Uprostřed nejhorší masové střelby v dějinách USA. Eminem novým albem testuje, co veřejnost i YouTube snese

Eminem ve videoklipu ke skladbě Darkness

Foto: EminemMusic/YouTube

Eminem dlouho patřil k předním jezdcům, kteří táhli rap do mainstreamových vod. Počátkem nového tisíciletí svými deskami bořil jeden rekord za druhým, hostoval na skladbách svých veleúspěšných afroamerických kolegů a jak tomu v této branži bývá, čelil několika kontroverzím za tvrdé a nekompromisní rýmy, které se opíraly do společenských sfér i vládních machinací.

Nyní se může zdát, že umělec s rodným jménem Marshall Bruce Mathers III. má svá nejlepší léta za sebou a předal korunu mladým talentům, kteří rostou ze SoundCloudu a díky heslovitým rapovým projevům bez smysluplnější výpovědní hodnoty okupují přední místa na streamovacích platformách. Eminem ovšem v nejrychleji rostoucím hudebním žánru stále ukazuje svou relevanci.

Stejně jako v roce 2018 s albem Kamikaze i teď, respektive minulý pátek, vyrukoval tento původem detroitský rapper s deskou, kterou dopředu nijak neohlásil. Nazval ji Music to Be Murdered By, nacpal do ní rovných 20 skladeb s celkovou stopáží 64 minut (což se dnes v rapu jen tak nevidí), postaral se o poněkud znepokojivý cover a nabídl ji posluchačům po celém světě.

eminem-music-to-be-murdered-by-1

Přebal Eminemova alba Music to Be Murdered By

Foto: Interscope Records

Na tom by možná nebylo nic překvapujícího. Vydávání desek bez předchozího ohlášení se jeví jako novodobý trend a písničky se zpravidla více než tříminutovou délkou jsou pro držitele patnácti cen Grammy vcelku běžné. To, čím šokoval fanouškovskou obec i širší veřejnost, jsou jeho výživné texty, především pak ve skladbě Darkness, která snad nemohla být kontroverznější. Velkou inspirací mu pro album byl autor ikonických hororů Alfred Hitchcock – název i původní cover alba zobrazující Eminema se sekerou a revolverem v ruce – do obchodů ale zamířila i mírnější verze s lopatou.

V roli masového vraha z Las Vegas

Jak už bylo naznačeno v úvodu, Eminem nemá daleko od kritizování americké vlády a potvrdil to v několika skladbách. Jednou z nejvěhlasnějších byla Mosh z přelomové desky Encore (2004), kde kritizoval postoj k válce v Iráku, přičemž na předchozím albu Kamikaze (konkrétně v úvodní písni The Ringer) nelichotivě zmiňoval i současné amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Nyní zvedá laťku o něco výše, a to nejen lyricky, ale i vizuálně. Zmíněná skladba Darkness totiž kritizuje zákon o držení zbraní ve Spojených státech, který v zámoří vyvolává rozpačité reakce a je klíčovým bodem vládního zájmu. Aby Eminem na tento problém ještě více upozornil, rozhodl se, že se vžije do role nekompromisního zabijáka, který 1. října 2017 řádil v Las Vegas.

eminem-darkness-1

Záběr z nového videoklipu

Foto: EminemMusic/YouTube

Tehdy čtyřiašedesátiletý Stephen Paddock z okna hotelového pokoje postřílel stovky účastníků koncertu country zpěváka Jasona Aldeana, a to zcela bez jakéhokoliv slitování. Z převážně automatických a poloautomatický zbraní zabil přesně 58 osob a zranil více než 800 dalších. To se v moderních dějinách USA ještě nestalo a Eminem proto v této tragédii viděl ideálně námět s vlivným potenciálem.

