přes kterou byste ho mohli jednoduše komunikovat a finance transparentně předat těm, kdo je potřebují. Velkou výhodou u vlastních sbírek také bude, že předáme 100 % vybrané částky, žádné provize,“ dodává Procházka.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.