Rap o vražedném smýšlení, které YouTube odmítá

Lyrická stránka této věci už sama o sobě vyvolává husí kůži. Eminem svým klidným, charakteristickým tónem míchá rýmy do podoby, z níž vznikají tvrdé a nelítostné řádky informující o možném smýšlení tohoto zabijáka. Navazuje smutnou, ale zároveň psychopatickou náladu, zmiňuje omámení alkoholem a prášky a napříč celou stopou zní zvuky nabíjení zbraní.

founders_foto_pouze_daniel_radek-min

Přečtěte si takéCvrčci frčí. Český Sens z nich vyrábí protein, chce snížit naši závislost na masu a teď na to má 48 milionů korun

Darkness pak doprovází neméně šokující videoklip, kde se střídá sedící i chodící Eminem v opuštěné místnosti přebarvené do modrého odstínu a záběry na onoho zabijáka, který se z 32. patra hotelu chystá postřílet co nejvíce lidí dole přes ulici v oblasti slavného bulváru Las Vegas Strip. Nechybí ani částečně cenzurované zaměření na jeho sebevraždu.

Podle očekávání se tento videoklip výborně uchytil na YouTube, kde za jeden den nasbíral přes deset milionů zhlédnutí. Nyní čítá více než šestnáct milionů, a to necelých pět dní od vydání. Vedení platformy však s příliš násilným obsahem klipu nesouhlasilo a odstranilo ji z Trendů, zcela jistě proto, aby nebyl tolik na očích. A to se nelíbilo fanouškům a zastáncům nového zákona o držení zbraní.

Explicitnější pojetí videoklipů je jedna věc, ale pokud informují o palčivé problematice, která se negativně promítá do každodenního života amerických občanů, může být toto omezování dosahu poněkud zvláštním krokem. Mnozí si to mohou vyložit i jako cenzurování svobodného projevu. Nutno dodat, že se v klipu neobjevují vyloženě násilné scény, byť je jasné, o co se jedná. Obdobně se chová i například oblíbené diskuzní fórum Reddit.

Pro Eminema je nové smýšlení o legálním držení zbraní natolik zásadní, že jeho tým vytvořil i dedikovaný web eminem.com/darkness, který tento problém rozebírá a nabízí možnosti, jak to občané mohou změnit. K dispozici jsou i různé organizace a centra, jež se novým zákonem zabývají, respektive jej podsouvají veřejnosti, a také příležitost pro podporu zasaženým rodinám v důsledku této masové střelby.

Teroristé na koncertu Ariany Grande

Darkness není jedinou skladbou na desce, která lyricky pojednává o hrůzných činech. Stačí si poslechnout Unaccommodating, na níž hostuje brooklynská rapová interpretka Young M.A, a zaměřit se v druhé polovině na Eminemovu „samopalovou“ flow, ve které zmiňuje i teroristický útok na koncertu popové hvězdy Ariany Grande v Manchesteru.

But I’m contemplating yelling „Bombs away“ on the game / Like I’m outside of an Ariana Grande concert waiting

I tento řádek vyvolal v médiích značné pozdvižení, na které zareagoval samotný starosta Manchesteru Andy Burnham, jenž toto vyjádření bere jako „urážlivé a hluboce neuctivé“. Je však nutné dodat, že se na této skladbě držel Eminem poměrně zkrátka a nijak více do této tragické události nerýpal. Kontroverznost v ní ovšem je a všímá si jí celý svět.

Eminem ovšem splnil to, co chtěl – dostal se znovu na přední místa v žebříčcích na streamovacích službách jako Spotify a Apple Music, kde již několik dní drží třetí pozici v celosvětovém hodnocení s trackem Godzilla (dost možná díky tomu, že na ní hostuje mladý newschoolový umělec Juice WRLD, který před nedávnem zemřel na předávkování). V širší TOP 20 se pak střídají i zmíněné skladby Darkness a Unaccommodating.

Za zmínku stojí také prodejnost fyzických nosičů i digitálních verzí nové desky – podle odhadů magazínu Forbes je Eminem blízko k dosažení 300 tisíc prodaných kopií a míří pro další rekord, který by mohl jeho skladbám vynést vrcholové pozice v prestižních žebříčcích jako Billboard Hot 100.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.